האם מיזוג בין ערוץ 10 ורשת יציל את שוק הטלוויזיה המסחרית?

המגעים למיזוג בין ערוץ 10 לרשת מתבססים על הערכה של יועצים כלכליים כי 3 גופים בשוק לא יחזיקו מעמד לאורך זמן ■ המלכוד של ערוץ 10: יבריא רק עם כניסתו של חזי בצלאל - ואולם בצלאל צפוי להשקיע בערוץ 10 רק אם יהיה מיזוג

שני תהליכים מתקיימים בימים אלה בו-זמנית בשוק הטלוויזיה המסחרית, שניהם קשורים זה בזה במלכוד אכזרי, אשר בסופו אנחנו עשויים להיפרד מאחד מגופי השידור שאליהם התרגלנו לפחות בעשור האחרון.

האחד הוא מגעים מתקדמים למיזוג בין זכיינית ערוץ 2 רשת לבין ערוץ 10. כפי שפורסם לראשונה שלשום (ג') באתר "גלובס", לאחר מספר שבועות של קיפאון בתחום זה, התחדשו בימים האחרונים הגישושים לקראת בדיקת התכנות של מיזוג שכזה מול גורמים בלשכת הממונה על ההגבלים העסקיים. עם זאת, לא מדובר בבדיקה רשמית.

לצד זה, נמשכים ביתר שאת המגעים בין בעלי המניות של ערוץ 10 לאיש העסקים חזי בצלאל. פגישות נוספות מול בצלאל אמורות להתקיים בימים הקרובים.

הנחת הבסיס בערוץ 10 היא כי רק כניסתו של חזי בצלאל לערוץ תוכל להציל אותו. בצלאל אמור להשקיע סכום של בין 40 ל-70 מיליון שקל, ובימים אלה נדונה מידת אחזקותיו הצפויות, כאשר זו עשויה לנוע בין 24% במקומו של ארנון מילצ'ן - ועד לכ-40% על חשבונו של יוסי מימן, כיום בעל השליטה בערוץ.

שאלת קשת

אלא שלמרות המגעים מול בצלאל, הוא מחזיק בידו בחוות-דעת ברורה של חברת הייעוץ טריגר-פורסייט, שמבהירה לו כי ללא מיזוג בטלוויזיה המסחרית, תהיה השקעתו של בצלאל בור ללא תחתית.

בצלאל, כך ברור, אינו מקווה להרוויח מהשקעה בערוץ 10, אולם יש לו שתי מגבלות ברורות - הוא לא רוצה להפסיד באופן דרמטי, ולא רוצה להמשיך ולהזרים כסף במהלך השנים אחרי ההשקעה המקורית שלו.

ל"גלובס" נודע כי שלי תשובה, העומד בראש חברת הייעוץ, כתב בחוות-דעתו כי אם יהיו בשוק שני שחקנים בעלי רישיון בלבד, רק אז יוכל בצלאל להגיע למצב שבו הוא לפחות יחזיר את השקעתו.

על-פי חוות-הדעת, שוק הטלוויזיה המסחרית, שעומד היום על עוגה של 1.1 מיליארד שקל נטו, מחייב במבנהו הנוכחי ששניים מתוך 3 הזכיינים יפסידו.

הנחת יסוד ברורה לכל המגעים היא כי רשת לא עוזבת את אפיק 22 ולא יוצאת מהזיכיון עד לשנת 2015. זו הנחייתו הברורה של בעל השליטה ברשת, אודי אנג'ל. בימים אלה, מצבה של רשת, בראשותו של אבי צבי, משתפר, והיא נמצאת בעמדה מול ערוץ 10 שבה היא יכולה להעמיד דרישה כזו.

כלומר, אם יהיה מיזוג, הוא יהיה אל תוך ערוץ 2 על חשבון ימיה של רשת. אלא שהכדור, במידה רבה, מצוי בידי הזכיינית האחרת - קשת. הזכיינית בראשותו של אבי ניר מקווה לאישור תיקון בחוק ה-DTT, לפיו היא תוכל לצאת לרישיון ובכל זאת להחזיק בחדשות 2 ל-3 שנים נוספות.

ואולם, גם אם יאושר התיקון, קשת עדיין לא מבטיחה שהיא יוצאת לערוץ משלה ועוזבת את ערוץ 2. ככל ששתי הזכייניות נשארות בערוץ 2, עשוי הממונה על ההגבלים למנוע מיזוג של 10 אל תוך אחת מהן, שכן משמעות הדבר תהיה היעדר מוחלט של תחרות בשוק.

חברת TASK, שעבדה בעבר עם קשת, ניתחה אף היא את השוק. אילן שחורי, מנכ"ל החברה ואחראי תחום המדיה, מגבה את חוות-הדעת של תשובה ומצייר 5 תרחישים לשוק. "המסקנה שלנו היא שבסוף צריך לחתור לשני בעלי רישיון בשוק הישראלי", אומר שחורי ל"גלובס", "כל תרחיש אחר זה בעייתי".

ואלה התרחישים שמצייר שחורי: הראשון הוא כזה שערוץ 10 נסגר, ורשת וקשת נשארות בערוץ 2. במצב זה השוק מתקיים בהצלחה, אולם זו פגיעה בפלורליזם וברצון המחוקק.

תרחיש שני הוא שערוץ 10 נסגר, אחת הזכייניות, נניח קשת, תעבור לרישיון, ואילו רשת תישאר בזיכיון באפיק 22. לדברי שחורי, זה פתרון זמני בלבד, שכן רשת תתקשה להתמודד עם רמת המחויבויות ותהיה חייבת להרוויח בין 65%-70% מהעוגה כדי להרוויח. "זה מצב לא יציב ויגרום לקשיים", אומר שחורי.

אפשרות נוספת היא שערוץ 10 יישאר, אחד הזכיינים עובר לרישיון, והאחר יישאר באפיק 22. "זו קטסטרופה", מבהיר שחורי, "אם שניים לא חיים, איך שלושה יחיו?".

במקרה שרשת תתמזג עם ערוץ 10, וקשת תצא, יהיה קל יותר לחברה הממוזגת הנותרת בערוץ 2 לעמוד במחויבויות ולהחזיק ב-70% מנתח השוק. היא תהנה ממותגים חזקים יותר, והתחרות עשויה להיות שווה לערוץ הנוסף.

אבל גם אם יהיה קל יותר, זה עדיין לא בריא. "בסוף זה יהיה חייב להגיע לתוצאה של שני בעלי רישיון ולא אחד עם זיכיון", אומר שחורי. לדבריו, "שני ערוצים בעלי רישיון על עוגה של 1.1 מיליארד שקל - זה אפשרי והגיוני. בהנחה שההתפלגות ביניהם קרובה לחצי-חצי או 60-40, הם יכולים להתקיים ברווחה".

כל הדברים נאמרים תוך האקסיומה שרשת לא מתכננת לצאת לרישיון, וקשת מצויה באי-ודאות. על כן הדרך היחידה לדאוג שיצאו לרישיון, תהיה להחליט רגולטורית להעביר את שני הגופים לרישיון כעת - או להמשיך ולחיות במצב לא שלם עוד 3 שנים לפחות.

שאלת חדשות 10

אם יהיה מיזוג, ובמקביל יתוקן החוק שיאפשר לקשת להמשיך ולהחזיק בחדשות 2, יהיה מצב בו יהיו שני ערוצים שיחזיקו בחברת חדשות אחת. על-פי ההסכם הנרקם, עובדי חדשות 10 ישתלבו במערכת התוכן של רשת, שתישאר בערוץ 2. כך או כך, הדבר יביא לסגירת חדשות 10 כמו שאנחנו מכירים אותה היום - ולמשבר בשוק העיתונות.

שמירה על חדשות 10, שמוקרבת פה על-ידי בעלי המניות שלה לטובת המיזוג, תהיה אפשרית רק בהתערבות חקיקתית רגולטורית, שכן רשת, כמו קשת, לא תוותר לעולם על חדשות 2 לטובתה.

מומחה בתחום ההגבלים העסקיים אמר ל"גלובס" כי "יש בעיה גדולה עם מיזוג שכזה, אם המשמעות שלו תהיה סגירת אחת מחברות החדשות. אף ממונה שעיניו בראשו לא יסכים לאשר מיזוג כזה. חברות החדשות הן קריטיות, וריבוי החברות חשוב לא פחות. להבנתי אין שום דרך שמיזוג כזה יאושר, אלא אם כן יוכיחו כי חברת החדשות של ערוץ 10 היא חברה מפסידה בהכרח, ולכן אין לה זכות קיום. זאת האופציה היחידה. חוץ מזה, זה נראה לי מחסום בלתי עביר".

בעלי מניות
 בעלי מניות