יעל אנדורן הייתה המועמדת היחידה לתפקיד ראש מינהלת קרנות הפנסיה

מינויה אושר בוועדה הציבורית רק בזכות קולו המכריע של היו"ר, השופט לשעבר אליהו וינוגרד

ההמלצה על מינויה של יעל אנדורן לראש מינהלת קרנות הפנסיה אושרה בסוף יוני, תוך חילוקי דעות בוועדה וברוב דחוק של שלושה נגד שניים. מי שהכריע את ההצבעה היה קולו הכפול של יו"ר הוועדה, השופט בדימוס אליהו וינוגרד. כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי "גלובס".

אנדורן, המשנה לראש אגף התקציבים באוצר, החליפה בשבוע שעבר בתפקיד את עו"ד ירון ארבל, שעמד בראש המינהלה מאז הקמתה לפני שנתיים. כאשר חשף "גלובס" את מינויה הצפוי של אנדורן לתפקיד, מסר האוצר:

"לאור הודעתו של ארבל על רצונו לפרוש, תבחן ועדה ציבורית בראשות השופט וינוגרד מועמדים להחליפו. שמה של יעל אנדורן עלה כמועמדת ראויה".

כעת מתברר, כי הוועדה הוגבלה לבחינה של מועמד אחד, קרי אנדורן, ולא התאפשר לה לבחון מועמדים נוספים. ל"גלובס" נודע, כי בוועדה נמתחה ביקורת על משרד האוצר.

לדעת המיעוט בוועדה, פרופ' ישראל גלעד מהאוניברסיטה העברית, ודב רונן מהסתדרות המורים, "ההליך הראוי לטיפול בשאלת מינוי מחליף לתפקיד היה לפרסם הודעה לציבור באשר למשרה שהתפנתה, ולבחון את התאמת כל הפונים השונים, כפי שנעשה בעבר, ולא להסתפק בבחינת מועמדותה של אנדורן".

הוועדה בראשות וינוגרד הוקמה בקיץ 2003. בוועדה חברים יו"ר טבע, אלי הורביץ, יוסף צ'חנובר, גלעד ורונן. הועדה מיינה אז עשרות פניות ובחרה את המנהלים המיוחדים וחברי המינהלות לקרנות הפנסיה הוותיקות ההסתדרותיות לשעבר, שהלאים האוצר ביולי 2003.

הורביץ וצ'חנובר, שנעדרו מהדיון כיוון ששהו בחו"ל, הודיעו כי אינם מתנגדים למינוי, אך בקרב חברי הוועדה שהשתתפו בדיון נמתחה ביקורת חריפה על ההליך.

גלעד אמר כי אמנם הרקורד של המועמדת מרשים, אך הוא מהסס לגבי מינוי בדרך זו, ואין דעתו נוחה מכך שאת המינוי הציע המפקח על הביטוח, אייל בן-שלוש. רונן סבר, כי ההליך אינו תקין, וכי ראוי לפרסם ולקבל הצעות ממועמדים נוספים בטרם תתקבל החלטה.

וינוגרד לא ראה כל פגם בכך שהצעת המינוי הגיעה מבן-שלוש. לדעתו, "תפקידה של הוועדה מצטמצם בבחינת השאלה האם המועמד בעל כישורים מתאימים ואינו פסול בשל זיקה שלא מן העניין. אין חובה על הוועדה לפרסם ולהזמין מועמדויות אחרות".

בסיום הדיון, כתב וינוגרד לבן-שלוש: "אני סבור, כי המועמד כשיר ואין בו פסול. אין מניעה להציע את מינויו, גם אם הוא מועמד יחיד וגם אם ההצעה הובאה לוועדה על-ידי המפקח.

מאחר שהדעות היו שקולות בשאלת ההליך הראוי, בחרתי להכריע בתוקף הקול הנוסף המוקנה לי, וההחלטה שנתקבלה ברוב דעות קבעה שאין פגם בהליך".

עקב ההחלטה, ביקשו חברי הוועדה רונן וגלעד להוסיף למכתב האישור את עמדתם, כי "משנפלה ההחלטה להגביל את הבדיקה למועמד שהוצע על-ידי בן שלוש, התרשמנו, כי אנדורן מתאימה לתפקיד, אך אנו מסתייגים מההליך ולא נוכל להצטרף להחלטה".

מינהלת קרנות הפנסיה מנהלת את שמונה קרנות הפנסיה המולאמות. מדובר בשש קרנות פנסיה הסתדרותיות ותיקות - מבטחים, מקפת, קג"מ, פועלים חקלאיים, נתיב ופועלי בניין - שהיו בגרעון אקטוארי, ושתי קרנות סקטוריאליות פושטות רגל - של הדסה ואגד.

נכסי הקרנות עומדים כיום על 115 מיליארד שקל. המינהלה היא מנהל ההשקעות הגדול בישראל המחזיקה נכסים בהשקעה חופשית (ללא אג"ח מיועדות) בהיקף של 25 מיליארד שקל.