דובאי: מסילת חשמלית ארוכה בעולם תוקם עד 2010

הפרויקט בהשקעה של כ-3.5 מיליארד דולר יבוצע על ידי קונסורציום של חברות יפאניות בראשות תאגיד מיצובישי

תאגיד מיצובישי היפאני זכה לאחרונה במכרז לבניית מסילת רכבת חשמלית בדובאי, שבמפרץ הפרסי, במסגרת פרוייקט המוערך בכ-3.5 מיליארד דולר.

מסילת הרכבת, תהיה הראשונה מסוגה במפרץ הפרסי ותכלול קטע תת קרקעי. היא תהווה אינדיקטור נוסף לקידמה הטכנולוגית ממנה נהנות מדינות האזור, על רקע משאבי הנפט האדירים הקיימים בו.

תאגיד מיצובישי, הגדול מבין החברות הציבוריות ביפאן, יוביל קונסורציום של חברות יפאניות שישתתפו בפרויקט, במסגרתו תיבנה מסילה באורך של כ-45 מייל, כ-6 מייל מתוכם יהיו מנהרה תת-קרקעית.

על המסילה האמורה צפויות לנוע כ-44 רכבות חשמליות. מנכ"ל חטיבת ההנדסה הכבדה של מיצובישי, סוסומו אוצ'ידה, ציין לפני מספר שבועות, כי הפרויקט בדובאי יהיה מהגדולים בתולדות החטיבה.

אוצ'ידה ציין כי מדובר במסילת הרכבת החשמלית הארוכה בעולם. דובאי עצמה היא השנייה בגודלה מבין שבע נסיכויות במפרץ הפרסי, המרכיבות את איחוד אמירויות ערב. הנסיכויות כולן יודעות בשנים האחרונות תנופת פיתוח אדירה בתחום התשתיות, ביטוי לצמיחה הכלכלית המואצת של למעלה מ-10% בשנים 2003-2004.

העושר הרב שחוות הנסיכויות בשנים האחרונות, הנו תוצאה של גידול ניכר בשיעור התיירות באזור ושל העלייה המתמשכת במחירי הנפט לשיא של כל הזמנים.

כלכלנים המסקרים את הנסיכויות במפרץ הפרסי, ציינו כי הקידמה וההתפתחות שהגיעו לאזור הן פועל יוצא של הצמיחה הכלכלית בשנים האחרונות. "דובאי ושאר הנסיכויות עוברות בשנים האחרונות תהליך דומה לזה שעוברות מרבית הערים המפותחות במערב, הכולל שיקום מסיבי של התשתיות העירוניות, בהן תשתיות התחבורה.

בנוסף, דובאי מתאפיינת בשיעור גבוה של גידול אוכלוסין - גידול שנתי ממוצע של כ-7% בעשור האחרון, לרמה של כ-1.2 מיליון תושבים כיום". ציין אחד הכלכלנים המסקרים את המדינה. הפרוייקט הנוכחי צפוי להסתיים בשנת 2010, ולכלול שתי מסילות ברזל מרכזיות, שיחברו את שדה התעופה הבינלאומי של דובאי עם נמל המכולות הגדול במזרח התיכון, ג'בל עלי.

מסילות הרכבת יעברו גם במרכז העסקים של הנסיכות ובציר התנועה הראשי של דובאי, כביש השייח' זייז.

על פי הערכות שהעלו נציגי ממשלת דובאי, בניגוד לפרוייקטים אחרים שבוצעו בעולם בתחום מסילות הרכבת, הפרוייקט הנוכחי צפוי להיות רווחי עבור החברה היפאנית. הצפי הוא שכ-70% מאוכלוסיית הנסיכות תשתמש בשירותי הרכבת מדי יום, אשר יכללו כ-44 קווים שונים. נציגי הממשל ציינו כי ההכנסות שינבעו מהפרוייקט יזרמו לקופתה של מיצובישי במשך 30 השנים הקרובות.

מנכ"ל חטיבת ההנדסה של מיצובישי גילה עוד במסיבת עיתונאים שנערכה לאחרונה, כי לאחר הזכייה בדובאי, מתעתדת החברה להעמיק את אחיזתה בתחום מסילות הרכבת. הפרויקט המרכזי הבא עליו מתמודדת החטיבה, לדברי אוצ'ידה, הינו בניית מסילת רכבת משא בסעודיה בהיקף כספי מוערך של כ-5 מיליארד דולר.