ערב פרסום מכרז כביש עוקף קריות נבדקת אפשרות לשנות את התוואי

משרד התחבורה מבקש לתכנן את תוואי הרכבת הקלה בחיפה בצידי הכביש ולא באמצע הכביש; הערכות: הבדיקה תעכב את פרסום המכרז בחצי שנה

ערב פרסום המכרז לפרויקט כביש עוקף קריות שוקלים במשרד התחבורה לבצע שינויים בתוואי הכביש. המשרד מבקש לגרוע מהתוכנית הקיימת את הרצועה באמצע הכביש המיועדת לרכבת קלה.

לדעת המשרד התוכנית הנוכחית, שתוכננה לפני נספר שנים, לא תואמת את המציאות בשטח. המשרד מבקש לקדם יחד עם חברת התשתיות המקומית, יפה נוף, תוכנית נפרדת לתוואי רכבת קלה בצידי הכביש, ולסלול את כביש עוקף הקריות ללא הרכבת.

במשרד האוצר מדגישים, לעומת זאת, כי השינויים המתוכננים בתוואי הכביש יתאפשרו רק בתנאי שיקבלו אישור סטטוטורי מיידי וזאת בשל החשש לעיכוב הפרויקט.

לדבריהם, ללא אישורים סטטוטוריים עבור השינויים, פרסום המכרז יוקפא כדי למנוע את הטעות שארעה בפרויקט מינהרות הכרמל. בפרויקט זה ההליכים הסטטוטוריים הביאו לעיכוב של שנים בביצוע הפרויקט.

משרד התחבורה קיים באחרונה דיון בנושא הכביש. בדיון נקבע, כי סמנכ"ל הכלכלה במשרד, צ'רלי סולומון, יבחן את התכנון המעודכן לכביש ללא תוואי הרכבת.

כביש עוקף קריות יקודם בשיטת ה-BOT. מדובר בכביש באורך של 11 ק"מ והוא יכלול 5 מחלפים. עלות הפרויקט היא 1.5 מיליארד שקל - עלות ההקמה מיליארד שקל, ועלות הפינויים וההפקעות 500 מיליון שקל.

ב-2001 החליטה הממשלה לקדם את הכביש באמצעות הסקטור הפרטי. מחלוקת ממושכת על שיטת המימון, PFI בה משלמת המדינה או BOT בה משלמים הנהגים, עיכבה את הביצוע.

רק לאחרונה סיכמו שר התחבורה, מאיר שטרית, והחשב הכללי, ירון זליכה, לקדם את הפרויקט והוחלט כי שלב המיון המוקדם יפורסם בנובמבר. ככל הנראה המועד יידחה בחצי שנה כדי לבדוק את השינויים בתוואי.

חברת יפה נוף מתנגדת לשינויים. מנכ"ל החברה, דורון בלשה, אמר כי "יש לנו ויכוח מול משרד התחבורה האם להוציא את תוואי הרכבת. להערכתנו מדובר בטעות חמורה מבחינה תחבורתית. ראוי שפרויקט ההסעה להמונים שמקדמת חיפה, ישתלב בתוואי עוקף קריות שיהיה אחד מהצירים המרכזיים במטרופולין חיפה".

בלשה ציין עוד, כי עוקף קריות מקביל בחשיבותו לציר נתיבי איילון במטרופולין תל-אביב. "זה כביש שמחבר את כל צפון המדינה והקריות עם חיפה ומרכז התעסוקה בעיר התחתית ובמפרץ חיפה", אמר.

צ'רלי סולומון אמר, כי אין כיום הכרעה לגבי אופן קידום פרויקט עוקף קריות. "נבחנת האופציה לגריעת הרכבת הקלה מאמצע התוואי משיקולים של מורכבות הנדסית. בכל מקרה תישמר האופציה לקידום התוואי בצידי הכביש. גם מבחינת העלות יותר זול לסלול את הכביש כיחידה אחת שבו מסלולי הנסיעה צמודים. בתוך חודש וחצי תתקבל הכרעה ובין השיקולים שיילקחו בחשבון הוא מאמץ להוזיל את העלויות ככל שניתן", סיכם.

משרד התחבורה ומשרד האוצר החליטו לצרף את כביש עוקף קריות לתוכנית החומש של החברה הלאומית לדרכים, מחליפתה של מע"ץ. הפרויקט ייכנס לתוכנית העבודה החל מ-2006. ב-2005 תיבחן הקצאת 10 מיליון שקל לטובת עבודות בתוואי.

סולומון אמר, כי ב-2006 ייעשה מאמץ לרכז את עבודות הפינוי בתוואי כדי לאפשר את פרסום המכרז כבר בחצי השנה הקרובה. לדבריו, המטרה היא שבמהלך 2007 יתחיל הזכיין הפרטי להקים את הפרויקט ויסיים אותו ב-2010.

משרד התחבורה מגבש במקביל לפרויקט זה תוכנית לשדרוג מערך הכבישים במטרופולין חיפה. המשרד מתכנן, בין היתר, שדרוג דרך דשנים - חיבור דרך דשנים לצומת יגור, שדרוג הכבישים העירוניים כדי לשפר את החיבור לעוקף קריות וכן שדרוג כביש 79 בין הקריות למגדל העמק.