כשחסמב"ה פגשה את המורדים

על סוד הקסם של סדרת הטלוויזיה "השמינייה", שעוד מעט חוזרת לערוץ הילדים, ומצליחה להיות בו זמנית חינוכית ורומנטית, פטריוטית ומעודכנת

עוד כמה ימים יגיע ספטמבר והילדים יחזרו לבתי הספר. אבל יש לא מעט ילדים, די המון למעשה, שמחכים לספטמבר מסיבה אחרת לגמרי: ברביעי בחודש מתחילה עונה חדשה של סדרת הטלוויזיה "השמינייה", בערוץ הילדים. בניגוד למקובל בשנים האחרונות לא מדובר באופנה מיובאת מדרום אמריקה, כמו "המורדים", מארה"ב, כמו "בוורלי הילס 90210" הוותיקה, או מיפן, כמו הפוקימונים. "השמינייה" הם משלנו לגמרי.

"השמינייה" עלתה בערוץ הילדים בתחילת יוני השנה, ומיד זכתה לשיאי צפייה ותגובות רגשיות חסרות תקדים בפורומים באינטרנט. זו התוכנית הראשונה שערוץ הילדים מפיק רק למנויי ערוץ "הוט", כחלק מהמאבק בערוצי הילדים של הלוויין, במיוחד הסדרה המתחרה "ראש גדול".

סקר שנערך בידי חברת המחקר "הגל החדש" ביוני (התוכנית הייתה כבר שבועיים באוויר) עבור הוט בקרב 300 בני נוער בגילאי 12-17 נמצא כי לא פחות מ-71 אחוזים מהילדים מנויי "הוט" צופים בסדרה. זה בכלל לא מעט. אבל גם מי שלא מאמין בסקרים לא יכול להתעלם: ההצלחה מתבטאת יותר מכל בפורומים באינטרנט, שצצו כמעט מיד עם עליית הסדרה והפעילות הבלתי פוסקת בהם. למעלה מ-24 אלף הודעות הושארו בפורום מאז שנפתח (לפני כחודש וחצי), ובכל שפעם שהתארח בפורום אחד מכוכבי הסדרה קרס האתר.

בשלב זה משודרים בערוץ הילדים שידורים חוזרים של העונה הראשונה (שלושים פרקים), שלושים הבאים, כאמור, אוטוטו מתחילים, וכעת כבר ברור שהולכת להיות עונה נוספת.

עסוקים ברומנטיקה

מהו סוד הקסם? מדובר בגרסה מודרנית של חבורת חסמב"ה הוותיקה, המותאמת לילדים של ראשית המאה ה-21. הרבה פחות (אם בכלל) הצהרות לאומיות, והרבה - אבל הרבה - יותר דיבורים על רגשות, רומנים ומאבקים רגשיים בין הדמויות. אם לירון זהבי לקח לא פחות מ-12 ספרים להצהיר לפני תמר סגניתו על רגשותיו כלפיה (שאר הדמויות בסדרה, כמו גם בסדרות מקבילות כגון "הבלשים הצעירים", מעולם אף לא העלו על דעתם לעסוק בענייני רומנטיקה משעממים), הרי שעבור הדמויות של "השמינייה", שבכל זאת שייכים לדור הטלנובלה, מדובר באחת הפעילויות העיקריות שלהם.

כל פרקי הסדרה הם שילוב של הרפתקאות מחד, וסיבוכים רומנטיים בלתי פוסקים מאידך. הכול משולב בקורטוב של מדע בדיוני, כמו סיפורם של אח ואחות בני עשר, שכתוצאה ממכונה שהמציא אביהם המדען מוצאים את עצמם בגופות של בני 15.

"השמינייה" (על משקל "החמישייה", "השביעייה הסודית" ורבות אחרות) הם שמונה צעירים מחוננים עד גאונים בני 15 לכאורה (הם מגולמים כולם בידי שחקנים בני 18-20) הנוטלים חלק בפרויקט סודי המתקיים במסווה של כיתה ט' רגילה בבית ספר תיכון ע"ש רבין אי שם בתל אביב. הכיתה של השמינייה היא במיטב מסורת המערה החשמלית של חסמב"ה. שיא השכלול, כולל מחשבים אישיים נסתרים שנשלפים מהם מסכי פלזמה, ראי שהוא בעצם חלון לחדר בקרה ומערכת אזעקה משוכללת שהופכת את הכיתה לכיתה רגילה בלחיצת כפתור.

השמונה משתפים פעולה ופותרים תעלומות ובעיות שונות, אבל עד פרק 20 אף אחד מהם לא ידע מהי המטרה האמיתית של הפרויקט: לחלוב מהילדים "גלי למדא", גלים הנוצרים במוחם של ילדים מחוננים. גלי הלמדא, מסתבר, הם כוח עצום ובלום שיכול לפתור את בעיית האנרגיה של העולם כולו אם ישתמשו בו נכון.

חסר לכם משהו? בדיוק, האיש הרע. את כוחות הרשע מייצג הפושע רוברטו (רוברטו פולאק), מדען מטורף ומריר, אסיר נמלט שמתחבא מהשלטונות בחדר מבצעים הממוקם שש קומות מתחת פני האדמה ומדווח ל"בוס הגדול" המסתורי.

בניגוד לחבורות וותיקות כמו חסמב"ה והבלשים הצעירים, שם ייחודן של הדמויות היה עצם היותם צברים ישראליים נועזים ועוקצניים (אם גם בעלי ידע בשימוש בכלי נשק), הרי לכל אחד מחברי השמינייה יכולות מדהימות בתחום מומחיותו: אבי הוא המומחה למחשבים, אדם מומחה לשפות, רוני היא גאון מתמטי, מיקה מוסיקאית מחוננת, נטשה ציירת מופלאה, לאיה זיכרון צילומי נדיר, וניני הוא אמן שח וגאון אסטרטגי. לא ברור איך ציור ומוסיקה יצילו את העולם, אבל מילא.

מלבד הכוחות האלה, השמינייה מיוחדת גם באופיין של חבריה. אם השנים האחרונות מלאו הערוצים סדרות דרמה (מיובאות ומקוריות) שהתבססו על קונספט אופרת הסבון, בה כל אחת מהדמויות נאבקת באחרות ותוקעת סכין בכל גב מזדמן. הדבר היחיד שניתן לסמוך בו על דמויות כאלה הוא שהן יבגדו באחרים בהזדמנות הראשונה.

כאן החליטו היוצרים במודע לחזור, באופן חלקי לפחות, לערכים הישנים של חבורת חסמב"ה, של חברות ושיתוף פעולה (יש גם הומאז'ים, כמקובל, כמו הסוכנת יעל זהבי). עוד מאפיין הוא הדגש המושם על היכולות הלימודיות של הדמויות, דבר נדיר בסדרות דומות, בהן לימודים וידע הם הדברים הרחוקים ביותר מהדמויות. הסקר ההוא של "הוט" מצא שהורים שהכירו את הסדרה ציינו שהם מעודדים את ילדיהם לצפות בה וחלקם אף צופים בה ביחד עם ילדיהם. ההורים טענו שהם מוצאים את הסדרה מחנכת לערכים, מרחיבת אופקים ומקדמת עבודת צוות ושיתוף פעולה.

יש נשיקות, אבל בלי לשון

את הסדרה יצר גיורא חמיצר, שעובד בערוץ הילדים מהיום שהשתחרר משירותו הצבאי. "כמי שגדל על סדרות כמו חסמב"ה מחד ו'בברלי הילס' מאידך", אומר חמיצר, "תמיד נראה לי שכוח של חבורה זה משהו שכיף להזדהות איתו. ילדים מאוד אוהבים את זה, וזה משהו שלא עשו אותו הרבה זמן".

"לא רציתי לעשות גרסה עברית לטלנובלה ספרדית", אומר חמיצר, "וגם לא גרסה ילדותית של הדרמות שמשודרות בערוצים האחרים. רציתי סדרה אחרת, שתשלב אגדה במסגרת ריאליסטית, סדרה שכמעט כל פרק בה יסתיים בצורה מותחת".

מאחר והסדרה פונה למגוון גילאים רחב (אולי רחב מדי), היא צריכה לספק את כולם. הצופים הצעירים מעדיפים הרפתקאות, המבוגרים מעדיפים רומנטיקה, וכל אחד מקבל קצת. חן קלימן, תסריטאית ועורכת הסדרה, אומרת: "השמינייה עוסקת הרבה מאוד ברגשות, כי זה מעניין את הילדים אולי יותר מאשר בעבר. יש אצלנו נשיקות, אבל בלי לשון. בכל מקרה הקצב הרבה יותר מהיר מהסדרות של פעם - יש יותר התרחשויות לזמן נתון. הצופים, גם הכי צעירים, כבר רגילים לקצב התרחשויות מסחרר, הם מחפשים חידושים ותפניות עלילתיות כל הזמן".

קבלו את המרצ'נדייזיג

הסדרה, ואולי זה לא מפתיע כשמביאים בחשבון שאביו של גיורא חמיצר הוא דן, החידונאי העושה שימוש רב בחידות ושפע פרטים. בפורומים עוסקים הצופים בניתוח הפרטים האלה בטירוף של פותרי חידות מקצועיים. חמיצר: "הודענו בפורומים שבפרק השלושים ייאמרו שלוש מילים שישנו את כל מה שהם מבינים לגבי הסדרה והפורומים התמלאו באין סוף ניחושים".

"אני מאמין ביכולת של חידות להיות אלמנט חינוכי ומהנה בו בזמן", אומר חמיצר, הבן הטוב. "הילדים שיראו את הסדרה הזאת ידעו מי היו הרצל, בן גוריון ואפילו יוסף בן מתתיהו. חשוב לי שהם ילמדו משהו גם אם הם לא שמים לב לכך". אבל עם כל הכבוד לחינוכיות, גם חמיצר יודע שהיום מה שמדבר זה המרצ'נדייזינג. גל של מוצרים נלווים, כמו יומנים וכיו"ב, צפויים להציף את המדפים, והיוצרים גם עובדים על ספר שכנראה תכתוב עטרה עופק.

"אבל אתה יודע מה הכי הפתיע אותי", אומר חמיצר, "זה שילדים מקימים חבורות של שמיניות עם דמויות שמבוססות על השמינייה, כשכל ילד בחבורה הוא מומחה למשהו ספציפי. יש עכשיו חבורת שמינייה באינטרנט שבהם הגולשים משחקים ב"שמינייה" - מקבצים שמיניות וירטואליות בצ'טים, כל אחד מגלם דמות, ויש גם חבורות שמינייה "אמיתיות", בשכונה ובבית ספר".

"אני חושב", מסכם חמיצר בנוסטלגיה, "שילדים מתגעגעים לדברים כאלו למרות שהם לא באמת מכירים אותם. הם אוהבים לראות שלכולם יש מקום, לא רק ליפים וליפות באופרות הסבון". זו כבר הגזמה; כל השחקנים בסדרה הם כמובן יפים ויפות. טיפוסים בעלי מה שנקרה היום "פגמים גופניים" (כמו לדוגמה אהוד השמן מחסמב"ה) לא נמצאים בסדרה. מה שנקרא, עד כאן.

* אתר השמינייה:

http://www.shesh.co.il/programmes/shminia/index.asp