הדירוג האיכותי של פירמות עוה"ד ורוה"ח לפי דן אנד ברדסטריט: הגודל כן משפיע

דן אנד ברדסטריט מפרסמת לראשונה את מי שלדעתה מהווים המשרדים המובילים בארץ לפי תחומי עיסוק. כנראה שהגודל כן קובע ומצביע גם על איכות המשרד: משרדי עוה"ד הרצוג-פוקס-נאמן ויגאל ארנון מככבים בתחום הבנקאות ובתחום נוסף. קוסט-פורר ראשונים בדירוג משרדי רואי החשבון

אם מישהו יאמר לכם, שמשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן ושות', הוא הגדול ביותר בארץ, בוודאי לא תופתעו. סביר להניח, שגם אם יאמרו לכם שזהו המשרד האיכותי ביותר בארץ, לא תיפלו מהכיסא. אך אם תבקשו ממנו לנקוב בשמם של המשרדים שיתפסו את המקום השני והשלישי באיכותם, סביר להניח שתיכנסו לוויכוח נוקב. ובכל זאת, חברת דן אנד ברדסטריט ישראל, המספקת מידע עיסקי, אשראי ושיווקי, מפרסמת השנה, לראשונה, את מי שלדעתה מהווים המשרדים המובילים בארץ בתחומי עיסוק מסויימים.

הדירוג ה"איכותי" בא בנוסף לדירוג הסופי לשנת 2005 של 100 המשרדים הגדולים בארץ, המתפרסמים שניהם במסגרת דירוג "דנס 100", שהיא עורכת בתחומים שונים זו השנה השביעית. בדירוג ה"כמותי", המבוסס על מספר עורכי הדין העובדים במשרד, משרד הרצוג פוקס נאמן תופס את הבכורה, לאחר שבשנה שעברה דורג במקום הראשון משרד בלטר גוט אלוני, שירד השנה למקום השני. מדובר בהמשך מגמת הפינג-פונג בין המשרדים. כלכלני דירוג דנס 100 אומרים, כי ניתוח הדירוג בשבע השנים האחרונות מעלה, שמשרד בלטר גוט אלוני דורג ראשון ארבע פעמים ואילו הרצוג פוקס נאמן זכה בבכורה שלוש פעמים.

מעניין להשוות את הדירוג של D&B, לדירוג המתחרה של חברת הייעוץ והמחקר BDI, שפורסם לראשונה בשבוע שעבר, שגם בו תופס משרד הרצוג פוקס נאמן את המקום הראשון, אולם בלטר גוט אלוני נדחק שם למקום השישי, כשהוא מפנה את הסגנות למשרד יגאל ארנון (מקום 3 בדירוג D&B, כמו אשתקד). עם זאת, יש לציין כי אנשי BDI מצהירים שהדירוג שלהם מבוסס על שיקלול שני פרמטרים: גודל המשרד ודירוג הלקוחות שלו ברשימת 500 החברות המובילות של BDI code. ככל שהחברה דורגה גבוה יותר, כך המשרד המייצג אותה זכה ליותר נקודות.

לעומתו, הדירוג הכללי של D&B מתבסס, כאמור, על מספר עורכי הדין במשרד. הדירוג ה"איכותי", המתייחס לתחומי עיסוק מרכזיים, אך אינו מדרג את המשרדים באותו תחום, מבוסס על הערכה של כלכלני D&B. הדירוג הכללי של D&B ל-100 המשרדים הגדולים, פורסם כבר בחודש פברואר השנה, אולם מאז נערכו בו כמה עדכונים ושינויים. עם זאת, ב-30 המקומות הראשונים לא נרשמו תזוזות. אם נשווה את 20 הגדולים של D&B ל-20 הגדולים של BDI נראה, כי אותן הפירמות "מככבות" בשתי הרשימות, בהבדלי מיקום זניחים יחסית. הביקורת שנשמעה על הדירוג של D&B היתה, ש"הגודל לא קובע", ומשרד גדול יותר אינו בהכרח איכותי יותר.

המסקנה המתבקשת היא, שכנראה שהגודל כן קובע ומצביע גם על איכות המשרד, או שהפרמטרים ששימשו את BDI, שפורטו בצורה עמומה יחסית אך התיימרו להציג דירוג איכות שאינו מבוסס על כמות, אינם משקפים אף הם דירוג איכותי אמיתי. אז מה, אם כן, הנוסחה המנצחת? נראה, כי אין לכך תשובה חד-משמעית, בוודאי כל עוד המשרדים עצמם אינם משתפים פעולה באופן מלא עם המדרגים (ר' מסגרת).

שיתוף הפעולה הוא חשוב. הדירוג האיכותי של D&B נעשה לאחר שהחברה שלחה בחודש יוני טפסים לאלפי עורכי דין, מ-100 המשרדים הגדולים לפי הדירוג הכמותי. אלה דירגו את המשרדים האחרים, לפי תחומי העיסוק. ככל הידוע, הכוונה היתה לערוך דירוג איכותי ב-11 תחומי התמחות, ובהם משפט פלילי, עבודה, מעמד אישי, מקרקעין, כינוסים ופירוקים ומיסים. עד כה, פירסמה D&B שני דירוגים איכותיים, בתחומי עבודה ומעמד אישי, למרות שאספה נתונים גם לגבי תחומי התמחות אחרים. הנימוק היה, שרק בתחומים אלה נאספו מספיק נתונים שאיפשרו את הדירוג. גם עכשיו מתפרסם הדירוג האיכותי רק ביחס לחמישה תחומים: דיני עבודה, אישות, בנקאות, מיסים ומקרקעין.

הרעיון לעשות דירוג שיכלול את המשרדים המובילים לפי תחומי עיסוק, אגב, הגיע דווקא מעורכי הדין עצמם. במהלך השנים בהן פורסם הדירוג, הועלו לא פעם בקשות מצד המשרדים להציג הערכה שאינה רק כמותית, אלא כזו המבוססת על האיכויות של המשרד, גם אם הוא אינו נחשב גדול, מבחינת מספר המועסקים בו.

את תחום דיני המיסים מובילים משרדו של ד"ר אמנון רפאל, ד"ר אבי אלתר, גורניצקי ושות' (בראשו עומד עו"ד פיני רובין), גולדפרב לוי ערן ושות', אודי ברזלי, ד.פוטשבוצקי ושות', שקל ושות', הרצוג פוקס ונאמן ועמית, פולק, מטלון & בן-נפתלי, ארז ושות'. כאמור, אין דירוג פנימי בין המשרדים בתוך התחומים. המובילים בתחום הבנקאות הם, למעשה, כמעט כל המשרדים הגדולים: הרצוג פוקס נאמן, יגאל ארנון, גורניצקי, ש.הורוביץ, כספי ושות', צלרמאיר פילוסוף, מ. זליגמן, ד"ר י.וינרוט, קנטור אלחנני טל ושות', ובני לוינבוק.

בתחום המקרקעין דורגו רק 8 משרדים מובילים: יגאל ארנון ושות', שרגא בירן, מ.פירון ושות', הרטבי בורנשטיין בסון, משה שוב, א.סוכובולסקי, אולשנסקי גרנות ואברהם נאמן. בתחום דיני העבודה: ארנה לין ושות', אשר חלד, בנימין כהן, גדעון הולין ושות', חיים ברנזון, נ.פיינברג ושות', סטריקובסקי גל ברוך פורת ושות' ותמר גולן ושות'.

המובילים בתחום דיני המעמד האישי, לפי D&B, הם א.טירר, אמנון בן-דרור ושות', בר-מוחא מאיר, בני דון-יחיא, זאב ולנר ושות', אבנר זינגר, טיטונוביץ' ושות', יורם ירקוני ושות', מנדלסון ישראלי מרגלית, ציון סמוכה, פיני אביב, אפי פרי, בועז קראוס, עדי שגיא, שמעון שובר ושמעון מורן (ששיתפו פעולה בייצוג ההורים הביולוגיים בפרשת "תינוק המריבה").

בדירוג פירמות רואי חשבון, החליטו ב-D&B לדרג את 5 הגדולות על בסיס מספר החברות בדירוג דנס 100, שאת דוחותיהן הכספיים מבקר ביקורת סטטוטורית משרד רו"ח. כלכלני D&B מדגישים, כי למשרדי רו"ח פעילות נוספת כמו ביקורת פנים, ייעוץ מיסויי, ניהול סיכונים וכו', שלא נלקחה בחשבון בדירוג. החברות שעליהן התייחסו מדורגות בתחום חברות השקעה והחזקה, נדל"ן, בנקים מסחריים, חברות ביטוח, תעשיה, חברות מסחר ושירותים וחברות בנייה.

את המקום הראשון תופס משרד ארנסט אנד יאנג-קוסט פורר גבאי את קסירר, המבקר דוחות של 294 חברות, 162 מתוכן בורסאיות. במקום השני ניצב משרד סומך חייקין KPMG, המבקר אומנם 130 חברות, 67 מתוכן בורסאיות, אך היקף ההכנסות של החברות שהוא מבקר גדול במעט - 40.5 מיליארד דולר לעומת 39.6 מיליארד של לקוחות ארנסט אנד יאנג.

את המקום השלישי תופס משרד קסלמן את קסלמן, עם 109 חברות מבוקרות, כמחציתן בורסאיות. מעט אחריו מדשדש משרד בריטמן אלמגור ושות' - DELOITTE, עם 96 חברות מבוקרות, 52 מתוכן בורסאיות. במקום החמישי ניצב משרד זיו אנד האפט BDO, עם 72 חברות, מחציתן בורסאיות.

דירוג משרדי עורכי הדין לפי גודל:

דירוג

הדירוג האיכותי של משרדי עורכי הדין לפי תחומי עיסוק:

דין