ביה"ד לעבודה: כשרופא יוצא למילואים - מעסיקו חייב להמשיך בתשלומים לקופות הגמל

קבע כי החוק מחייב הפרשת כספים ע"י המעביד לקופ"ג בגין עבודה נוספת בתקופת המילואים - אך הבהיר כי קביעה זו מתייחסת לרופאים בלבד

כשרופא יוצא למילואים, המעסיק שלו חייב להמשיך בתשלומים לקופות הגמל. כך קבע בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. בתביעה שהגישו ההסתדרות הרפואית וארגון הרופאים נגד המדינה, נטען כי רופא שיצא לשירות מילואים במבצע "חומת מגן" ב-2002 לא נהנה מהמשך תשלום דמי גמולים לקופות הגמל אסיף ושילוח. התביעה הוגשה באמצעות עורכי-הדין אשר חלד וירון לסטרל.

המדינה טענה, כי היא אינה מפרישה לקופ"ג בגין עבודה נוספת של עובדי מדינה השוהים במילואים וכי חוק הביטוח הלאומי מורה על הפרשות לפנסיה רק בגין עבודה רגילה, ולא בגין עבודה נוספת.

ביה"ד דחה את טענות המדינה. השופטת יהלום הדס ציינה, כי הסעיף המדובר מתייחס לכל סוגי ההפרשות הפנסיוניות ואינו עושה הבחנה בין פנסיה בגין עבודה לבין הפרשה לקרנות בגין עבודה נוספת.

בית הדין דחה גם את טענת המדינה, לפיה לצורך פירוש הסעיף יש ללמוד גזירה שווה מהתנהגות המדינה לגבי עובד השוהה בחופשה או במחלה, שאינו זכאי להפרשות לפנסיה בגין העבודה הנוספת.

בפסה"ד צוין, כי הפסיקה מבהירה כי כוונת המחוקק היא שאין לפגוע בהכנסת העובד המשרת במילואים. "יש לשים את המבוטח במצב כאילו לא יצא למילואים. אי-הפרשה לפנסיה בגין עבודה נוספת, בתקופת שירות מילואים, מהווה פגיעה במבוטח", נקבע בפסק הדין.

השופטת התייחסה לטענת המדינה, לפיה הסכמי הפנסיה כאשר הוסף סעיף 283 לחוק, לא היו קיימים ההסכמים בדבר הפרשה לפנסיה בגין עבודה נוספת. הסכמים אלו החלו שהחלו בשנת 2002. בעניין זה קבע בית הדין, כי הפרשות בגין עבודה נוספת לרופאים החלו על-פי ההסכם הקיבוצי ב-1976, ולא ב-2002.

ביה"ד קבע, כי החוק מחייב הפרשת כספים על-ידי המעביד לקרנות בשילוח ולקופ"ג אסיף בגין עבודה נוספת גם בתקופת שירות מילואים, אך הבהיר כי קביעה זו מתייחסת לסקטור הרופאים בלבד. (ס.ק 44/03).