פישר: פגיעה בתקציב בשל המצב הפוליטי תחייב דיון בהעלאת ריבית

נגיד בנק ישראל מציין בריאיון ל"גלובס" את חששו מכך שעליית מחירי הנפט בעולם תגרום לעלייה באינפלציה בחו"ל וגם בישראל

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, חושש שעליית מחירי הנפט בעולם תגרום לעלייה באינפלציה בחו"ל וגם בישראל.

בראיון ל"גלובס" אומר פישר, כי בנק ישראל אמנם יקח בחשבון שעליות מחירים כתוצאה מהתייקרות הנפט נובעות מזעזוע חיצוני, אך בסופו של דבר אם תהיה השפעה על התהליך האינפלציוני בישראל - בנק ישראל יצטרך לקבל החלטות בנוגע לריבית.

פישר אומר, שפגיעה במסגרת התקציב כתוצאה מחוסר היציבות הפוליטית וכתוצאה מהבטחות הפוליטיקאים, תאלץ את הבנק לשקול העלאות ריבית לטווח קצר ותביא לעלייה בפרמיית הסיכון.

לדברי פישר, רה"מ אריאל שרון ושר האוצר, אהוד אולמרט, גילו עד כה אחריות רבה, ומנעו בתגובתם המהירה להתפטרותו של בנימין נתניהו פגיעה בשווקים הפיננסים.

פישר ציין, שבנק ישראל עשוי להיאלץ להעלות את הריבית אם יימשכו המגמות הנוכחיות במשק אשר יביאו לעלייה בשיעורי האינפלציה, וזאת בניגוד למצב לפני מספר שבועות.

פישר מביע תמיכה במיזוגים בין הבנקים הבינוניים והקטנים ואומר, כי ייתכן שהדבר יהיה נחוץ כדי להגביר את התחרות במשקי הבית. הוא מציין, כי הוא מצדד בקיומם של ארבעה בנקים גדולים.

פישר מגלה, כי הבנק והאוצר עומדים לסיים את תיקון חוק בנק ישראל. לבנק ישראל יהיו שתי מועצות - מינהלית ומוניטרית. המועצה המינהלית תאשר את תקציב הבנק ויהיו בה נציגים מהמיגזר העיסקי.

במועצה המוניטרית, אשר תקבע את הריבית, יוכלו להיות חברים אנשי עסקים שלא יהיו בניגודי עניינים, ואשר לדעת בנק ישראל הם בעלי ידע בכלכלת ישראל ובמדיניות מוניטרית.

[ הראיון המלא - ב"גלובס" הערב ]