יוסי ארד: "המודל של טאו תשואות הן קרנות ההשקעה פימי ומרקסטון"

טאו מתכננת לגייס כ-300 מ' ש'; ארד, מנכ"ל טאו: "אין בכוונת טאו לשלוט ולהיות מעורבת בניהול השוטף והיומיומי של החברות, אלא לרכוש נתח מהותי"

זרוע ההשקעות המתהווה של אילן בן-דב, טאו תשואות , הולכת ומתמרקת לקראת גיוס של כ-300 מיליון שקל אותו היא מתכננת לבצע עד סוף חודש ספטמבר. החברה צפויה לגייס כ-200 מיליון שקל באמצעות אג"ח סטרייט וכתבי אופציה לאג"ח ו-100 מיליון שקל נוספים באמצעות מניות והאג"ח להמרה. לדברי החברה, בעל השליטה (85%) אילן בן-דב, צפוי לקנות חלק ניכר מהמניות והאג"ח להמרה שיוצעו בהנפקה.

יוסי ארד, מנכ"ל טאו, ציין היום במסיבת עיתונאים שהמודל שטאו רואה לנגד עיניה הן קרנות ההשקעה פימי ומרקסטון, כשטאו לעומתן תהיה חברה ציבורית. דבר זה יאפשר, לדברי ארד, גם למשקיעים קטנים להשקיע בטאו וליהנות מהצלחת החברה, מהלך שלא ניתן לבצע בקרנות ההשקעה האחרות שקיימות בשוק. לדברי ארד, החזון שעומד מאחורי טאו, הוא להפכה לאחת מחברות ההשקעות המובילות בשוק המקומי.

מעין קרן גידור

"טאו תשואות תהווה פלטפורמת חדשנית ראשונה מסוגה בשוק ההון בישראל, שתספק למשקיעים את יתרונותיהן של קרן השקעות פרטית ושל קרן גידור והן את היתרונות של שקיפות וסחירות שבחברה ציבורית, שפתוחה בפני כל סוג של משקיע", הסביר ארד.

ארד הוסיף, כי פעילותה של טאו תתבצע בשני מישורים: השקעות ריאליות בחברות והשקעות פיננסיות. באפיק ההשקעות הריאליות, אותו משווה ארד לקרן השקעות (Private Equity) דוגמת פימי, הפרמטרים המרכזיים של טאו להשקעות, הם חברות בעלות פוטנציאל צמיחה, סינרגטיות לפעילות החברה, חברות פרטיות לפני הנפקה והשקעה בענפים המזוהים כבעלי פוטנציאל עסקי גבוה רב. "אין בכוונת טאו לשלוט ולהיות מעורבת בניהול השוטף והיומיומי של החברות, אלא לרכוש נתח מהותי כדי להשפיע על האסטרטגיה של החברה וכדי ליהנות מהשבחת הנכס", הסביר ארד.

את אפיק ההשקעות הפיננסיות משווה ארד למעין קרן גידור הנהנית מסיכון מוקטן. ההשקעות הפיננסיות יכללו, בין השאר, את תיק ההשקעות שהועבר לטאו מסאני. "תיק השקעות שאנחנו מחפשים יכלול חברות בעלות פוטנציאל עסקי, שלהערכתנו מתומחרות בחסר. בנוסף, נשאף לגדר חלק ניכר מההשקעות על מנת לנצל את עיוותי השוק ונשקיע בחברות בעלות מדיניות דיבידנד תוך שמירה על קורלציה נמוכה לתנודתיות השוק", הסביר ארד.

ארד ציין לדוגמא את השקעתה של טאו בקבוצת אי.די.בי, אותה ביצע עוד כשכיהן כסמנכ"ל ההשקעות של סאני. להערכת ארד, קבוצת אי.די.בי כולה נסחרת כיום בדיסקאונט עמוק למדי, ומעריך את שווייה של דסק"ש בכ-10 מיליארד שקל (כמעט כפליים משווייה בשוק) ואת שווייה של אי.די.בי אחזקות בכ-5.5 מיליארד שקל (כ-50% מעל שווייה בשוק).

לדברי ארד, לאורך כל התקופה האחרונה משקיעה טאו (ובעבר סאני) נתחים גדולים למדי מתיק ההשקעות בחברות הקבוצה, בעיקר באי.די.בי אחזקות ובדסק"ש, תוך שהיא מגדרת את הסיכון ע"י ביצוע פוזיציות שורט על מדד המעו"ף. לדבריו, שוק ההון עדיין לא זיהה את הדיסקאונט העצום הטמון בחברות בקבוצת אי.די.בי, וטאו תמתין בסבלנות עד שמחיר החברה יגיע לשווייה הכלכלי. ארד הוסיף, כי לאורך השנה האחרונה הניבו החברות בקבוצת אי.די.בי תשואה דומה לזו שהניב מדד המעו"ף, אך ההשקעה רשמה תשואה עודפת על פני המדד על רקע הדיבידנד הגבוה שחילקו החברות באי.די.בי.

האופציה של בן-דב

ארד הוסיף, כי מאז רכישת השליטה בטאו ע"י בן-דב, בחודש מאי, ביצעה והתחייבה החברה להשקעות בהיקף של כ-500 מיליון שקל. הבולטות בהן רכישת תיק ההשקעות של סאני, השקעה בסולומון שוקי הון, שאמורה להיות מונפקת עוד השנה, לדברי ארד, בהיקף של 35 מיליון שקל והרכישה העתידית של 45% מאילנות דיסקונט באמצעות סולומון שוקי הון. השקעה נוספת של טאו הייתה רכישת אופציה ל-25% מחברת הפיננסיים גילאון תמורת כ-5 מיליון שקל.

השקעות נוספות, אותן ירשה טאו מסאני, הן אחזקה ב-20% מהכשרת היישוב וב-25% מחברת מטעי הדר, המחזיקה בלמעלה מ-700 דונם ברחבי המדינה. שווי השוק של השקעות אלו עומד על כ-115 מיליון שקל, כשלדברי ארד טאו מורווחת "על הנייר" כ-30 מיליון שקל מהאחזקה בהכשרת היישוב, שמתומחרת גם היא בדיסקאונט, לדבריו. לגבי מטעי הדר ציין, כי לאחרונה השקיעה טאו בהון המניות של החברה כ-800 אלף שקל על מנת לשמרה ברשימה הראשית. ארד סיכם, כי האחזקה של טאו בחברות אלו, שהן בעלות פוטנציאל השבחה רב, היוותה שיקול מרכזי בביצוע הרכישה של טאו לצד הפסדים לצורכי מס בהיקף של 200 מיליון שקל.

נתון מעניין נוסף שציין ארד, הוא האופציה השמורה לאילן בן-דב למכור את אחזקתו בסאני , כ-66% בהיקף 370 מיליון שקל, נכון להיום, לטאו תשואות. האופציה עצמה ניתנת למימוש עד יולי 2006 ולדברי ארד, מחיר המכירה ייקבע עפ"י ממוצע מחיר הסגירה של מניית סאני ב-30 הימים שקדמו להחלטת המכירה.

ארד, לשעבר מנהל הנכסים של חברת הביטוח מגדל, נפגש עם בן-דב לראשונה בסוף שנת 2002, עת הציע לו לפתוח תיק השקעות במגדל. בין השניים נוצר קליק מיידי ומאי 2003 נחת ארד בסאני, כסמנכ"ל השקעות המופקד על ערימת מזומנים בהיקף של כ-250 מיליון שקל שהייתה אז לחברה.

בשנתיים בהן כהן ארד כסמנכ"ל ההשקעות בסאני, הוא השיג תשואה של 40% על תיק ההשקעות של החברה, שהעמידה אותו על רמה של כ-350 מיליון שקל בחודש מאי, בעת מכירתו לטאו. בין ההשקעות מרכזיות שביצע ארד באותה תקופה, ההשקעה האמורה בקבוצת אי.די.בי והשקעה בחברת סאיטקס, שהניבה תשואה של כ-100% בשנתיים, לדבריו.

טאו עצמה היא גלגול של חברת הנדל"ן הוותיקה ירדן, שנוהלה בשנות ה-80 ע"י איש עסקים בשם דוד סופר. ב-2001 רכשו את השליטה בחברה רועי גיל ואיתן אלדר, בעלי גיבור ספורט, ומינפו אותה לצורך רכישת מניות הכשרת היישוב. עם קריסתה של גיבור, הועברה החברה לרשימת השימור, ובחודש מאי האחרון רכש אותה, כאמור, אילן בן-דב.

טאו נסחרת כיום לפי שווי של כ-50 מיליון דולר, לאחר ששווייה זינק פי-3 מאז רכש אותה בן-דב לפני כ-3 חודשים. החברה נסחרת עדיין ברשימת השימור של הבורסה, אך היא עשויה לשוב ולהיסחר בקרוב ברשימה הרגילה.