מי יודע מהו "מתקן גישה אלחוטית" - ביהמ"ש יכריע

ביהמ"ש לעניינים מקומיים בירושלים יצטרך בקרוב להכריע בוויכוח בין עיריית ירושלים לחברת סלקום, בנוגע לשאלה מהו מתקן גישה אלחוטית שבנייתו פטורה מקבלת היתר בנייה.

ראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי, הוציא בחודש שעבר צו הריסה מינהלי למתקן תקשורת של סלקום שהוצב על גג בניין בשכונת רמות. סלקום הגישה לביהמ"ש בקשה דחופה לביטול או התליית צו ההריסה. לטענתה, בהתאם לחוק התכנון והבנייה, פטורה התקנתו של מתקן גישה אלחוטית ומתקן העגינה הנושא אותו על גג בניין, מהחובה לקבלת היתר בנייה. לטענת סלקום, המתקן משמש לגישה אלחוטית, כפי שהוגדר בחוק התקשורת (בזק ושידורים).

סלקום טוענת, כי המתקן עומד במימדים הקבועים בחוק והממונה על הקרינה במשרד לאיכות הסביבה נתן לו את אישורו.

עיריית ירושלים טענה בתגובה, כי מתקן השידור הסלולרי שהקימה סלקום אינו מתקן גישה אלחוטית, ולכן אינו פטור מהיתר בנייה.

לטענת העירייה, מתקן הגישה האלחוטית הפטור מהיתר, שונה ממתקן שידור סלולרי בכמה פרמטרים: זווית השידור; טווח הבטיחות; ותדרי השידור.

העירייה טוענת, כי מתקן שידור של חברה סלולרית המעניקה שירותי רדיו טלפוני נייד, אינו כלול בגדרי הפטור שהוזכר בחוק הבזק ולכן מתקן השידור הסלולרי של סלקום, שהיא בעלת רישיון רק למתן "שירותי רדיו טלפון נייד בשיטה התאית", אינו מתקן גישה אלחוטית.

לדברי התובע העירוני הראשי, עו"ד דני ליבמן, יש פסיקה של שני בתי משפט לעניינים מקומיים באילת ובקריית ביאליק שביטלו צווי הריסה שהוצאו למתקנים דומים. ליבמן אומר שהעירייה מנסה לתקוף את הנושא העקרוני הזה לעומק, שכן החוק מנוסח באופן לא ברור, אך יש להבחין בין מתקן גישה אלחוטית למתקן שידור סלולרי.