יהודית ברוניצקי

מייסדת ומנכ"ל אורמת

יהודית (דיתה) ברוניצקי, היא אחת הנשים החזקות במשק המקומי, שעומדת בראש חברה בעלת שווי של כ-600 מיליון דולר. יהודית ברוניצקי ובעלה, יהודה ברוניצקי, מנהלים כיום את חברת האנרגיה אורמת תעשיות, המפתחת ומקימה תחנות-כוח גיאותרמיות. החברה שהוקמה ב-1965 היא היום חברה גלובלית לכל דבר, לאחר שהנפיקה בשנה האחרונה את החברה-הבת בארה"ב ורכשה חלק מחברה קנדית העוסקת בהשבחת נפט גולמי.

אורמת נחשבת כיום לשחקנית השלישית בגודלה בארה"ב בתחום ה'חשמל הירוק', אלטרנטיבה זולה ואטרקטיבית למגוון רחב של שימושים, במיוחד בימים שבהם מחירי הנפט גואים ושוברים שיאים באופן תדיר. שיא הצלחתה של אורמת עד כה הוא הנפקת החברה-הבת, אורמת טכנולוגיות,

בבורסת ה- NYSE שבארה"ב בסוף 2004, תוך גיוס של כ-108 מיליון דולר.

בני הזוג ברוניצקי, שנישאו בשנות ה-60, החלו את דרכם בעולם העסקים כמה שנים מאוחר יותר לאחר שמכרו את דירתם בירושלים, ומכספי התמורה ייסדו את מפעל אורמת בחולות העיר יבנה, שבה הוא שוכן עד היום. יהודית ברוניצקי (62) גדלה בשכונת בורוכוב בגבעתיים. את בעלה לעתיד, יהודה, פגשה בצעדת ירושלים בתחילת שנות ה-60, כאשר הייתה סטודנטית למדעי המדינה באוניברסיטה העברית.

את הרעיון להקמת חברת אורמת ב-1965 שאב יהודה ברוניצקי, מדען לפיסיקה, מפרויקט שבו היה שותף בשנות ה-50, אשר עסק בניצול יכולות של טורבינות חשמל להפקת אנרגיה ממקורות שונים. הפרויקט, שלא צלח במתכונתו המקורית, היה הבסיס הרעיוני להקמת אורמת, שאליו התגייסה מאוחר יותר יהודית. את הפיתוח של בעלה, שנחשב למהפכני בתקופתו, תרגמה ברוניצקי להקמתה של אורמת על 'חורבותיו' של מפעל נעליים שהקים הזוג ברוניצקי קודם לכן.

מכריה של ברוניצקי מספרים, כי היא אדם פתוח בעל חוש הומור, אך למרות זאת ידועה ברוניצקי כמנהלת שאינה ששה להיחשף בתקשורת וכמי ששומרת בקנאיות על פרטיותה.

ברוניצקי, בניגוד לרבים מעמיתיה בחברות הציבוריות הגדולות, מתנהלת בצניעות מרחיקת לכת, במיוחד בתחום השכר. למרות שהיא עומדת בראש חברה שהרוויחה בשנת 2004 כ-420 מיליון שקל, ומייצרת בעקביות ערך רב עבור המשקיעים, ברוניצקי קיבלה שכר חודשי בעלות של כ-62 אלף שקל בלבד. לשם המחשה, מדובר באחד מתלושי השכר הנמוכים ביותר מבין המנכ"לים של החברות במדד תל-אביב 100.