סמדר ברבר-צדיק

משנה למנכ"ל הבנק הבינלאומי

מהיום שזיהה איש העסקים צדיק בינו את הפוטנציאל הרב הטמון ברואת החשבון הצעירה, שעבדה במשרד סומך-חייקין, זינקה הקריירה של סמדר ברבר-צדיק בצעדי ענק. אך את הצעד המשמעותי ביותר שקידם אותה היישר לשורה הראשונה של העולם הפיננסי היא עשתה לפני שנה, כשמונתה לתפקיד ראש אגף עסקים בבנק הבינלאומי בדרג הבכיר של משנה למנכ"ל הבנק.

ברבר-צדיק, 41, היא יד ימינו (ויש אומרים אשת סודו), של צדיק בינו (ללא קרבת משפחה, אצלו ה"צדיק" הוא בכלל שם פרטי ואצלה שם משפחה מנישואים). בקבוצת בינו מילאה שורת תפקידים, ביניהם יו"ר האקזקוטיבה בחברת הדלק פז, מנכ"ל בינו אחזקות, מנכ"ל סהר פיתוח ואחזקות, ומנכ"ל פיבי אחזקות - החברה-האם של הבנק הבינלאומי. בנוסף, שימשה כדירקטורית בשורה של חברות וועדות בבנק.

ניהול אגף העסקים של הבנק הבינלאומי, חלק עיקרי מליבת הפעילות העסקית של הבנק, מציב את ברבר-צדיק כאחראית לשימור ולחיזוק הקשר עם החברות הגדולות ועם אנשי העסקים המובילים בארץ. מתוקף תפקידה היא אחראית על כל עסקאות הענק שמממן הבנק, אם כי יש להודות שהבנק הבינלאומי, בשל גודלו היחסי (הבנק החמישי בגודלו במשק) אינו מככב בעסקאות ענק כמו הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, השולטים ביד רמה באשראי לחברות הענק במשק.

עובדה זו הופכת את חייה של ברבר-צדק לקשים עוד יותר, כאשר היא נאלצת להתמודד בתחרות שלפעמים היא אבודה מראש, במגזר שבו לגודל יש חשיבות קריטית.

מה שמקשה עוד על חייה, הוא היקף גבוה יחסית של חובות בעייתיים, שנובע ממדיניות אשראי נדיבה בשנים עברו. חלק מהלווים הגדולים, כמו גד זאבי, תבל ורבים ולא טובים נוספים, "הצליחו" להעביר את הבנק להפסד לראשונה בתולדותיו, וסיפקו לבינו הזדמנות לרכוש את הבנק מידי משפחת ספרא בחצי מחיר.

על רקע כל זה הצליחה ברבר-צדיק לבצע רה-ארגון מקיף באגף העסקים בבנק, ליישם בהצלחה את המדיניות להורדת ריכוזיות האשראי ולהגדלת היקף האשראי ללקוחות עסקיים בהיקף של עד 100 מיליון שקל - לקוחות שנקבעו כקהל יעד שיווקי.

מינויה של ברבר-צדיק לתפקיד הבכיר בבינלאומי התפרש בברנז'ה כאיתות לחיזוק מעורבותו של בינו בבנק. לגביה, תפקיד זה סימן אותה מיידית כמועמדת בעלת מלוא הסיכויים להתיישב בעתיד על כיסא המנכ"ל.