7% גידול בייבוא יהלומי גלם - ל-4.16 מיליארד דולר

ייצוא היהלומים המלוטשים גדל בספטמבר ב-24% ביחס לחודש המקביל אשתקד, והסתכם ב-704 מיליון שקל

ייצוא היהלומים המלוטשים גדל בספטמבר ב-24% ביחס לחודש המקביל אשתקד, והסתכם ב-704 מיליון שקל, בניכוי החזרות. מתחילת השנה גדל ייצוא היהלומים ב-7%, והסתכם ב-5.2 מיליארד דולר.

ייבוא יהלומי גלם נטו גדל בספטמבר ב-39%, והסתכם ב-618 מיליון דולר. ייצוא יהלומים גולמיים נטו גדל ב-67%, והסתכם ב-355 מיליון דולר. הייבוא של יהלומים מלוטשים גדל ב-18%, והסתכם ב-354 מיליון דולר (דבר המעיד על התחזקות מעמדה של ישראל כמרכז סחר עולמי ביהלומים, ולא רק כמרכז ליטוש, הנחלש, וכמרכז לייצוא מלוטש).

עם זאת, הנתון המשמעותי ביותר, ככל הנראה, לפחות מבחינת הבעיות מהן סובל ענף היהלומים העולמי בכלל וישראל בפרט, עקב מחסור עולמי בגלם, הוא שייבוא יהלומי הגלם לישראל גדל מתחילת השנה ב-7%, והסתכם ב-4.16 מיליארד דולר.

גידול זה נרשם למרות הקשיים והמחסור ביהלומי גלם מאז השנה שעברה, ובהשוואה לייבוא גלם בהיקף 3.89 מיליארד דולר בינואר עד ספטמבר אשתקד.

ראש מינהל יהלומים בתמ"ת, שמואל מרדכי, ציין, כי נתוני ינואר-ספטמבר 2005 מעודדים ומורים על יציבות ועליות ברוב השווקים בעולם, בעיקר בשווקים המסורתיים לייצוא יהלומים מישראל.

עוד אמר, כי בחודש ספטמבר נמשכה מגמת העלייה בייצוא יהלומים מלוטשים, דבר המעיד על המשך מכירות מוצלחות של יהלומים מלוטשים מישראל, ברחבי העולם.

סיכום כלל הייצוא ל-5 היעדים העיקריים של ישראל לייצוא יהלומים ב-9 החודשים הראשונים של השנה, מעיד על ירידה של 1% בייצוא המלוטש נטו לארה"ב, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, עלייה של 22% בייצוא להונג-קונג, עלייה של 7% בייצוא לבלגיה, עלייה של 96% בייצוא לשווייץ ועלייה של 10% בייצוא לסין.

הייצוא המלוטש נטו בספטמבר הופנה ברובו, 54%, לארה"ב, 21% - להונג-קונג, 7% לבלגיה, 6% לשווייץ ו-2% לסין.