CA ממשיכה לפי התוכנית

חברת התוכנה שרדה שערוריית חשבונאות, החליפה את ההנהלה והשתמשה בחוכמה ברווחים הנאים מהשנים החולפות, ובכל זאת המניה שלה לא מוערכת דיה, וכדאי לשים אליה לב > מייקל סנטולי, בארונ'ס

כל חברה הנושאת כתם של סקנדל ניהולי בעברה טוענת כי פתחה דף חדש, עם מנהיגים חדשים המדברים על לקחים שנלמדו. קומפיוטר אסושיאייטס (CA), ששרדה שערוריית חשבונאות והתמודדה גם עם האשמות הונאה, עושה קצת יותר מאשר סתם לומר את הדברים הנכונים. ספקית התוכנות לעסקים גדולים התפייסה עם הרשויות, אימצה את פרקטיקות החשבונאות השמרניות ביותר בתעשייה ובמרוצת 18 החודשים האחרונים החליפה את כל חברי ההנהלה בבכירי טכנולוגיה עם קבלות בתעשייה.

בינתיים, למרות שהודתה בחטאי העבר שנעשו תחת שרביטם של המייסד והיו"ר לשעבר צ'ארלס וואנג והסמנכ"ל סנג'אי קומאר, המשיכו עסקי הליבה של CA - סיוע לחברות גדולות בניהול מערכות טכנולוגיית המידע שלהן - להזרים כמויות מרשימות של מזומנים עודפים שנה אחר שנה. בכסף המזומן הזה נעשה שימוש נבון לצמצום חובותיה, רכישה חוזרת של מניותיה וביצוע רכישות מושכלות.

כתוצאה מכך, נהנית החברה מגמישות פיננסית ראויה לקנאה ומנהיגות אנרגטית חדשה המקדמת אסטרטגיה עקבית ואמינה. הבכירים החדשים השחיזו את המיקוד של CA והסיטו אותו למספר קווים עסקיים הנהנים מביקושים חזקים מצד הלקוחות.

עם זאת, למרות הצעדים המשמעותיים שעשתה, מניותיה אינן אהובות בוול סטריט והן מוזנחות על ידי רבים מהמשקיעים. המניה, שהגיעה למהלך 2002 לרמת שפל של 8 דולר על רקע הנפילה הכללית בשוק וצרותיה החשבונאיות של CA, בילתה את השנתיים האחרונות סביב 25-30 דולר, ולאחרונה נסחרה סביב ה-27. באשר לצד המכירות, רק שניים מתוך 19 אנליסטים העוקבים אחרי CA מדרגים את המניה בדירוג "קנייה".

במידה מסוימת, החברה עדיין נושאת את כתמי הזמן שבילתה באור הסקנדלים התאגידיים המסנוור של עידן סוף הבועה. עם זאת, נראה כי קיים גם חוסר הבנה כללי של המודל העסקי של CA וספקנות באשר ליכולתה לשפר את צמיחתה בשוק שבו היא פועלת, הנחשב במידה רבה לשוק רווי.

במקרה זה, הזהירות המופלגת של וול סטריט עשויה להעניק הזדמנות ראויה למשקיעים סבלניים, במיוחד אם לוקחים בחשבון את הוואלואציה המתונה של CA, היוזמות הידידותיות של משקיעיה, קו מוצרים עולה והבטחתה - סוף סוף - להרחיב את שולי הרווח.

בניגוד לרבות ממניות הטכנולוגיה, CA מוחזקת ברובה על ידי משקיעי ערך סבלניים ומביני עניין. כמה מהם, שרכשו את המניה סביב מחירה הנוכחי, חושבים שהיא יכולה בקלות להגיע ל-35 דולר בתוך 18 חודשים, ולרשום בכך עלייה של 30%.

תחת שרביטם של וואנג וקומאר הייתה CA בבסיסה מכונת רכישות שאגרה וצברה עשרות עסקים קטנים. פעלולי הנדסה פיננסית ולא מיומנויות מחקר הם שהפכו את החברה למה שהייתה: אוסף גדול אך מחובר ברישול של עסקים, שתמורת כמה מהם שילמה CA מחירים מופרזים.

גרוע מכך, פרקטיקת ההנדסה הפיננסית שאימצה הייתה אגרסיבית עד כדי חציית הקווים האדומים. הכנסות נרשמו טרם זמנן ולעתים נרשמו חוזים חדשים כאילו נחתמו במועד מוקדם יותר, כך שהחברה תוכל להציג רווחיות רבעונית ולשמור על תדמיתה כחברת צמיחה מהירה.

כאשר חקירה פדרלית חשפה ב-2002 את ההונאה, הובלה CA על ידי המשקיעים לאותו תא עונשין של בני בליעל תאגידיים שאליו הובלו אנרון, וורלדקום וטייקו. בשלב מאוחר יותר חתמה החברה על הסדר עם התביעה, שבמסגרתו קיבלה על עצמה תשלום פיצויים של 225 מיליון דולר לבעלי המניות ויישום כמה צעדי רפורמה. יישום ההסדר אמור להסתיים עד הקיץ. קומאר ממתין בינתיים למשפטו באשמת הונאת ני"ע ושיבוש הליכי משפט.

קונים מניות, מחלקים דיבידנדים

הבשורות הטובות ל-CA הן שלהונאות המיוחסות לה לא היה שום קשר לתשואות המזומן האמיתיות שרשמה מפעילותה והן לא כרסמו בעסקיה. בשבוע שעבר העבירה CA דיווח-מחדש של תוצאותיה בשנים האחרונות, בצעד שהגדיל מעט את הכנסות השנים שעברו אך יפחית במידה זניחה את המכירות העתידיות הצפויות שלה.

CA, חברת התוכנה השישית בגודלה בעולם, הזרימה יותר ממיליארד דולר בתזרים מזומנים תפעולי בכל אחת משמונה השנים האחרונות. בשנה הפיסקלית האחרונה, שהסתיימה ב-31 במארס, הסתכם תזרים המזומנים התפעולי שלה ב-1.3 מיליארד דולר על הכנסות של 3.5 מיליארד דולר. כלומר, שולי תזרים מזומנים של 30% עבור עסק שאינו נחשב לעסק עתיר הון במיוחד, והמשאיר בעסק כמעט את כל תזרים המזומנים החופשי שלו.

במצב שבו עומד שווי השוק שלה על 16 מיליארד דולר, מייצג הסכום הזה תשואת תזרים מזומנים חופשי של 8%, כלומר גבוה יותר משל אורקל וגבוה בהרבה של SAP. כדי להבין את הנתונים הללו טוב יותר, מספיק אם נאמר שרכישת חברת תוכנה עסקית שבוצעה באחרונה נעשתה במכפיל של 20 לתזרים מזומנים חופשי.

עם צמצום נטל החוב שלה ל-1.9 מיליארד דולר מ-4.4 מיליארד דולר ב-2001, ועם מזומנים בסך 1.9 מיליארד דולר, אין ל-CA חוב נקי, ומכאן, שניתן להשתמש בכל הזרמת המזומנים הזו לטובת בעלי המניות.

ג'ף קלארק, מנהל התפעול של CA, שהצטרף לחברה באפריל 2004, מתגאה מאוד בשימוש שעושה החברה באוצר המזומנים שלה: "אנחנו קונים בחזרה מניות. הכפלנו את הדיבידנד, ועכשיו אנחנו מחפשים שימושים אחרים לתזרים המזומנים".

באופן ספציפי, CA קונה בחזרה מניות בקצב של 400 מיליון דולר בשנה ומחלקת 100 מיליון דולר נוספים בצורת דיבידנד שנתי של 16 סנט למניה. החברה גם רוכשת בסלקטיביות יצרניות תוכנה קטנות כדי לסתום את החורים בקו המוצרים שלה, וכדי שתוכל להציע מבחר מושלם יותר של כלים ללקוחותיה, הנמנים על החברות הגדולות בעולם.

קלארק, שקודם לכן פיקד על מיזוג HP וקומפאק, מציין כי CA שומרת על משמעת בכל הקשור לאסטרטגיית הרכישות שלה. העסקאות האחרונות שביצעה, בכללן רכישת נטגירטי (Netegrity) ו-NIKU, ייצרו בשנה הראשונה תשואות תזרים מזומנים חופשי קרובות לשל אלה של CA או טובות מהן.

למעשה פועלת CA כמו עסק השכרה, כשהיא מוכרת ללקוחותיה רישיונות שימוש לתוכנה שלה לתקופות מוגדרות של זמן. התוכנה אחראית על תפקודי הליבה של הרשת בחברות גדולות, מספקת אבטחת רשתות, מסייעת בניהול אחסון מידע ובניהול המחשב המרכזי. שיטת העבודה הזאת יוצרת תלות בחברה, ולקוחות הבוחרים לערוק לחברות מתחרות כמו IBM או BMC סופטוור נאלצים לספוג עלויות גבוהות - מה שמסביר את יציבות תזרים המזומנים של CA.

הדרך שבה CA מדווחת היום על הכנסותיה ממכירת רישיונות היא השמרנית ביותר בתעשייה. מרבית חברות התוכנה החותמות על חוזה לשלוש שנים מדווחות על השווי המלא של העסקה עם חתימתה, כלומר זוקפות לעצמן מראש את מלוא ההכנסה. כמה מהן זוקפות רק את השנה הראשונה במכה אחת. לעומתן, CA מכירה רק בהכנסות של כל חודש בעתו, כשהיא זוקפת את המכירות והרווח כשימוש של הלקוח בתוכנה. עם זאת, בדרך כלל משלם הלקוח שנה מראש, מה שמסביר מדוע תזרים המזומן מקדים למעשה את ההכנסות או הרווחים.

קלארק מאמין שהגישה הזאת מתיישבת נכון עם האינטרסים של CA לטווח הארוך כמו גם עם האינטרסים של לקוחותיה, משום שהיא מציבה אותם על לוח זמנים דומה ומסירה מהדרך מכשולים כמו חתימת עסקאות לא הגיוניות רק לצורך רווחיות לטווח הקצר.

לשמור על הלקוחות הקיימים

החברה גם עשתה צעד לקראת אימוץ המגמה הפופולרית של "שירותי מחשוב על פי דרישה" (Utility Computing), תחום ש-IBM ו-HP הציבו גבוה בסדרי העדיפויות שלהן. במסגרת השירות הזה משלמים הלקוחות תמורת תוכנה "על פי דרישה" בשיטת חיוב שתתבסס על קצב הביצוע. כלומר, CA תאפשר ללקוחות לשלם על פי השיטה שבה יבחרו, לדוגמה, על פי מספר הזמנות כרטיסי טיסה שהלקוח עיבד.

למרות כל השיפורים שהכניסה, CA אינה נקייה מביקורות. הביקורת העיקרית המוטחת בה מכיוון וול סטריט היא שהחברה פונה לשוק רווי וכי היא לא תוכל להוכיח בתקופה הקרובה כי היא מסוגלת לצמוח שוב.

ג'ון דיפוצ'י, אנליסט בבר סטרנס שהוביל ביקור משקיעים ב-CA והתרשם מאוד מהאסטרטגיה החדשה, אינו מתייחס למניה כאל כסף אבוד. "ברמתה הנוכחית, המניה נתפסת כבעלת שווי ואנחנו מאמינים שהיא תישאר כך גם לטווח הבינוני", הוא אומר.

דיוויד אלר מרושדייל ריסרץ', המעניק למניית CA דירוג "מכירה", קובל כי החברה בונה יותר מדי על רכישת הצמיחה שלה באמצעות מסעות הקניות שהיא מבצעת וטוען כי היא עלולה להיפגע מלחצי תמחור.

לדברי קלארק, יש ל-CA תוכנית להגביר את זרימת הדולרים מכיוון הלקוחות על ידי שילוב רבים משירותיה לכדי מקשה אחת שתוכל להתאים לכל פלטפורמה, שממנה יוכלו מנהלי IT לבחור את ההצעה המתאימה להם. מאחר שרוב הלקוחות אינם מחליפים לעיתים קרובות את ספקיות תוכנות הליבה שלהם, קשה מאוד להביא לשינויים משמעותיים בנתחי שוק, מה שמאלץ את CA להגביר את קצב מכירותיה ללקוחות קיימים.

"מנהלי טכנולוגיית נתונים רוצים פחות ספקים ויותר ספקים אסטרטגיים", הוא אומר. הוא משווה את מה ש-CA מכנה 'אסטרטגיית ניהול IT תאגידי' לדרך שבה יצרה SAP מוצר מנצח בקטגוריה שלו, מוצר "מטרייה" שכלל את כל היישומים העסקיים שלה ואשר נתפר ממה שפעם היה אוסף מגובב של תוכנות נישה שונות.

רוב פלחי שוק התוכנה - דסקטופ, יישומים ואחסון - התפתחו כך שבכל אחד מהם יש בין חברה אחת לשלוש מובילות המתחרות ביניהן. מנקודת המבט של CA, פלח ניהול ה-IT שלה מתקדם באותו כיוון, והיא ממוצבת היטב בתעשייה המתמזגת, במידה שתאפשר לה לצאת מהתחרות כשידה על העליונה.

יותר ממחצית מחיובי CA מגיעים משלושה סגמנטים בשוק - ניהול מערכות רשתות, אבטחת רשתות ותוכנת אחסון - סגמנטים שבהם מיצובה בשוק הוא שני, ראשון וחמישי, בהתאמה. הסגמנטים האלו צפויים לצמוח בעתיד הקרוב בטווח שבין 6% עד 12%, כך שבפועל יש כאן מקום לצמיחה ממשית. בנוסף, הביקוש האינסופי לאבטחת איכות ודרישות התאימות הגבוהות - הנובעות מתקנות הפיקוח הפנימי בחוק סרבנס אוקסלי - מהווים רוח נגדית משמעותית לעסקים שבהם יש ל-CA מומחיות מיוחדת.

הדינמיקה הזאת היא שהובילה לביטחון שמביעים בכירי CA בתחזית החברה, שצופה צמיחה חד ספרתית בחיובים, תיקון של 10% בתזרים המזומנים החופשי והתרחבות שולי הרווח בשנה הפיסקלית הנוכחית.

CA הודיעה בעבר כי היא מכירה באופציות למניות כהוצאה, צעד שביחד עם מדיניות זקיפת ההכנסות השמרנית שלה, שומר על רווחיה המדווחים צנומים למדי, עם יעד של 47 סנט ל-2005 ו-84 סנט לשנה הפיסקלית 2007, כך על פי בר סטרנס.

העסקים הבשלים יותר המספקים כלי מיינפריים שונים הם אומנם רווחיים, אך אינם מפגינים שיעורי צמיחה גבוהים מספיק. עם זאת, הדיווחים על מותו של המיינפריים היו מוקדמים ומוגזמים מדי, ופרישתו מהעולם לא תתרחש ככל הנראה בעתיד הנראה לעין. CA מינתה בכיר מטעמה כאחראי על מקסום הרווחיות מקווי המוצרים המיתולוגיים הללו.

כיווני צמיחה אחרים כוללים בין היתר חדירה לערוצי מכירות באמצעות גורמי תיווך, לדוגמה, דרך יצרניות חומרה, כמו גם באמצעות התמקדות בלקוחות בינלאומיים. CA מזרימה 45% ממכירותיה משווקים זרים, שיעור נמוך משיעורי החשיפה לשווקים זרים של מתחרותיה העיקריות. החברה מתפקדת גם כסיטונאית תוכנות אנטי וירוס ותוכנות נגד ריגול, באמצעות AOL וספקי שירותים אחרים.

במוקדם או במאוחר צפויה CA להראות שהספקנים היו קצרי רואי וכי המשקיעים בעלי הסבלנות הם שצדקו. "