אם לא תימצא פשרה - אולמרט יאושר בנפרד והירשזון ימונה למ"מ שר התמ"ת

בלשכה המשפטית של הכנסת העריכו, כי מבחינה חוקית לא יהיה מנוס מהפרדת ההצבעות

אם לא תימצא פשרה עם מורדי הליכוד, לקראת ההצבעה הצפויה בכנסת ביום שני הקרוב לאישור שלושת השרים - אולמרט כשר האוצר הקבוע, רוני בר-און כשר התמ"ת וזאב בוים כשר הקליטה - מסתמנת אפשרות, כי מינויו של אולמרט לשר האוצר יאושר בנפרד. במקביל, נשקל מינויו של שר התיירות אברהם הירשזון, גם כמ"מ שר התמ"ת. במקרה כזה יישאר תיק הקליטה בטיפולה של שרת המשפטים, ציפי לבני.

גם בלשכה המשפטית של הכנסת העריכו, כי מבחינה חוקית לא יהיה מנוס מהפרדת ההצבעות.

המורדים הבהירו, כי כדי לא להותיר את המדינה ללא שר אוצר, הצבעה נפרדת על מינויו של אולמרט לשר האוצר, צפויה לעבור. מינויו של הירשזון כמ"מ, אינו דורש את אישור הכנסת, שכן הוא כבר מכהן כשר בממשלה. לעומת זאת, אישור המינויים של חברי כנסת כשרים, מצריך את אישור הכנסת.

הפתרון שהסתמן למינוי של ח"כ בר-און כשר התמ"ת, בהיותה של אשתו, עו"ד בינה בר-און מנכ"ל הרשפ"ת, (האחראי על רכש הגומלין וכפוף למשרד התמ"ת), יחול ככל הנראה גם במקרה הירשזון. חברתו לחיים של הירשזון, עו"ד לילך נחמיה, היא סמנכ"ל הרשות לעסקים קטנים ובינוניים.

הפתרון שנמצא למקרה בר-און היה בהסתמכות על שני תקדימים של קשרי כפיפות משפחתיים: אליקים רובינשטיין, כאשר כיהן כיועץ המשפטי לממשלה, ואשתו מרים, מבכירות הפרקליטות; והיועץ המשפטי לממשלה הנוכחי, מני מזוז ואחותו, היועצת המשפטית של האוצר, ימימה מזוז.

לדברי גורם פוליטי בכיר, "כדרכה של הכנסת, הפשרות תמיד מגיעות בדקה ה-90, כשכולם נלחצים עם הגב אל הקיר. מצד אחד, המורדים רוצים להפיל את הממשלה, אך מצד שני, ביום שני השבוע, לקראת ההצבעה שנדחתה על שלושת המינויים ביחד, הגיעו לכנסת עשרות רבות של חברי מרכז שהפעילו לחץ על המורדים לאשר את מינוי בוים ובר-און. חברי המרכז שלא רוצים לראות את הממשלה נופלת ממשיכים ללחוץ, ויתכן שזה ישפיע".

ביום שני השבוע השיגו המורדים ניצחון זמני, כאשר שרון נאלץ לדחות את ההצבעה בכנסת על מינוי השרים, ליום שני הקרוב. גם היום נמשכו נסיונות התיווך בליכוד. חברי הכנסת מיכאל איתן וגדעון סער מנסים להגיע להבנות בין שרון למורדים וההערכות הן שהמגעים הקדחתניים יימשכו גם בסמוך להצבעה ביום ב'.