ג'יינס: חיל האוויר קיבל את הטיל הראשון בסדרת "חץ 2" שמייוצרים ע"י תע"א ובואינג

ניסוי בישראל רק עוד השנה * השבועון קיבל גישה למתקן ייצור החץ באלבמה ומדווח: תע"א צילמה בווידיאו את הליכי הייצור כדי שטכנאי בואינג יוכלו לשכפלם בדייקנות

חיל האוויר הישראלי קיבל ב-31 באוקטובר את הטיל הראשון בסדרת טילי חץ 2 שמיוצרים במשותף ע"י תע"א, הקבלנית הראשית, ובואינג, קבלנית המשנה. הטיל החדש יוזנק בניסוי יירוט שייערך השנה בישראל. כך מוסר ג'יינס דיפנס וויקלי.

השבועון קיבל גישה בלעדית למתקן ייצור רכיבי חץ 2 שמפעילה בואינג בהאנטסוויל, אלבמה, בירת החלל של דרום ארה"ב. בביקור במפעל ראו כתבי השבועון רק "כמה" טילי חץ בשלב הייצור. בואינג ותע"א סרבו לגלות מה מספר הטילים שמתוכננים לייצור.

אך מקור ביטחוני ישראלי אמר לג'יינס דיפנס, כי תע"א מקבלת מדי חודש משלוחים של "כמה רכיבי טילים" שיוצרו במתקן של בואינג. לישראל יש שתי סוללות מבצעיות של טילי חץ ולפי הערכות היא זקוקה לכ-100 טילים בכל סוללה.

לפי חוזה בשווי 78 מיליון דולר בין תע"א לבואינג, שנחתם במארס 2004, תספק בואינג כ-35% מתוך הרכיבים המרכזיים ומערכות המשנה של החץ ובכללם המערכת החשמלית של ראש החץ ה"קוטל", מעטפת המכ"ם (radome), מעטפת הטיל, מערכות משנה אלקטרוניות וכמה מערכות נוספות.

החוזה, שנכנס לתוקף בינואר השנה, יפקע בסוף 2006, אם לא ימומשו אופציות לייצור משותף נוסף עד לסוף הרבעון השני ב-2008. אם ימומשו כל האופציות, יעלה השווי המצרפי של החוזה ליותר מ-225 מיליון דולר. לדברי מארק סמית, מנהל תכנית החץ בבואינג, המשמעות המעשית של מימוש כל האופציות היא שקו הייצור של החץ באלבמה יהיה פעיל עד סוף 2010.

לפי ג'יינס דיפנס, מפעילה בואינג כמה קבלני משנה במערך ייצור החץ, לרבות אלאיינט טקסיסטמס (ATK), עם מתקנים במיסיסיפי וביוטה; מיינס מאשין בקולוראדו; סראדיין תרמו מאטריאלס, מג'ורג'יה; וסאנמינה, מהאנטסוויל.

אך סמית הדגיש, כי "לבואינג אין כל סמכות תכנונית על תכנית החץ; כל חומרת התכנון והליכי הייצור נכתבו ונמסרו לנו ע"י תע"א".

"חטיבת מלמ (של תע"א) אפילו צילמה בווידיאו כמה מההליכים הסבוכים ביותר כדי לאפשר לנו לשכפל אותם בדייקנות", אמר סמית.

תע"א אחראית לאינטגרציית המערכות ולהרכבה הסופית של הטיל במתקן מלמ בבאר יעקב.

ג'יינס דיפנס מציין, כי תע"א חתמה על הסכם שת"פ אסטרטגי עם בואינג ב-2002 במאמץ להבטיח את תמיכת הממשל האמריקני לייצור טילי החץ ובתקווה שההסכם עם בואינג יוכל לסלול את הדרך לקבלת היתר מהממשל לייצא את את הטילים.

"הציוות עם בואינג איפשר לנו להגביר את קצב הייצור של החץ", אמר מקור ביטחוני ישראלי לג'יינס דיפנס. ישראל מקווה להפחית את הוצאות הייצור באמצעות יצוא הטילים למדינות כטורקיה והודו, אך עד עתה לא נתן הממשל בוושינגטון רשיון יצוא לחץ.

מכל מקום, ארה"ב מוסיפה לתמוך הן בייצור והן בפיתוח הנמשך של הטיל. התמיכה לשנת 2005 מסתכמת ב-155 מיליון דולר. מאז תחילת פרוייקט החץ, ב-1988, הזרימה אליו ארה"ב 1.2 מיליארד דולר.

"יצירת מקומות עבודה בארה"ב היא תמיד דרך טובה להבטיח תמיכה (של הממשל בארה"ב) בתכנית", אמר סמית.

בינתיים מוסיפה תע"א להתכונן לניסוי הבא של החץ שייערך, כאמור, השנה בישראל. ניסוי זה יבוא בעקבות שני ניסויים קודמים, שנערכו באתר הניסויים של הצי פוינט מאגו, בקליפורניה, ב-2004. בניסוי הראשון, יירט החץ בהצלחה טיל בליסטי קצר טווח מדגם סקאד 2. בניסוי השני, מנעה תקלה בחץ יירוט של מטרה שהדמתה טיל בליסטי לטווח בינוני, שמצויד במנגנון לפרישת מטרות דמה.