ישראל עדיין מחכה

השבוע מזמן אינספור אירועים לציון זכרו של יצחק רבין, החל בטקסים ממלכתיים, דרך ספרים שיוצאים לאור ועד תערוכות אמנות פרובוקטיביות

אתמול פקדו עשרות אלפים את כיכר רבין בעצרת זיכרון מיוחדת בה שוחזר הביצוע ההיסטורי ל"שיר לשלום" על מרבית משתתפיו המקוריים, למעט הנעדר הגדול, ראש הממשלה המנוח. העצרת הייתה אחד השיאים של אירועי יום הזכרון לרצח רבין שיתקיים מחר באופן רשמי. שלל אירועים, טלוויזיונים, ספרותיים ואמנותיים, מלווים אותנו לאורך השבוע.

היום ב-22:00 ישודר בערוץ 2 הסרט התיעודי "יומן ראש הממשלה", המבקש לצייר פרופיל של יצחק רבין באמצעות האנשים הקרובים לו והאירועים החשובים בחייו, ומחר יועבר בשידור ישיר בשעה 15:00 טקס האזכרה הממלכתי מהר הרצל, ומאוחר יותר גם מושב הכנסת המיוחד, חנוכת מרכז רבין החדש, ושידורים חוזרים של "חמישה מכתבים לרבין" ו"רבין שאהבנו".

חנוכת מרכז רבין, בהשתתפות ריטה רמי קליינשטיין ואחינועם ניני, ואישים כמו ביל והילרי קלינטון, ראש הממשלה אריאל שרון ושמעון פרס, תועבר בשידור חי גם בערוץ 24 ב-21:30-23:00. הערוץ מקדיש יום שידורים שלם לרבין, ובו שידור חוזר של עצרת "שרים בכיכר", ורצף שירים שקטים בשילוב קטעי ארכיון מחייו של ראש הממשלה המנוח.

בערוץ 10 תשודר היום בשעה 21:00 התוכנית "צלקת 4.11 - עשר שנים לרצח רבין", בהפקת חדשות ערוץ עשר, משדר בהגשתו של דן מרגלית במסגרתו יצא אלון בן דוד לבחון את סידורי האבטחה של ראש הממשלה, ואת התנהלות השב"כ בנושא. רוני קובן ייפגש עם שרידי נוער הנרות ויבחן את עלייתה ונפילתה של התנועה, ועמנואל רוזן יתור את בתי הספר ברחבי הארץ כדי לבחון את התמודדות מערכת החינוך עם רצח רבין.

גם ביס הקדישו ערב שידורים שלם ליצחק רבין, ויאחדו היום את שידורי ערוץ הקולנוע הישראלי וערוץ יס דוקו. ב-20:25 תשודר התוכנית "פריים טיים" עם דנה הרמן, ניר פרידמן ואורן שבו שתוקדש ליום הזיכרון, ב-20:55 ישודר סרטו של יעוד לבנון "שלושה כדורים 119" העוסק בקשר בין הטבח במערת המכפלה שביצע ברוך גולדשטיין ב-1994 לרצח רבין, ב-22:00 ישודר סרטה של טל מיכאל "ישראל לא מחכה" העוסק בגיבורים לרגע אחד שסביב הרצח, כמו היהודי האורתודוקסי שהוקיע את בית הכנסת בו היה חבר בטענה כי הרב שמנהל אותו ליבה את הרצח והתינוק הירדני לשעבר יצחק רבין נמסי שהוריו נודו וחיים בדלות באילת. ב-23:00 ישודר ביס סרטו של דן קציר "יצאתי לחפש אהבה תכף אשוב", ולאחר הסרט תשודר הדרמה של אסי דיין "המדריך לכיסוי התחת", העוסקת באיש שמאל המשתמש בעצרת התמיכה בתהליך השלום בה נרצח ראש הממשלה ככיסוי לרומן מחוץ לנישואים עם אישה ממחנה הימין.

ערוץ 1 משדר היום לקט שירים תכנית לזכר רבין ששודרה ב-1996, את תוכניתו של הרב לאו שתוקדש למושג "יצחק רבין", משדר מיוחד בשם "עשר שנים" (21:45) ובו בוחן ארי שביט בעזרת אנשי רוח ואנשי מפתח בחברה הישראלית את הטמעת הרצח בחברה הישראלית, מה גורם למהפך מחשבתי אצל ראשי ממשלות בישראל, ומה קרה לנו בעשר השנים שעברו מאז הרצח. מחר ישדר הערוץ הראשון את טקס האזכרה הממלכתי, תוכנית בהשתתפות "ילדי הנרות", תוכנית מיוחדת של "זאפוליטיקה", ואת "מדינה, גוש בית", סרט העוסק בהתנתקות, בשבריריות החברה הישראלית ובהדים מאיומים על ראש הממשלה שנשמעו בתקופה זו.

חנוכת מרכז רבין החדש, שגורר ביקורות רבות על היקפו וסגנונו, תתקיים מחר בשעה 19:00, והיא אירוע למוזמנים בלבד. המרכז מוציא לאור לציון יום השנה העשירי לרצח את ספר הילדים "פרחי זיכרון", בשיתוף עם הוצאת ספרי "הר-יער". הספר, הכתוב בעברית וערבית, מספר בחרוזים ואיורים את תולדות חייו של רבין כנער, לוחם, ומנהיג, ומיועד לגיל הרך. מחברו הוא הסופר רן לוי-ימרורי. מרכז רבין חבר גם לאמנות לעם כדי להפיק כ-40 טקסי זכרון בישובי הפריפריה תחת השם, "הרעות - מסע ישראלי".

בחולון תיפתח ביום ג' תערוכת קבע לציון יום השנה העשירי לרצח ראש הממשלה בגלריית קמפוס חנקין של תיאטרון חולון, ובה 12 ציורים שתרם לעיריית חולון האמן דן קדר, כאשר באירוע הפתיחה שיערך ב-19:30 יישתתפו בין היתר חתן פרס ישראל לובה אליאב, וראש העיר חולון מוטי ששון. בחולון הוכרז על "שבוע סובלנות" לציון רצח רבין, שיחל היום וינעל ב-18 בחודש. השבוע יכלול הפקה מיוחדת בשם "ילדי הנרות" בהשתתפות כל בתי הספר התיכונים בעיר, הצגה המספרת על קבוצה דמיונית של בני נוער המנסים להחזיר את הזמן אחורה ולמנוע את הרצח.

בגלריה בצלאל בתל-אביב נפתחה בסוף השבוע התערוכה, "4 בנובמבר 1995: רצח ברטרוספקטיבה", ואמנים ישראלים מובילים, ביניהם ניר הוד, דגנית ברסט, דוד ריב, יהושע סימון ועוד, מציגים עבודות המתייחסות לרצח ולאפקט האדיר שהיה לו על החברה הישראלית בעשור האחרון. התערוכה תימשך עד סוף דצמבר.