מפעיל האתר lala.co.il לביהמ"ש: שיתוף קבצים לצרכים פרטיים מותר על-פי חוק

התגובה הוגשה במטרה לבטל צו מניעה נגד האתר, שניתן בבקשה שהוגשה על-ידי חברות תקליטים וסרטים מהגדולות בישראל

אמיר טסלר, מפעיל אתר האינטרנט lala.co.il המכיל סיקורים של שיתוף קבצים טוען בתגובה שהוגשה הבוקר לבית המשפט המחוזי בחיפה, כי שיתוף קבצים לצרכים פרטיים ולא לצרכי מסחר מותר על-פי החוק הישראלי.

התגובה הוגשה במטרה לבטל צו מניעה שניתן על-ידי סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה השופט גדעון גינת, שנענה לבקשה שהוגשה על-ידי חברות תקליטים וסרטים מהגדולות בישראל. על-פי צו המניעה נאסרה פעילת האתרים.

בבקשה טענו חברות הסרטים והתקליטים, כי אתרי האינטרנט משעתקים, מפיצים וסוחרים לצורך עשיית רווח ביצירות שבעלי זכויות היוצרים בהן לא נתנו את הרשאתם לכך. החברות ביקשו עוד למחוק כל אזכור של תוכנת שיתוף הקבצים EMULE מהאתר.

בתביעה התבססו התובעים על הפסיקה האמריקאית שקבעה שמפיץ תוכנה לשיתוף קבצים אשם בהפרה עקיפה של זכויות יוצרים, משום שידע על השימוש הפסול בהורדת הקבצים באמצעות התוכנה, ולא התקין מסננים בתוכנה.

בכתב התגובה, שהוגש באמצעות עו"ד יורם ליכטנשטיין, מבסס טסלר את טענותיו על סעיף 3 ג' לפקודת זכויות היוצרים בו נקבע, כי פעולה של העתקת יצירות על-ידי הגולשים היא העתקה מותרת. לטענתו, האתר משמש כאתר סיקורים המופעל על-ידי הקהילה, ומנוהל על-ידי הגולשים. ולמעשה הפעילות בו אינו מפרה את זכויות בעלי הזכויות ביצירות.

עוד נטען, כי האתר פעל בתחומים רבים אחרים שאינם שיתוף קבצים ולכן הוראת בית המשפט על סגירתו הגורפת מהווה פגיעה אנושה בבעלי האתר. טסלר טוען עוד, כי פסק הדין האמריקאי אינו קובע סטנדרט חד משמעי אלא מוכרע משקולים חיצוניים כמו התנהגות הנתבע האמריקאי, ובארה"ב נמתחה עליו ביקורת נוקבת. (ת.א 915/05).