סעודיה נכנעה לדרישת ארגון הסחר העולמי; התחייבה להסיר החרם הכלכלי על ישראל כתנאי להצטרפותה לארגון

ההחלטה בסעודיה התקבלה גם בעקבות לחץ אמריקני; החשיבות הוא בכך שסעודיה לוקחת על עצמה את הסרת החרם השניוני והשלישוני

סעודיה התחייבה להסרת החרם הכלכלי על ישראל, כתנאי לצירופה בחודש הבא לארגון הסחר העולמי, ה-WTO. ההתחייבות התקבלה, כך נודע ל"גלובס", לאחר מו"מ אינטנסיבי של ישראל בסיוע לחץ אמריקאי על הארגון. במנהל סחר חוץ במשרד התמ"ת מעריכים, כי לאור התקדים הסעודי, יצטרכו מדינות ערביות נוספות להתנער מהחרם, כתנאי להצטרפותן בעתיד לארגון זה.

המדינות החברות בארגון הסחר העולמי, מחויבות לציית לשורת כללים וגופי חקיקה של הארגון, כולל דרישות לליברליזציה של מגזרים רבים. זאת, לצד התחייבות לפתוח את שוקי המדינה בפני יבוא מתחרה. ואמנם, בין כלליו המחייבים של הארגון גם איסור חרם על מדינות שהן חברות עמיתות בארגון, בהן ישראל.

אולם, בעת הצטרפותן לארגון בשנים האחרונות של מדינות המפרץ, בהן עומן, קטאר, איחוד האמירויות ובחריין, לא הועמדה הסרת החרם על ישראל כתנאי מפורש, אלא רק כנגזרת של כללי הארגון. הפעם דרשה ישראל התחייבות חד משמעית וברורה, שלא רק משתמעת מתוך הסכמי ה-WTO.

סגן ראש מנהל סחר חוץ בתמ"ת, יאיר שירן, אמר (יום ג') ל"גלובס", "מבחינת ישראל, ההישג הוא שזוהי המדינה הערבית הראשונה המצטרפת לארגון, תוך שהיא לוקחת על עצמה בבירור הסרת החרם על ישראל והסרת החרם השניוני והשלישוני: חרם על חברות ממדינות שלישיות המקיימות יחסי סחר עם ישראל".

חרם זה משמעותי יותר לישראל, שכן רוב הסחר הישראלי ממילא מתנהל עם חברות באירופה, ארה"ב ואסיה. אם חברות מאיזורים אלה נמנעות לעשות עסקים עם ישראל עקב החשש מחרם ערבי (סעודי במקרה זה), הנזק שעלול להיגרם לסחר הוא גדול בהרבה מהנזק מחרם ראשוני. שכן, הסחר הישיר עם סעודיה ממילא אינו צפוי להגיע למימדים משמעותיים.

דובר ארגון הסחר העולמי קית' רוקוול מסר, כי סעודיה תהפוך רשמית לחברה בארגון הסחר העולמי ב-11 בדצמבר, יומיים לפני כינוס הארגון בהונג-קונג לדיון בבעיות סחר עולמיות. הליך אישור בקשתה של סעודיה, יצרנית הנפט הגדולה בעולם, להצטרפות לארגון, נמשך כ-12 שנים. זאת, בין השאר בגלל החרם הערבי על ישראל, שכאמור, נוגד את תקנותיו.

שגריר ישראל בארגון הסחר, יצחק לבנון מסר, כי סעודיה נתנה לארגון התחייבויות מספקות לכוונתה לעמוד בתקנות במסגרת הצטרפותה, כולל התקנה המחייבת "אי קיום חרם על אף חברה אחרת בארגון". ישראל היא חברה בארגון הסחר העולמי מאז שנת 1959, אז הוקם הארגון כתחליף לחברות בהסכם גאט"ט בו היתה ישראל חברה משנת 62'. לבנון אמר, כי הוא מרוצה מאוד מהעובדה שסעודיה שיתפה פעולה עם כללי הארגון והוסיף, כי הוא מקווה שהצעד יפתח דלת ליחסים בין המדינות. לדבריו, "חרמות כאלו בתוך ארגון הסחר הינם בלתי מקובלים לחלוטין. ברגע שסעודיה קיבלה על עצמה את הכללים האלו, נפתחה הדלת בפני יחסים עתידיים, כשיגיע הרגע הנכון".

סגן השר לענייני נפט של סעודיה, הנסיך עבדול עזיז, היה מסוייג יותר בהתבטאותו כשאמר, "הם (ישראל) חברים בארגון, ואנחנו חברים בארגון. אנחנו שם רק כחברים בארגון הסחר העולמי. לא יותר מזה". שירן הוסיף, כי ההתחייבות הסעודית להסרת החרם הכלכלי על ישראל מהווה ציון דרך חשוב, מכיוון שכעת מצויות מספר מדינות ערביות נוספות בתהליך הצטרפות ל-WTO והתקדים יחייב גם אותן.

במסמך המסכם את תנאי הצטרפותה של סעודיה ל-WTO, מופיעה התחייבות סעודית נפרדת לתנאים אחרים, שלא להפעיל חרמות כלכליים כלפי חברות עסקיות ממדינות שלישיות המקיימות קשרים כלכליים בישראל או עם חברות ישראליות, כאמור. יש לציין, כי בעבר הלא רחוק נמנעו מספר חברות מובילות בעולם בתחומי הרכב, המזון והאלקטרוניקה מקיום קשרים עסקיים עם חברות ישראליות כתוצאה מחרם זה. למרות שבשנים האחרונות ההיענות לחרם מצד החברות הבינ"ל הלכה ופחתה, ההתחייבות הסעודית נחשבת הן כהישג תדמיתי והן כהישג בפועל שיקל על חברות רב-לאומיות להשקיע בישראל ולרכוש סחורות מחברות ישראליות.