החממה מעיין ונצ'רס תונפק מחר; תגייס 24 מ' ש' לפי שווי של 42 מ' ש'

החממה נמצאת בבעלות קבוצת אינפיניטי, טק-מי, ליאון רקנאטי, א.מ.ת מחשוב ואחרים * צביקה בן-פורת, המנכ"ל: "נתחיל לראות אקזיטים משמעותיים בסוף 2006 ותחילת 2007" > גלי וינרב

חממה הטכנולוגית המופרטת מעיין ונצ'רס תצא מחר להנפקה לציבור. החברה מעוניינת לגייס 24 מיליון שקל לפי שווי של 42 מיליון שקל. את החיתום מובילה חברת כלל חתמים. המכרז המוסדי, שנערך בסוף חודש נובמבר, נתקל בקשיים, בעיקר עקב התהפוכות הפוליטיות, אך נסגר לבסוף בהצלחה, במכירת 65% מהכמות המוצעת.

מעיין ונצ'רס היא חממה בבעלות קרן ההון סיכון אינפיניטי, חברת טק-מי, ליאון רקנאטי, גנדיר השקעות (חברה פרטית של יהודית רקנאטי) וא.מ.ת מחשוב. בנובמבר ערכה החברה סבב גיוס מבעלי המניות הקיימים וחדשים בהיקף של 16 מיליון שקל לפי שווי של 33 מיליון שקל.

מנכ"ל מעיין ונצ'רס הוא צביקה בן-פורת, לשעבר מייסד ו-CTO של חברת נס טכנולוגיות. יו"ר החממה הוא אמיר גל-אור, ממייסדי טק-מי וחברות טכנולוגיה נוספות.

כל אחד מהם (למעשה, חברות הניהול שבבעלותם) יקבל בעקבות ההנפקה כ-422 אלף אופציות למניות החברה למימוש במחיר של 0.16 שקל למניה תוך ארבע שנים (שווי כלכלי של 1.36 שקל למניה, כלומר הטבה של כ-550 אלף שקל). בנוסף, יקבל בן-פורת בונוס של 100 אלף דולר בעקבות הנפקה. השכר החודשי המשולם לחברת הניהול שלו הוא 53.6 אלף שקל בחודש, כשאחת לשנה הוא מועמד לבונוס של 6 פעמים משכורתו החודשית, על פי החלטת ההנהלה.

מהלך ארוך טווח

" מדוע החלטתם לצאת להנפקה ולא להמשיך לגייס מהמשקיעים הפרטיים שלכם, כפי שעשיתם בהצלחה עד היום?

בן-פורת: "עבור גוף כמו שלנו, שרואה את עצמו כמוביל, יש משמעות להובלת צעדים ייחודיים ופורצי דרך בשוק. ליזם שמחפש משקיעים, חשוב לדעת שהשותף שאיתו הוא עובד הוא שותף חזק, ואנחנו מאמינים כי הצעד יאפשר לנו לגייס פרויקטים יותר מעניינים.

"אנחנו גם מאמינים, כי בזכות הבחירה שלנו בצעד שמחייב שקיפות מלאה, נוכל להציג באופן הטוב ביותר את ההצלחות שלנו ולצאת בהמשך לגיוס בסכומים הרבה יותר משמעותיים. זה בהחלט לא צעד שנועד רק כדי למלא את הקופה עכשיו, אלא מהלך ארוך טווח".

" לכניסה של חממת מיט"ב לבורסה בתל אביב הייתה משמעות מבחינתכם כשבחרתם בצעד הזה?

"מיט"ב, שנרכשה על ידי ביומדיקס, לא יצאה להנפקה אלא בחרה במיזוג הפוך לשלד בורסאי. זה צעד פחות אמיץ, שכן הוא מחייב פחות חשיפה. הדבר היחיד שהוא מראה הוא ששוק ההון הישראלי סופג הכל". בתגובה לדברים אמר מנכ"ל מיט"ב, צביקה רובינשטיין: "שמנכ"ל מעיין יסתכל על השווי שלו ועל שלנו. שנינו משחקים עכשיו בשוק, והוא זה שיקבע".

השקעות של 32 מיליון שקל

חממת מעיין הוקמה ב-1996 על ידי העמותה לעידוד פיתוח יוזמות ידע בנגב. ב-2002 הופרטה במסגרת התוכנית להפרטת חממות המדען הראשי ונרכשה על ידי בעלי מניותיה הנוכחיים (בקבוצת הרוכשים היה גם ד"ר ישראל יובל, שמכר את אחזקתו ב-2005 לחברה בבעלות יהודית רקנאטי). הרוכשים קיבלו את החממה ללא תמורה כספית, אך התחייבו לקחת על עצמם את כל חובותיה. מאז השקיעו בחברה, כאמור, כ-32 מיליון שקל.

המודל של חממה מופרטת הוא שההשקעות בחברות החממה נעשות על ידי בעלי החממה, בליווי הלוואות הניתנות על ידי המדינה דרך המדען הראשי. זאת, לעומת חממות שאינן מופרטות, בהן המדינה היא המבצעת את ההשקעה. חברות פורטפוליו של חממת מעיין מקבלות הלוואה של כ-1.6 מיליון שקל מהמדינה והשקעה של 620 אלף דולר בממוצע ממעיין, המשעבדת 80% מאחזקותיה בחברה כנגד ההלוואה. לרוב מגיעה אחזקתה הראשונית של מעיין בחברות ל-45%, כשהיתר נחלק בין היזמים לבין משקיעים פרטיים. גובה האחזקה המדויק נתון למו"מ עם היזם.

החברה משלמת לחממה 100 אלף דולר דמי ניהול בתקופת שהותה בחממה, ואם היא מגיעה להצלחה, היא חייבת בתמלוגים של 3%-5% למעיין, עד תקרה של 4.7 מיליון שקל. זאת, בנוסף לאחזקה של מעיין בחברה. כמדיניות, מעיין מחלקת כ-75% מההכנסות מאקזיטים בחברות בדיבידנד לבעלי המניות. הפורטפוליו של החממה מכיל היום 11 חברות, והיא מתמקדת בתחומי המכשור הרפואי, התוכנה והחומרה. החברות המובילות מבחינת בשלות וגיוסים עד כה הן: לוסיד (6.6%), שפיתחה שבב לשיפור ביצועיו הגרפיים של המחשב, שגייסה בחודש יולי לפי שווי של 33 מיליון דולר; אפליסוניקס (36%), שפיתחה מוצר להסרת שיער לצמיתות בבית המשתמש, שנמצאת בימים אלה בהליכי גיוס לפי 28 מיליון שקל; רידנט נובה (26%), שפיתחה מוצר לטיפולי שורש, נמצאת בשלב הניסויים הקליניים וגייסה באוקטובר לפי שווי של 23 מיליון דולר; יתרן (1.1%), שפיתחה שבב מודם להעברת נתונים על כבלי חשמל וגייסה בספטמבר 2004 לפי שווי של 210 מיליון שקל; אופתוקר, המפתחת משקפיים לטיפול בעין עצלה אצל ילדים ונמצאת בהליכי גיוס של 1.5 מיליון שקל; וביוסנס, שביצעה גיוס באוגוסט לפי שווי של 10 מיליון שקל.

בתחום המכשור הרפואי מחזיקה מעיין עוד ב-25% בקונדרוסייט, המפתחת שתל לשיקום סחוס הברך; 25% באינטומד, המפתחת מכשיר אוטומטי להחדרת צינור הנשמה לגרון כחלק מהנשמה מלאכותית; ו-4.6% באנדנטה, המפתחת מערכת ביופידבק לטיפול בפגיעות בגפיים התחתונות. בתחום התוכנה והחומרה היא מחזיקה ב-33% באקס-דינמיקס, המפתחת מערכות בדיקה למעגלים מודפסים ו-14% בקלוור נט, שפיתחה תוכנה לניהול יישומים והבטחת שירות ברשתות תקשורת. לחברה עומדות להיכנס 3 חברות חדשות.

כחממה מופרטת, מעיין היא בתחילת דרכה ולמרות מספר אקזיטים שכבר רשמה, ניתן לומר כי היא עדיין נמצאת בשלב ההשקעה. בהתאם לכך, רשמה החממה ברבעון האחרון השלישי של השנה הפסד של 701 אלף שקל, לעומת הפסד של 328 אלף שקל ברבעון המקביל.

הכנסותיה של החברה ברבעון הנוכחי עמדו על 96 אלף שקל, לעומת 137 אלף שקל ברבעון המקביל. הוצאותיה עמדו על 797 אלף שקל, מהם 632 אלף להוצאות הנהלה וכלליות, לעומת 417 אלף שקל רבעון המקביל.

החממה מסבירה, כי הוצאות ההנהלה והכלליות הגבוהות נבעו בעיקר מההתארגנות לקראת ההנפקה. עיקר ההוצאות של חממה כמו מעיין הן הוצאות הנהלה וכלליות, וכן מחיקה או ירידה בערך של השקעות. מהסעיף השני לא סבלה החברה ברבעון הנוכחי.

למעיין מזומנים בהיקף של 971 אלף שקל טרם ההנפקה. ברבעון האחרון צרכה 710 אלף שקל למימון פעילותה השוטפת. "