עלות התוכנית לביטול המע"מ על מוצרי המזון - 4 מיליארד שקל בשנה

חשש: הצעד יגרום העלמת 10-15 מיליארד שקל בשנה * הכרזת שרון מנוגדת להמלצות ועדת בכר

העלות נטו של התוכנית לפטור מלא של כל מוצרי המזון ממע"מ (0%) לקופת המדינה תהיה כ-4 מיליארד שקל בשנה.

אם יוחלט על הפחתה מדורגת של המע"מ על מזון, בשלב הראשון ל-8%, ורק בשלב השני ל-0%, העלות נטו תסתכם באובדן הכנסות של 2 מיליארד שקל בשנה.

יש הטוענים, שמחיר הקיצוץ ברוטו במע"מ לקופת המדינה (אובדן ההכנסות) יגיע ליותר מ-5 מיליארד שקל בתוכנית המורחבת, ול-3 מיליארד שקל בתוכנית המדורגת.

המתנגדים למהלך, שוללים לחלוטין את הטענה כי חלק מהפסד המע"מ יחזור לקופת המדינה במיסי הכנסה או במיסוי אחר כתוצאה מהפעילות הכלכלית ובצריכה הפרטית. הם מזהירים מהסכנה של התרחבות העלמת הכנסות ומיסים.

בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" שלשום (ב') הפתיע רה"מ, אריאל שרון, שהציע 0% מע"מ על מוצרי המזון הבסיסיים. בגלל בעיות יישום, לא ברור אם המהלך יבוצע ב-1 בינואר, לפני הבחירות, או ב-1 ליולי, לאחרי הבחירות.

מתברר, שהדיון המעשי הראשון באוצר בנושא יתקיים רק השבוע. כמו כן, בעידן המחשבים והקופות הרושמות, אי-אפשר לפטור ממע"מ רק חלק ממוצרי המזון, למשל לחם אחיד, חלב, סוכר, אורז, קמח ושמן, ומהבחינה המעשית צריך יהיה לפטור ממע"מ את כל מוצרי המזון.

בנוסף, בוועדת בכר למלחמה בעוני, המשותפת לאוצר ולבנק ישראל, יש קונצנזוס נרחב נגד הפחתות מס סלקטיביות. כך הוחלט באחד הדיונים החשאיים של הוועדה: "מאחר שהתקציב למלחמה בעוני מוגבל - ברור שקריטריון חשוב לבחירת צעדים לטיפול בעוני, שהם יהיו ממוקדים 'ולא יתפזרו ברוח', כך שכל שקל הוצאה או הפחתת מס, יגיע ישירות ורק לקבוצות החלשות. ביטול המע"מ על מזון אינו עונה על קריטריון זה".

הובע חשש, כי הורדת המע"מ תגרום להעלמת הכנסות במכפיל של 2 עד 3 מהפסד המע"מ, בהיקף של 10-15 מיליארד שקל, שהם 2%-3% תוצר.

בהצעה תומכים הכלכלן ד"ר יעקב שיינין והמוסד לביטוח לאומי. באוצר וברשות המיסים מתנגדים, ולחילופין מציעים להפחית את המע"מ הכללי ב-2%.

אין זו הפעם הראשונה ששיינין וכלכלני האוצר ורשות המיסים נמצאים משני עברי המתרס. באורח לא רשמי מעלים באוצר וברשות המיסים את הסיבות להתנגדותם למהלך:

* תהיה בעיית אכיפה קשה ופגיעה באמינות מדיניות ההרתעה של רשות המיסים, שהושגה בעמל רב בשנתיים האחרונות.

* כבר היום יש בעיית אכיפה במיסוי. הפטור הנוכחי ממע"מ על פירות וירקות מאפשר לעוסקים ולסוחרים להתחמק גם מתשלומי מס הכנסה.

* החנויות בשווקים הפתוחים, שמוכרות לא רק מוצרי מזון, אלא גם מוצרים אחרים, הלכה למעשה לא משלמות מיסים בכלל. כמחצית מהמוצרים הנמכרים בשווקים אינם פירות וירקות.

* הורדת המע"מ על מוצרי מזון היא מהלך בזבזני מבחינת התועלת, ולא תסייע לחלשים.

* מיד לאחר הפטור ממע"מ על מזון, עלול לנבוע צורך לפטור ממע"מ מוצרי יסוד אחרים - תרופות, אביזרים לנכים, ותחבורה ציבורית.

* ייפגע עיקרון האוניברסאליות של המע"מ. חוזקו של המע"מ הוא באחידותו. אנשי שרון אומרים, כי באירופה יש מע"מ דיפרנציאלי, אבל בפועל באירופה עושים כעת מאמצים לצמצם את הפטורים וללכת על מע"מ אחיד ולא על שיעורי מע"מ שונים. בחלק מהמצטרפות החדשות לאיחוד האירופי יש כבר מע"מ אחיד.

* ירידת המחירים תהיה חד-פעמית, אבל המחירים בהמשך יחזרו לעלות, עפ"י ההיצע והביקוש.

* בתרחיש האופטימלי, המחירים יירדו ב-15%, אבל בתרחיש הפסימי הם יירדו רק ב-8%, ובמוצרים האחרים המחירים אף יעלו.

* הסוחרים והעוסקים יעמיסו את העלויות ואת ההוצאות הקבועות האחרות על מוצרי המזון, כדי להקטין את חבות המס שלהם.