מכה למשרד המשפטים האמריקני: פלשתיני שהואשם בסיוע לג'יהאד האיסלמי זוכה מחלק גדול מסעיפי האישום נגדו

על סעיפים אחרים לא הצליחו המושבעים להגיע לכלל הסכמה * עדים, קרבנות טרור, שהובאו מישראל, לא עזרו

חבר מושבעים בבית-משפט פדרלי בטאמפה, פלורידה, זיכה אתמול (ג') פלשתיני, סאמי אל אריאן, לשעבר מרצה למחשבים באוניברסיטה מקומית, שהואשם בסיוע לג'יהאד האיסלמי, מכמחצית מסעיפי האישום נגדו. על סעיפים אחרים לא הצליחו המושבעים להגיע לכלל הסכמה.

פסיקת המושבעים נחשבת מכה קשה למשרד המשפטים האמריקני, שהגדיר את המשפט כפרשיית הטרור החשובה ביותר בארה"ב מאז פיגועי 11 בספטמבר. שר המשפטים לשעבר, ג'ון אשקרופט, אמר ב-2003, שהגשת כתב-האישום נגד אל אריאן מהווה "ניצחון גדול" לחוק חדש, "חוק הפטריוטים", שמרופף את המגבלות על האזנות סתר לחשודים בפעולות טרור.

במשפט, שנמשך חמישה וחצי חודשים, הושקעו מאמצים אדירים. 70 עדים, בכללם ישראלים נפגעי פעולות טרור של הג'יהאד האיסלמי, הופיעו בבית-המשפט. המושבעים נחשפו למאות תצוגות ולאלפי דפים עם תמלילי האזנות סתר לנאשם. לפי ידיעות באמצעי תקשורת, תרמה ישראל חלק חשוב מההוכחות שהוצגו בבית-המשפט. אבל, בסופו של דבר, המושבעים פשוט לא קנו את רוב טיעוני התביעה.

אל אריאן, בן 47, זוכה, בין השאר, מאישומים שקשר קשה לרצוח או לפצוע אזרחים מחוץ לארה"ב ושסיפק סיוע לארגון טרור. הוא ישאר בינתיים בבית-הכלא עד שהתביעה תחליט האם להעמיד אותו לדין על סעיפי האישום שלגביהם לא הושגה הסכמה, ובכללם אישום שהוא סייע לטרוריסטים (להבדיל מסיוע לארגון טרור).

יחד עם אל אריאן עמדו לדין שלושה פלשתינים אחרים, שהואשמו בסיוע לג'יהאד האיסלמי. חבר המושבעים זיכה אחד מהם, חאטם נאג'י פאריז, מספרינג-היל, פלורידה, מחלק מסעיפי האישום ולא הגיע לכלל הסכמה לגבי הסעיפים האחרים. שני נאשמים אחרים, סאמיח ממדוח, מטאמפה, וחסאן סאיד באלוט, משיקאגו, זוכו מכל האישומים נגדם.

הארבעה טענו בבית-המשפט שהועמדו לדין בגלל דעותיהם, לא בגלל מעשיהם. התביעה טענה, שהארבעה הפעילו ארגון שלא למטרת רווח כדי לממן פעולות טרור בישראל ובגדה המערבית.

לטענת התביעה, מכון המחקר וארגון הצדקה שהקימו הארבעה בטמפה היה רק מכשיר להזרמת כספים לג'יהאד האיסלמי. אל אריאן היה נתון למעקב ולחקירות של אף.בי.איי. במשך 12 שנים לפני שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום. הוא פוטר ממשרתו כמרצה באוניברסיטה בעקבות התבטאויותיו נגד יהודים.

בהאזנות הסתר נשמע אאל אריאן מגייס כספים למטרות פלשתיניות. הוא שיבח, בשיחות שהוקלטו, התקפות נגד ישראל ותיאר מחבלים מתאבדים כמארטירים. את היהודים כינה אל אריאן "קופים וחזירים", ש"אללה יטיל עליהם מארה".

אבל חלק גדול מהשיחות שהוקלטו נעשו לפני 1995, השנה שבה סיווג הממשל האמריקני את הג'יהאד האיסלמי כארגון טרור, שאמריקנים מנועים מלתרום לו כספים, לפי חוק. המשמעות היא, בעיני המושבעים לפחות, שלאל אריאן היה מותר לגייס כספים בארה"ב ולהעבירם לג'יהאד האיסלמי.

בצעד נועז, החליטו פרקליטי אל אריאן, ווילאם מופט ולינדה מורנו, לא להציג בבית המשפט שום עדים או הוכחות כדי לסתור את עשרות העדים ואלפי המסמכים של התביעה. במקום זאת, הם הסתפקו בנאום סיכום שטיעונו המרכזי היה שאל אריאן ניצל את זכותו לחירות הדיבור.

המושבעים, ששמותיהם נשמרו בסוד, אמרו לכתבים לאחר המשפט, כי לתביעה לא היו מספיק הוכחות. "לא ראיתי הוכחות", אמר מושבע. "לדעתי, הרבה ממה שהציגו לפנינו היה שמועות".

אל אריאן, שהיה עצור מפברואר 2003, צפוי לגירוש מארה"ב, גם אם התביעה תחליט לא להעמידו למשפט חוזר. גם נאשם נוסף צפוי לגירוש. מכל מקום, בנו של אל אריאן, עבדאללה, בן 25, שעושה תואר דוקטור, בוושינגטון, אמר כי הוא מקווה שבכך "תם הסיוט שלנו". אל אריאן עצמו בכה לאחר ששמע את פסיקת המושבעים. פרקליטי אל אריאן אמרו שיבקשו מבית-המשפט לשחררו בערבות עד שיוחלט אם להעמידו שוב למשפט.