ליצמן ישמח לעזור לשרון ולאולמרט לקדם את החקיקה להפחתת המע"מ על מצרכי מזון

מאמין שבוועדת הכספים יימצא רוב לחקיקת המע"מ ואפילו במליאה * ספק אם הממשלה תוכל להביא את ההצעה לאישור הכנסת

יו"ר ועדת הכספים ח"כ יעקב ליצמן מאוד ישמח לעזור לראש הממשלה שרון ולשר האוצר אולמרט לקדם את החקיקה שבלעדיה לא ניתן להפחית בפועל את המע"מ על מצרכי מזון.

כמובן בתנאי שהצעת החוק לעניין זה אכן תוגש לאישור הכנסת. אבל הוא אומר שהכדור הזה לא נמצא עדיין במגרש שלו ועם רצון טוב בלבד אי אפשר ללכת למכולת. דבריו של ראש הסיעה החרדית מבטאים את תמונת המצב בכנסת אחרי הודעת שרון: תמיכה בעצם הרעיון אבל ספק אם הממשלה תוכל להביא את ההצעה לאישור הכנסת.

ליצמן מאמין שבוועדת הכספים יימצא רוב לחקיקת המע"מ ואפילו במליאה. הוא הרי היה הראשון שהתבטא בזכות הנושא החברתי בראש סדר היום של מערכת הבחירות. הסיעות שמבקשות להיטיב עם העם לא יחמיצו את ההזדמנות לחלוק את ההון הפוליטי שהצעה זו תזמן לידם אם יינכסו אותה גם לעצמם.

אלא שמאותה סיבה עולה הספק שהחקיקה הנדרשת תובא בכלל לכנסת לפני הבחירות. לא בגלל קוצר הזמן וההתפזרות הקרובה של הכנסת כמו הרצון של שרון להישאר ה"סנטה קלאוס" היחיד בשטח.

הספק נובע גם מקשיי האוצר להתמודד עם הרעיון בתקציב 2006 שהוא כבר סגור וסיכויי העברתו מעורפלים. זאת שהפחתת המע"מ איננה חלק מתוכנית האוצר לצמצום העוני וכאשר עצם התוכנית טרם השתלבה בתקציב ולפני שנקבע על חשבון מי תבוא - תקציב הבטחון או תקציבי התשתית ושירותי הרווחה אם האוצר מתעקש לשמור על המסגרת ואחוזי הגרעון. בכנסת טוענים, שעצם ההתחשבנות זו תגרום לעימותים קשים במערכת הפוליטית. המערכת הזו כבר השלימה עם דחיית אישור התקציב לאחר הבחירות ויש קושי בדיון נפרד ומוקדם כמו התוכנית לצמצום העוני בכלל כשהם תלושים מהתמונה הכוללת.

בוועדת הכספים אין נציגות לקדימה. גרעין הרוב הם נציגי הליכוד ובתוכם אין דחייה על הסף של הרעיון אפילו שיצא מפי שרון. ח"כ איוב קרא טוען:

"אני בכלל הייתי הראשון שהצעתי את הרעיון לאוצר, אז איך אני יכול להתנגד לו. ההסתייגות היחידה שלו היא רק מהעיתוי. הוא היה מעדיף שהנושא יובא אחרי הבחירות. לפני כן הוא יהיה בבעיה ויתקשה לתמוך".

ח"כ גלעד ארדן אומר שהוא לא בהכרח נגד הרעיון, והוא אפילו מתעלה מעל לשיקולים הפוליטיים ולא יתחשבן עם שרון על שקודם עצר את נתניהו כשזה ביקש בעבר להפחית מתקציבי הבטחון לטובת תקציבי הרווחה. עם זאת ארדן לא יתמוך לפני שיברר את השלכות ההצעה, עד כמה הפחתת המס אכן תעזור לחלשים ותבטיח שהם ישלמו פחות על המזון הבסיסי.

בסיעת העבודה, גם דני יתום בעד ביטול המע"מ שבעיניו הוא צעד נכון "כדי שהמזון יהיה זמין יותר לכלל האוכלוסיה".

אבל גם הוא חושש שישומו לא יוצא לפועל בקרוב "בגלל העיתוי הפוליטי האומלל שהוא בולט ובוטה". חברתו לסיעה ח"כ יולי תמיר התבטא באותו רוח שעדיף היה להקדים עם ההצעה כשהיה לה סיכוי להתקבל בראשית השנה ולא עכשיו כשריח הבחירות עושה לה טעם של "מזון מקולקל".

אפילו ח"כ חיים אורון (מרצ) לא דוחה את הרעיון על הסף, אם הוא יגיע לאישור הכנסת. אורון מודה שאם יוגש להכרעתו בימים אלה הוא יתפוס אותו מתלבט לגבי עמדתו כשהסיבה לכך איננה פוליטית אלא הספק שהחלטת המס

אכן תביא להוזלה בפועל של מחירי המזון בכלל או לפחות בשיעור המע"מ שיבוטל (16.5%). הוא גם מסופק לגבי כוחה של הממשלה לאכוף את ההוזלה ולמנוע מהרשתות לבל "יספגו" את ההוזלה לטובתם ויקחו לכיסם חלק ממנה אם לא את כולה.

ח"כ אהוד רצאבי (שינוי) יו"ר ועדת המשנה למיסים של ועדת הכספים הוא הקול היחיד לפני שעה שמתנגד עקרונית לעצם המהלך בלי קשר לשיקולי כלכלת הבחירות. כרואה חשבון במקצועו הוא אומר: "קביעת מע"מ דפרנציאלי הוא פתח לשחיתות ותקדים מסוכן ללחצים של גורמים פוליטיים ואחרים להרחיב את הפחתת המע"מ גם על תחומים נצרכים אחרים. למה לא גם על התרופות או ספרים? אסור שזה יקרה גם בגלל שהצעד הזה לא יעזור לחזק את החלשים כאשר הנהנים הגדולים יותר יהיו דווקא מהשכבות המבוססות. אנשים אלה צורכים יותר מהחלשים. כדאי וגם זול יותר לתמוך ישירות בסובסידיה נקודתית לנזקקים בלבד".

ח"כ ניסים דהן (ש"ס) סקפטי לגבי היישום . הוא אמר : "לא משנה אם הרעיון טוב או לא, שרון לא יוכל לעשות אתו כלום. הוא רק מנצל את העובדה שעצם הרעיון עושה מספיק תקשורת כדי לזרות חול בעיני הציבור כולו".