הערכות: בשנים 2006-2012 יוקצבו 14 מיליארד שקל כדי להילחם בעוני

שרון, אולמרט והנגיד פישר יקיימו ביום א' דיון ראשון בהצעות שגיבשה ועדת בכר למאבק בעוני

העניים יצטרכו כנראה לחכות לממשלה הבאה. כל עוד אין תקציב מאושר ל-2006, לא תבוצע התוכנית למלחמה בעוני.

על-פי ההערכות, ב-7 השנים הבאות, 2006-2012, יוקצו 14 מיליארד שקל למלחמה בעוני, 2 מיליארד שקל בשנה.

בהצעת התקציב לשנה הבאה שהונחה על שולחן הכנסת, יש רזרבה סמויה של כמה מאות מיליוני שקלים לטובת העניין, אבל תוכנית העוני תוכל להתחיל להתגלגל רק לאחר הבחירות.

למימון הצעדים יהיה צורך לקצץ 1.5 מיליארד שקל בתקציב הביטחון, וזה מקור העימות בין רה"מ, אריאל שרון, ושר האוצר, אהוד אולמרט, לבין שר הביטחון, שאול מופז, אתמול (ג') בקבינט המדיני-בטחוני, שעסק בסגירת הגבול עם מצרים להברחות.

שרון, אולמרט והצוות הבכיר של האוצר ובנק ישראל, יקיימו ביום א' הקרוב דיון ראשון בהצעות שגיבשה ועדת בכר, בראשות מנכ"ל האוצר, ד"ר יוסי בכר, למלחמה בעוני. גם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ישתתף בדיון.

שרון, אולמרט ופישר, יצטרכו להכריע במחלוקות בנוגע למס ההכנסה השלילי ולהורדת המע"מ על מזון.

הדרגים המקצועיים באוצר וברשות המיסים מתנגדים למיסוי השלילי ולמע"מ דיפרצניאלי. אנשי בנק ישראל תומכים במיסוי השלילי, אך מסתייגים מהורדת המע"מ על מזון. המוסד לביטוח לאומי בעד המיסוי השלילי והורדות המע"מ על מזון, ומתנדב לבצע את המס השלילי.

היום (ג') גילה אולמרט: "הוגש לי נייר שמציג תוכנית מורכבת, שגיבשה ועדה של משרד האוצר, אנשי בנק ישראל ומשרדים אחרים, ובתיאום עם משרד רה"מ. נבחן את ההצעות. אנחנו לא מציעים פיתרון של לחיצה על כפתור. מדובר בתוכנית של מדיניות המשכית שתבוצע לאורך 7 שנים. אנחנו מדברים לא בסיסמאות, אלא בהקצאה של משאבים. כל סעיף בתוכנית יכומת בכסף".

חוגים ממשלתיים בכירים הבהירו, כי מבחינתם דו"ח ועדת בכר אינו סוף פסוק. "העבודה עוד לא גמורה ולא סופית, ויהיו דיונים", אמרו הבכירים.

גם אם יוחלט על מס הכנסה שלילי, הוא לא יבוצע לפני 2007, ויעלה לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל בשנה. הורדת המע"מ על מזון בהצעה המצומצמת תעלה 2 מיליארד שקל בשנה, ובתוכנית המורחבת - 4 מיליארד שקל בשנה.

תוכנית ועדת בכר כוללת על-פי ההערכות מספר הצעות שהוגדרו על-פי בכירים "יפות מאוד", ובהן:

* הפחתת מס הבריאות לעניים ב-130 מיליון שקל לפחות, ואולי בסכום כפול מזה, בטכניקה דומה להפחתה שבוצעה בדמי הביטוח הלאומי.

* עידוד יציאה לעבודה ע"י תמריצים למעסיקים וסבסוד עובדים.

* הכשרה מקצועית למחוסרי השכלה ומקצוע.

* עידוד אמהות עובדות ע"י תמריצים וסבסוד.

* סיוע למתפרות ומפעלים במגזר הערבי והדרוזי, כדי למנוע סגירת מפעלים ובשל הקושי של נשים לצאת לעבודה מחוץ לכפרים.

* עידוד יציאה לעבודה במיגזר החרדי.

* סיוע לילדים בסיכון.

* סיוע לקשישים, ובמיוחד למקבלי הבטחת הכנסה.