הקופון של יגאל אהובי מ"עסקת ההילטונים" באנגליה: דמי ייזום בהיקף של כ-50 מיליון שקל

אהובי, שיחזיק 10% מהעסקה, מעריך: גם בתקופות הקשות ביותר המלונות אמורים להניב תשואה של 15% על ההון

יזם הנדל"ן יגאל אהובי (ביחד עם שותפים נוספים) צפוי לקבל דמי ייזום בהיקף של 53 מיליון שקל בגין עסקת רכישת 16 בתי המלון של רשת הילטון באנגליה. כך נודע ל"גלובס". מהמסמך שחולק לשותפים, שצפויים לקחת חלק בעסקה, עולה כי דמי הייזום, המסתכמים בכ-6.6 מיליון פאונד (כ-1.6% מהיקף העסקה הכולל), ישולמו על-ידי כל השותפים בעסקה כולל אהובי עצמו, שצפוי להחזיק בכ-10% מהשותפות שתרכוש את בתי המלון. מכאן, שהסכום נטו אותו יגרוף אהובי מהעסקה יהיה מעט נמוך יותר.

דמי הייזום ב"עסקת ההילטונים" משולמים בגין תפירת המימון הבנקאי בעסקה מול רויאל בנק אוף סקוטנלנד, הייעוץ המשפטי שהתקבל במהלך ייזום העסקה ובמהלך סגירתה, המו"מ מול המשקיעים הפוטנציאליים ועוד. עוד נודע ל"גלובס", כי מבדיקה שביצע אהובי לגבי הביצועים התפעוליים של בתי המלון ב-30 השנים האחרונות עולה, כי גם בתקופות הקשות ביותר אמור המלון לייצר תזרים מזומנים שיספק למשתתפים בעסקה תשואה של כ-15% על ההון העצמי שמושקע בה.

אהובי נחשב לאחד מיזמי הנדל"ן הישראלים הגדולים ביותר באירופה לאחר שהרכיב תיק השקעות בשווי של כ-3 מיליארד ליש"ט בעיקר באנגליה. אהובי מחזיק 15%-50% מהאחזקות בעסקאות שהוא יוזם ובראיון נדיר שהעניק לאחרונה אהובי למגזין הבריטי "פרופרטי וויק", הוא תיאר את צורת העבודה שלו. "כשאני מארגן עסקה אני פונה בדרך כלל לאותם שותפים", אמר אהובי, "אני עושה הכל. הם ממלאים תפקיד פסיבי. כשאני מגיש הצעת מחיר לעסקה, אני לא צריך שאף אחד אחר יקבל החלטות. אנשים מכירים את הניסיון שלי והם יודעים שאני לא צריך אף אחד".

השותפים של אהובי

אלקטרה נדל"ן אישרה בימים האחרונים לבורסה את הידיעה הבלעדית ב"גלובס" כי היא בוחנת כניסה ל"עסקת ההילטונים" ביחד עם דלק נדל"ן ועם אהובי. חברות הביטוח מגדל והפניקס צפויות אף הן להצטרף לעסקה, כשכל אחת מהן צפויה להחזיק בין 10%-20% מהשותפות שתחזיק בבתי המלון.

"עסקת ההילטונים" כוללת רכישה של 15-16 בתי מלון באנגליה מרשת הילטון תמורת כ-400 מיליון פאונד, שהם 3.21 מיליארד שקל - אחת מעסקאות הנדל"ן הגדולות בהן היו מעורבות חברות ישראליות אי פעם. למעשה, מדובר בעסקת רכישה והשכרה למוכר, כיוון שעל-פי הסכם הרכישה תשכור רשת הילטון את המלונות מהשותפות ותנהל אותם במשך 30 השנים הקרובות עם שתי אופציות להארכה, כל פעם בעשר שנים.

בתי המלון הנרכשים בעסקה מהווים חלק מקבוצה של 18 מבנים, שהעמידה הילטון למכירה בחודש יולי האחרון, באמצעות סוכנות הנדל"ן הבריטית CB ריצ'ארד אליס הוטלס. בתי-המלון שנרכשו כוללים 3,100 חדרים - ויתכן שהשותפות תרכוש בית מלון נוסף - והם צפויים לייצר רווח נקי לפני מס ולפני הוצאות חד פעמיות של 27.7 מיליון ליש"ט, לעומת 23.6 מיליון ליש"ט אשתקד. במידה ואכן יירכש בית מלון נוסף הרי שהרווח הנקי המצרפי צפוי לגדול.

אהובי ציין בראיון ל"פרופרטי וויק" כי הוא נוהג לעבוד עם 10 שותפים קבועים בעסקאות הנדל"ן שלו, ביניהם דלק נדל"ן, רואה החשבון יצחק סוארי, חברת הביטוח הפניקס, קבוצת גירון ואלקטרה נדל"ן. העסקה הגדולה ביותר בה היו מעורבות חברת ישראליות עד כה היא עסקת החניונים, שבוצעה באנגליה בשלהי 2003.