רוני קוברובסקי פועל לקבלת זיכיון מבשלות קרלסברג בארצות הבלקן

פועל יחד עם רוני גת, בעלי החברה המתחרה יפאורה-תבורי, השותף עימו בקרלסברג רומניה

רוני קוברובסקי, נשיא החברה המרכזית למשקאות קלים, פועל לקבלת הזכיון מקרלסברג העולמית להקמת מבשלות קרלסברג בארצות הבלקן. כך נודע ל"גלובס".

כיום פועלת קרלסברג העולמית בארצות הבלקן באופן ישיר. נציין כי לפריגת, שבה שותפה החברה המרכזית למשקאות קלים, ישנה פעילות מצליחה בארצות הבלקן, לרבות בבולגריה, מולדביה ומקדוניה. זאת מעבר לפעילותה הבינלאומית המסועפת, שהמצליחה בה היא ברומניה.

החברה המרכזית למשקאות קלים, מחזיקה ב-80% במבשלות בירה ישראל (מב"י), שבה שותפה קרלסברג העולמית ב-20%. בנוסף שותפה החברה המרכזית למשקאות קלים בקרלסברג רומניה. בחברה זו שותף גם רוני גת, בעלי יפאורה-תבורי, מתחרתה של החברה המרכזית בישראל.

גת מחזיק 19.9% בחברה המשותפת, ואילו קרלסברג העולמית מחזיקה 26%. עוד שותף בקרלסברג רומניה גם יוסי בואנו, השותף גם בקרדן. בואנו הינו שותף גם במחלבות שמקימה תנובה ברומניה.

נציין עוד, כי יפאורה-תבורי פועלת להקמת מיזם משקאות באירופה. מושי כהן, לשעבר סמנכ"ל השיווק של יפאורה בארץ מונה כבר לפני כשנה לעמוד בראש הפיתוח העסקי של יפאורה באירופה. משם, מצפה החברה, יבוא הפיתוח העסקי שלה, בנוסף לפעילות בקרלסברג רומניה.

כניסה להפעלת מבשלות בארצות הבלקן משמשת מנוע צמיחה משמעותי לחברה המרכזית, ששוק המשקאות בו היא פועלת אינו מאפשר צמיחה משמעותית.

בשוק הבירה בארץ, שהיקפו כ-600 מיליון שקל, נרשמה ירידה בשנים האחרונות בעיקר עקב עזיבת העובדים הזרים, שהינם צרכני בירה כבדים.

לאחרונה קיבלה חברת מבשלות בירה ישראל, מב"י, מקבוצת החברה המרכזית למשקאות, את הזיכיון לשיווק בירה סטלה ארטואה הבלגית, שאינה נכללת בין מותגי קרלסברג העולמית, המחזיקה כאמור 80% מהחברה בארץ. זאת, בנוסף לשיווק המותגים קרלסברג, טובורג, גינס ולף. מב"י משקיעה כ-40 מיליון שקל בפעילותה השיווקית.

מעניין שהחברה הצליחה לשכנע את קרלסברג העולמית להתיר לה החדרת מותג שהינו של יצרנית מתחרה (סטלה ארטואה). זאת לאחר שהוסבר לקרלסברג העולמית, כי לחברה בארץ חסרה בפורטפוליו בירה ברמת ביניים בין הפרימיום לסופר פרימיום.

החדרת מותג נוסף על אלה הקיימים ושאינו בבעלות קרסלברג הינו בבחינת הודאה במצוקה בתחרות, שם מתקשה החברה לתת תשובה לפלח שמולו פועל המותג היינקן של טמפו המתחרה, בה שותפה היינקן העולמית. עם זאת נציין, כי למב"י אין נחיתות מול היינקן, שכן בארץ מתקיימת תופעה ייחודית שבה מותג בינלאומי, קרלסברג, מחזיק 20% מהשוק המקומי. היינקן מוכרת כשליש מקרלסברג - 6%-7% בלבד.

על-פי הערכות החברה המרכזית למשקאות קלים, ההתפלגות בשוק הבירה מתחלקת כדלקמן: טמפו מהווה 51% בשוק הבירה, ואילו קרלסברג ישראל (מב"י) מהווה 33%.

דובר החברה המרכזית למשקאות קלים אמר בתגובה ל"גלובס": "לא מתנהל כל מו"מ בין החברה המרכזית לבין חברת קרלסברג העולמית". "