"הסכם הגירושין" בשינוי משאיר בידי קבוצת לוינטל ורצאבי כ-7-8 מיליון שקל

הערכות: כספי המימון שהצטברו - כ-10.5 מיליון שקל " רצאבי ולונטל גם יקבלו את המותג שינוי

היום (ד') נודע, כי "הסכם הגירושין" המתגבש בין פלגי סיעת שינוי בכנסת, משאיר בידי המיעוט בראשות עו"ד רון לווינטל וח"כ אהוד רצאבי, את המותג, עם רוב כספי מימון המפלגות שהצטברו בקופה. על-פי ההערכות, קיימת יתרה בסך כולל של כ-10.5 מיליון שקל.

שינוי היא הסיעה הגדולה היחידה בכנסת, שאיננה גוררת חובות. קבוצת הרוב בראשות הח"כים יוסף לפיד ואברהם פורז יקבלו "סכום סביר" שטרם נקבע (אך לא יחסית למספרם) והם עשויים לנסות להתמודד לכנסת הבאה תחת מותג אחר.

טיוטת ההסכם החלה להתגבש אמש בין פורז לרצאבי בישיבה לתוך הלילה אצל עו"ד איתן הברמן. אם היא תושלם ותקבל את הסכמת מבקר המדינה, הממונה על ביקורת החשבונות של המפלגות, ההסכם אמור לבוא מחר (ה') בערב לאישור במועצת שינוי. לאחר אישור ההסכם, תתבקש ועדת הכנסת לאשר את התפלגות הסיעה.

רצאבי אמר היום (ד') ל"גלובס" כי בסופו של החשבון, שני הפלגים ינהלו את מערכת הבחירות עם קופה שווה פחות או יותר, סביב 10-11 מיליון שקל. המיעוט אומנם נשאר עם רוב הקופה (כנראה 7-8 מיליון שקל), אבל מונה רק שלושה ח"כים ולכן מגיעה להם מקדמת מימון בחירות של כ-2.2 מיליון שקל. לעומתם, בקבוצת הרוב 11 ח"כים ומקדמת המימון שלה תהיה כ-8 מיליון שקל, שיתווספו לחלק שיקבלו מהקופה 2.5-3.5 מיליון שקל.

"השקענו מאמצים רבים, כדי שנוכל להיפרד בשלום ולא להפריע אחד לשני להמשיך בדרכו ובלבד שלא נאלץ להסתבך בבתי משפט", אמר רצאבי. "אני מצדי פניתי לחברים למנוע כל פגיעה בלפיד ופורז מתוך הוקרה עמוקה לתרומתם להצלחת שינוי".

פורז ורצאבי היו אמורים להשלים במשך היום את פרטי ההסכם גם לגבי חלוקת הנכסים (משרדים וכו') וסגל עובדי המפלגה, בנוסף לחלוקת הקופה. קבוצת הרוב מונה כפליים מהשליש הדרוש בחוק להתפלגות הסיעה. היא גם זכאית להלכה לקחת את המותג. הם גם ביקשו לשים יד על כל הקופה לאחר שפרץ המשבר לפני שבועיים. "הכסף הוא של המפלגה ולא של אף קבוצה", אומר רצאבי.

לפיד נבחר למקום הראשון ברשימה לכנסת הבאה וייאלץ להתפטר בעקבות ההתפלגות. אולם עו"ד לווינטל, חבר מועצת עיריית ת"א, שנבחר כמס' 2 (במקום פורז, מה שחולל את המשבר) לא יקודם לראש הרשימה. במקום לפיד מחפשים בסיעה אישיות מוכרת שתמשוך קולות ויש כבר מגעים עם מועמדים, אחד מהם ח"כ לשעבר. לגבי לפיד רווחו לפני הצהרים הערכות שהוא מתכוון לפרוש מהחיים הפוליטיים.