דו"ח חמור של התובע הכללי בניו-יורק: אי סדרים כספיים וניהוליים חמורים בקונגרס היהודי העולמי

אליוט שפיצר אוסר על היו"ר היוצא, ישראל זינגר, כל נגיעה בענייני הכספים של הארגון

דו"ח חמור של התובע הכללי של ניו-יורק, אליוט שפיצר, על המתרחש בקונגרס היהודי העולמי פורסם אמש (ג'). לקראת הדו"ח כבר התפטר האיש החזק בארגון, ישראל זינגר, מתפקידו כיו"ר ומונה ליו"ר המועצה המייעצת של הקונגרס - גוף חסר יכולת מעשית.

שפיצר החל בחקירתו בשלהי 2004, לאחר שקיבל תלונה על העברת 1.2 מיליון דולר מכספי הקונגרס לחשבונות בנק באירופה. הוא מדגיש בדו"ח שפירסם אתמול, כי לא נמצאו ממצאים פליליים כלשהם, אם כי נתגלו אי סדרים כספיים וניהוליים חמורים בארגון.

חקירתו של שפיצר נוהלה בתוקף סמכותו כמפקח על כל ארגוני הצדקה המגייסים תרומות במדינת ניו-יורק. בעקבות ממצאיו נקט הקונגרס שורה של צעדים, ושני הצדדים הודיעו אמש על הסכם ביניהם לאור החקירה.

שפיצר קובע: "לארגון אין נהלים פיננסיים מתאימים להבטחת כספי התרומות, והוא אינו שומר את המסמכים הדרושים לתיעוד פעילות גיוס התרומות".

בנוגע להעברת הכספים לשווייץ אומר שפיצר, כי הם נועדו למימון כספי פנסיה של עובדים בארגון. לקונגרס לא נגרמו נזקים עקב העברה זו, אך שפיצר מוסיף: "פעולותיו של זינגר לא אושרו בידי גוף כלשהו בקונגרס וננקטו בלא אמצעים שיבטיחו את שליטת הקונגרס על הכספים ויבטיחו את השבתם".

חקירתו של שפיצר העלתה עוד, כי שורה של עובדים בכירים קיבלו מאות אלפי דולרים שלא הגיעו להם. בין היתר מימן הארגון תשלומי ביטוח פרטיים, רכב בליסינג ושימוש פרטי בכרטיסי אשראי. חלק מהכספים כבר הוחזרו, ושפיצר הורה לזינגר להשיב 300 אלף דולר.

שפיצר קובע, כי זינגר יוכל - בתפקידו החדש כיו"ר המועצה המייעצת - לסייע לקונגרס בגיוס תרומות, אך "לא יהיה לו קשר לניהול הכספי ולפיקוח על גיוס כספים לקונגרס היהודי העולמי, לשלוחתו האמריקנית או לכל גוף קשור".

ההסכם בין שפיצר לקונגרס היהודי מעגן שורה של פעולות שכבר ביצע הארגון בחודשים האחרונים:

  • הקמת ועדת ביקורת ומינויו של מנהל כספים ראשי.
  • מיחשוב כל המסמכים הפיננסיים.
  • הכנת נהלים לעובד הכוללים את הנהלים הכספיים.
  • יישום הוראות בנוגע להוצאות נסיעות והחזרי הוצאות אחרות.
  • הקמת גוף חדש לגיוס כספים כדי לשפר את דרכי הגיוס.

כחלק מן ההסכם, התחייבו הקונגרס היהודי ושלוחתו האמריקנית יגישו לשפיצר דו"חות תקופתיים בנוגע ליישום הרפורמות וההסכם. שפיצר שיבח את הקונגרס על הרפורמות בהן נקט ועל שיתוף הפעולה עם משרדו.

[ הרחבה במהדורה המודפסת ]