למרות לחצים מהבנקים וחברות גדולות: חוק התובענות הייצוגיות יעבור לקריאה שנייה ושלישית לפני הבחירות

ח"כ רשף חן: "הגופים הלוחצים מבקשים לדחות את רוע הגזירה בתקווה שבינתיים אולי הפריץ ימות, העיקר שהם יהיו מחוסנים מתביעות"

בנקים, חברות ומוסדות גדולים לוחצים לאחרונה על הכנסת לדחות ההצבעות לאישורו הסופי של חוק התובענות הייצוגיות לאחר הבחירות. גופים אלה טוענים כאילו הדיונים על החוק לא היו מספיקים. בוועדת חוקה חוק ומשפט לא נוטים להיכנע ללחצים. היו"ר ח"כ מיכאל איתן מתכנן להעלות אותו לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת לפני הבחירות.

"הגופים הלוחצים מבקשים לדחות את רוע הגזירה בתקווה שבינתיים אולי הפריץ ימות או הסוס ימות, העיקר שהם יהיו מחוסנים מתביעות", אמר הבוקר (ד') ל"גלובס" יוזם החוק, ח"כ רשף חן, שגם עומד בראש ועדת המשנה אשר הכינה אותו לקראת אישורו הסופי.

היום עמדה להתקיים בוועדת המשנה ההצבעה המקדימה על החוק לפני שיעלה לאישור סופי במליאת ועדת חוקה חוק ומשפט. ברגע האחרון נאלץ חן לדחות את ההצבעה ל-7.2 בשבוע הבא. הוא נענה לבקשת איתן, עקב עומס העבודה בוועדה לקראת אישור הדו"ח המסכם את הכנותיה לגיבוש חוקה בהסכמה, והגשתו לנשיא המדינה, שנועדו למחר (ה').

חן הדגיש כי מדובר בדחייה הטכנית ואין מאחוריה שום לחץ חיצוני. הוא גם הפריך את התירוצים לגבי היקף ועומק הדיונים. "ועדת המשנה קיימה ישיבות רבות במשך השנה האחרונה ושמעה את הטענות הרלבנטיות מכל בעלי העניין ונציגים מהציבור. ההתייחסות לנושא היתה מעל ומעבר. החוק נדרש בפסיקת בג"צ לפני 3 שנים. מיד אחריה הגשתי את הצעת החוק שלי וכשנתיים כבר בזבזנו בהמתנה לשווא לחוק שהבטיחה הממשלה".

חן ציין הצעתו דומה להצעת הממשלה למעט התנגדותה לאפשר הגשת תביעות ייצוגיות נגד המדינה על גבייה שלא כדין של מסים ותשלומים אחרים מהציבור. הוא אמר הבוקר כי היועץ המשפטי לממשלה לא זז מעמדתו זו, ועדיין לא נימק את התנגדותו, כפי שהתברר בישיבה האחרונה לפני שבועיים, ובשבוע שעבר כשהצעת הממשלה הגיעה לכנסת.

בבוקר יום ה' שעבר ביקשה הממשלה לקצר את הליכי הגשת החוק לקריאה ראשונה כדי שיעבור במושב הפגרה המיוחד שנערך באותו היום. ועדת הכנסת לא אישרה את הדיון המבוקש והממשלה תוכל לקיים אותו לכל המוקדם רק במושב הבא שנקבע ל-13.2.

חן מקווה כי עד אז תאשר ועדת החוקה את החוק לפי הצעתו הפרטית והממשלה תוכל לכל היותר להעלות את הסתייגותה במהלך הקריאה השניה בהצבעה על סעיפי החוק שלו. הוא מתייחס להגשה המאוחרת של חוק הממשלה כניסיון עקיף לטרפד את החוק הגורף שלא מעניק לה זכויות יתר.

חן חזר ונימק את עמדת ועדת המשנה לפיה, החוק נועד לאפשר ריכוז תביעות בכל מצב שבו נגרם נזק קטן לציבור רחב (ולמדינה תועלת רבה) ולנפגע היחיד לא משתלם להגיש תביעה נפרדת. "גביית מסים שלא כדין היא מקרה קלאסי לתביעה ייצוגית ננד המדינה. התנגדותה להחיל את החוק על עצמה לעניין זה תמוהה בלשון המעטה. אני מקווה שעד להצבעה בוועדת החוקה, היועץ המשפטי וצוותו ישובו וישקלו את עמדתם, אשר איננה מתיישבת עם מבחני ההגינות והמנהל התקין".