הערכות: נמל אשדוד הפסיד עשרות מיליוני שקלים שנה לאחר הרפורמה

גורמים בענף מאשימים את עלויות השכר ושיטות פחת; נמל חיפה הרוויח 100 מיליון שקל באותה תקופה

נמל אשדוד סיים את שנת הפעילות 2005 בהפסד של עשרות מיליוני שקלים, מעריכים גורמים בענף. מדובר בשנת הפעילות הראשונה של נמל אשדוד כחברה ממשלתית לאחר תחילת הרפורמה בפברואר 2005. נמל חיפה דיווח על רווח נקי של 100 מיליון שקל באותה תקופה.

גורמים בנמלים הסבירו, כי בנמל אשדוד יש עלויות שכר גבוהות מחיפה בעיקר בשל העובדה שהיקף המועסקים גדול יותר. באשדוד מועסקים 1,200 עובדים מול 960 עובדים בנמל חיפה.

חלק מההפסד שיירשם נובע בשל שיטת רישום הפחת על ציוד שרוכש הנמל. גורם בכיר ציין, כי ייתכן שנמל אשדוד משיקולים חשבונאיים שונים ירצה להציג הפסד ולכן יפרוס את הפחת על תקופה קצרה יותר.

יו"ר נמל אשדוד, איריס שטרק, אמרה כי "אף אחד לא יכול לדעת היום מהם התוצאות של נמל אשדוד. אין כיום נתונים כספיים, אלא הערכות תפעוליות בלבד והמספרים יכולים לנוע לפה ולשם".

שטרק מוסיפה, כי "דמי השימוש שגובה חברת נמלי ישראל היא סיטואציה שלא מאפשרת רווחיות בחברה. הסיטואציה של דמי השימוש היא סיטואציה הרסנית".

גורם המקורב לרפורמה אמר, כי נמל אשדוד שואף להציג באופן מניפולטיבי הפסד כחלק מהאסטרטגיה לניהול המו"מ לגבי דמי השימוש. שטרק אמרה בתגובה לעניין זה, כי "אני לא אחתום על שום דו"ח שיש בו מניפולציה חשבונאית. בחשבונאות יש כללים ברורים ואנו נפעל על פיהם".