העצמאים דורשים: הפחתת המע"מ ל-10% במימון עודפי הגבייה למניעת התפרצות אינפלציונית במשק

דרישה זו של העצמאיים הועברה לאולמרט בסוף השבוע

ארגוני העצמאים דורשים להפחית את המע"מ ל-10% בלבד, צעד שמימונו ייעשה מגביית היתר של מסים בשנת 2005. העצמאים סבורים כי הפחתת המע"מ בשיעור משמעותי תאפשר עצירה של גל עליות המחירים במשק.

הדרישה הועברה הסוף השבוע בפנייה למ"מ ראש הממשלה ושר האוצר, אהוד אולמרט ע"י יו"ר לשכת ארגוני העצמאים, זאב וינר. לדבריו, הורדה משמעותית חד פעמית זו בשיעור המע"מ, תביא לא רק לעצירת ההתייקרויות, אלא גם לירידת מחירי מוצרים ושירותים בעלי השפעה על עליית האינפלציה.

וינר מוסיף כי הפחתת המע"מ האחרונה בשיעור חצי אחוז, ל-16.5%, כלל לא השפיעה על רמות המחירים בשוק והצרכנים לא נהנו ממנה. גל עליות המחירים כיום, נגרם, לדבריו, מהעלאת הריבית, עליית שער הדולר והתייקרות הדלק ובעקבותיו חוששים העצמאים מהתפרצות אינפלציונית מחודשת.

עוד מציין וינר בפנייתו לאולמרט, כי עם חקיקת חוק המע"מ בשנת 75', עמד שיעורו על 8% בלבד וכי עודפי הגבייה מעל תחזית האוצר הגיעו ליותר מ-4 מיליארד שקל. לדבריו, עקב כך שגם את שנת 2006 מתחיל האוצר בהכנסות של מיליארדי שקלים בגין גביית המס על רווחי ההון הרעיוניים שהיו בסוף השנה, העמקת הגבייה והתאוששות המשק, כולל בענף הבנייה שהוא עתיר מס.

וינר מעריך כי גם השנה יעברו ההכנסות ממסים את התחזיות, לאחר שבינואר הגיע העודף התקציבי לרמת שיא של 5.8 מיליון שקל. זאת, כאשר הממשלה רשאית להוציא רק 1/12 מתקציב 2005 בכל חודש ב-2006, עד לאישור התקציב לאחר הבחירות.

לפיכך, מסכמים העצמאים, יוותרו לממשלה עודפים ניכרים גם בהמשך השנה, המאפשרים הפחתת המע"מ ללא גירעונות.

עוד הם מציינים כי הפחתת המע"מ תסייע לעמידה ביעד האינפלציה של 3% וכן תסייע במיוחד לשכבות המצוקה (הצורכות יותר מוצרי יסוד). לפיכך, אף תהיה תואמת לכאורה למדיניות הממשלה להקלה על העוני.