פשרה בין נכדיו של נתן אלתרמן לבין אוניברסיטת ת"א בנוגע לשימוש בתמלוגים משיריו

רשם העמותות ינהל הקדש שיוקם לפי הוראות צוואת האלמנה ויפעיל חדר עיון לבעיות הילד החריג

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר את הסכם הפשרה שהושג בסיוע רשם העמותות, עו"ד ירון קידר, בין נכדי המשורר נתן אלתרמן לבין אוניברסיטת תל-אביב.

במארס 2005 הגישו יעל ונתן סלור, ילדיה של המשוררת תרצה אתר ונכדיו של אלתרמן, תביעה בסך 2.5 מיליון שקל נגד אוניברסיטת תל-אביב. בתביעה נאמר, כי תרצה אתר ורחל אלתרמן היו יורשיו של המשורר.

בצוואה שהותירה אחריה רחל אלתרמן היא ציוותה, כי כל כספי התמלוגים שיגיעו מאקו"ם בגין יצירותיו של בעלה, יועברו לאוניברסיטה לשם השקעתם בחדר עיון לבעיות הילד החריג על שם בתה תרצה.

יעל ונתן סלור טענו, כי על אף העובדה שהאוניברסיטה קיבלה במהלך השנים את כספי התמלוגים מאקו"ם, היא לא רשמה הקדש כמתחייב בחוק הנאמנות, לא השקיעה את כספי התמלוגים בחדר העיון ולא השתמשה בהם בהתאם למטרות שלשמן ניתנו.

בעקבות התערבותו של קידר שצורף להליך המשפטי יחד עם נציג האפוטרופוס הכללי, הושגה פשרה. על פיה יירשם הקדש על הכספים, קידר ימונה לנאמן וינהל את ההקדש, ויפעל תוך שיתוף אוניברסיטת תל-אביב לשם יישום הוראות הצוואה.

עוד הוסכם, כי קידר יהיה רשאי לפעול לשם השבת כספים אם יסבור, כי כספים אלה מגיעים להקדש. כן נקבע, כי לנכדיו של אלתרמן תהיה הזכות לפנות לקידר ולהעלות הצעות בדבר פעולות שהם סבורים, כי הן ראויות להנצחת זכר אמם. (ת.א 1334/05).