בזכות האנכרוניזם

עם השקת מחלקה למוסיקה מוקדמת בקונסרבטוריון "שטריקר", מספרת ראש המחלקה, דרורה ברוק, את מה שבעולם הפנימו טוב טוב כבר לפני שלושים שנה - לנגן היום באך לא בכלי תקופה (נבל קלטי, חליל בארוק, רק לדוגמא), זה הכי לא מעודכן > עומר שומרוני

ביום חמישי הבא, ה-23 בפברואר, יתקיים בקונסרבטוריון "שטריקר" בתל-אביב אירוע שאפשר לכנות כמעט "היסטורי". זהו קונצרט גאלה חגיגי, שיציין את פתיחת המגמה למוסיקה עתיקה בקונסרבטוריון - המגמה היחידה בארץ המוקדשת לביצוע מוסיקה מוקדמת בכלי נגינה תקופתיים מקוריים.

המגמה נפתחה בספטמבר האחרון, באיחור אופנתי של כמעט שלושים שנה יחסית לעולם. ביצוע של מוסיקה מוקדמת בכלי תקופה הפך בעולם לאופנה מטורפת בתחילת שנות השמונים, וכיום הוא כמעט ברור מאליו. כה ברור, עד שברוב מדינות המערב ביצוע מוסיקה של באך ובני זמנו בכלים "רגילים" נתפס כבר כמיושן ולא רלוונטי. אבל כאן זה ישראל, וכללי המשחק קצת שונים. רוב האקדמיות למוסיקה והקונסרבטוריונים התעלמו מהתנועה כמעט לגמרי, ותלמידים שרצו ללמוד את התחום בצורה מסודרת נאלצו לעשות זאת בחו"ל. המקום היחיד ללמוד מוסיקה מוקדמת בארץ היה הסדנאות השנתיות בירושלים, וגם הן הפסיקו לפעול לפני מספר שנים עקב חוסר תקציב. כעת, למרבית השמחה, כללי המשחק משתנים.

המגמה החדשה ב"שטריקר" נוסדה על ידי נגנית החלילית דרורה ברוק, ומכשירה נגנים בכלים כמו חליל בארוק, צ'מבלו, צ'לו בארוק, חליליות, נבל קלטי ושירה בסגנון תקופתי. ברוק הצליחה לגייס לחטיבה החדשה כמה מהמומחים הישראליים החשובים ביותר בארץ בתחום, שרובם חזרו ארצה אחרי לימודים ועבודה בחו"ל. חלק מהמורות, כמו נגנית הנבל איריס אייל והזמרת איילה סיקרון, גם משתפות איתה פעולה באנסמבל המצוין "קווינאד".

"המושג 'מוסיקה מוקדמת' מתייחס למוסיקה שהולחנה עד שנת 1750 לערך, שנת מות באך", אומרת ברוק. "זו מוסיקה בה המבצע הוא ממש שותף ביצירה. המלחינים בתקופה השאירו החלטות רבות למבצעים, כמו תיזמור, קישוטים ועוד. ככל שהמוסיקה מוקדמת יותר, כך עולות יותר שאלות הנובעות מהריחוק בזמן, במנטליות ובסגנון. אפילו התווים אינם דומים למוכרים לנו, ומבוססים על מסורת שבע"פ. לכן, הידע לגבי הביצוע לא יכול להיות מבוסס רק על טכניקות נלמדות או על הכתוב בספרים, אלא על היכרות רחבה של תרבות התקופה".

" למה דווקא בשטריקר? ולמה דווקא עכשיו?

"היו ניסיונות קודמים, שלא צלחו", מספרת ברוק. "אבל עתה קיבלתי גיבוי מלא ממנהל הקונסרבטוריון בשטריקר, קוסטין קנליס- אולייר, ובינתיים גייסנו קרוב לשישים תלמידים. ככל הידוע לי, זוהי המחלקה היחידה בארץ למוסיקה מוקדמת ברמת הקונסרבטוריון. כל היתר מעדיפים להיצמד למה שנראה להם כמיינסטרים - 150 שנה של מוסיקה קלאסית-רומנטית, שחוברה בין מוצרט ומהלר".

" את לא מרגישה שההייפ הגדול סביב המוסיקה המוקדמת כבר מאחורינו? הרי בעולם מבצעים בכלי תקופה בשיטתיות כבר כמעט שלושים שנה.

"אני לא חושבת שההייפ מאחורינו", אומרת ברוק. "הוא פשוט הפך למשהו אחר. בתחילה אנשים התאהבו בצליל השונה ובגישה החדשנית. אבל כיום כבר הפכנו לחלק אינטגרלי מהנוף. מנצחים המזוהים עם התנועה מוזמנים לפסטיבלים ולבתי אופרה "קונבנציונליים", וכנרים דגולים "רגילים", כמו מקסים ונגרוב לדוגמא, קונים גם כינור בארוק. הפכנו ממיעוט מוזר לחלק מכובד בקהילייה. פעם, 'בארוק' היתה מילה גסה לציין חבורה של פריקים שמתעקשים לנגן בכלים אזוטריים ולהתעסק שעות בכיוון הכלים שלהם. היום זה כבר מזמן לא כך".

ברוק מספרת שאת איתור התלמידים למחלקה עשתה, בין היתר, גם דרך האינטרנט. "סיירתי בפורומים של מוסיקה קלאסית", היא משחזרת, "וקראתי שאלות שהשאירו גולשים עד 5 שנים אחורה. לכל מי שהתעניין במוסיקה עתיקה - שלחתי מייל. וזה עבד: למעלה משליש מתלמידי המחלקה הגיעו דרך הפורומים".

רק שני מיליון ש"ח, בבקשה

" מהו הפרופיל הממוצע של תלמיד במחלקה?

"היפה הוא שאין פרופיל אחיד. טווח הגילאים של התלמידים כאן הוא 7 - 75. יש תלמידי בית ספר, יש בגילאי צבא ואוניברסיטה שממירים כלי קונבנציונלי בכלי מוקדם, ויש קבוצה גדולה של חובבי מוסיקה שמנגנים ושרים ברמה גבוהה ומעוניינים להשתלם בביצוע. בדיוק כמו האצילים בתקופת הבארוק".

קונצרט הגאלה של המחלקה מהווה, לדברי ברוק, גם קונצרט פתיחה רשמי למחלקה וגם אירוע המציין את שיתוף הפעולה שלה עם האקדמיה למוסיקה בירושלים. את ההכנסות היא מייעדת למילגות לתלמידי המגמה ולפיתוח התכנית. התכנית תכלול יצירות מאת באך, הנדל, טלמאן, דאולנד ואחרים, בביצוע המורות במחלקה וקבוצה גדולה של נגנים נוספים, מהבולטים ביותר בתחומם בישראל.

" האם יש בארץ סיכוי כלכלי למי שעוסק בזה, או שזה רק תחביב?

"אבי היה אומר, שבנאדם צריך לבחור כמקצוע את שהוא הכי אוהב לעשות - ואז ימצא דרך להתפרנס. האמנתי לו, והוא באמת צדק. אם מישהו טוב במקצועו, יצירתי, יוזם ובעל חזון, הוא יצליח. לא קל להתפרנס ממוסיקה, כמו שלא קל להתפרנס מכתיבה וממקצועות אחרים. לדעתי ההצלחה תלויה בבעל המקצוע ולא במקצוע".

" וכסף למחלקה?

"אמנות לא פרנסה את עצמה אף פעם בהסטוריה", אומרת ברוק. "תמיד היו פטרונים, כמו הכנסייה והאצילים, שהבינו את הצורך החברתי באמנות ומימנו אותה. ביום שהמדינה תבין שהשקעה באמנות מביאה לבניית חברה בריאה, יהיה מצבנו יותר טוב. וכדי שזה יקרה, עלינו להתעקש כל הזמן. ברור שאנחנו זקוקים לסיוע, או מהמדינה או מתורמים פרטיים. מוזיאון תל אביב, למשל, היה זקוק ל-20 מיליוני דולרים. אני, על מנת לתפעל את המחלקה בצורה ראויה, זקוקה רק לשני מיליון שקלים". "

קונצרט גאלה של המגמה למוסיקה עתיקה בקונסרבטוריון שטריקר, תל-אביב. 23 בפברואר בשעה 20:30. להזמנות כרטיסים: דרורה ברוק 054-4415440, או איילה סיקרון 054-7433412.