נגד השימוש החורג: ועדת הערר קבעה שדרבי צריכה תוכנית לסניף באור יהודה

החלה לפעול במבנה באיזור התעשייה בו שכנה מרקורי; ועדת הערר: לבדוק ההשפעה על הסביבה

סניף של אוניברסיטת דרבי, בו לומדים 2,600 תלמידים, נפתח אתמול (א') באור יהודה במבנה שאין לו אישור.

ועדת הערר מרכז שדנה בנושא קבעה, שאין לאפשר את המשך פעילותה של האוניברסיטה במקום ללא אישור תוכנית. הסיבה לכך, היא בעיות תחבורה צפויות באיזור, העדר חניה מספיקה לתלמידים, והעדר בדיקת השפעה על הסביבה.

לדעת הוועדה, יש לאשר אוניברסיטה באמצעות תוכנית ולא באמצעות שימוש חורג למשך שנה.

אוניברסיטת דרבי ביקשה לעבור לאיזור התעשייה של אור יהודה, למבנה שבו שכנה בעבר חברת מרקורי. הוועדה המקומית תמכה במעבר, בטענה שאין בשימוש במבנה, שהייעוד שלו לתעסוקה, סטייה ניכרת, וכי חשוב לאור יהודה שתבנה בה אוניברסיטה.

במקביל הודיעה הוועדה המקומית שהיא מתכננת תוכנית להפוך את איזור התעשייה למכרז העסקים הראשי של העיר (מע"ר). עד לתכנון התוכנית החליטה הוועדה להעניק לדרבי אישור לשימוש חורג למשך שנה.

ועדת הערר שהתבקשה לדון בנושא, בעקבות תלונה של בעל אולם אירועים סמוך, קבעה שאישור לשימוש חורג, אינו הדרך הנכונה מאחר ומדובר בשינוי מהותי.

לדעת הוועדה, הקמת אוניברסיטה באיזור תעסוקה מחייבת תסקיר השפעה על הסביבה שתפקידו לבדוק האם באיזור מספק מספיק חנייה והאם אין ברעש שמפיק איזור תעסוקה כדי להפריע לתלמידים.

הוועדה הדגישה, שבאוניברסיטה, בה לומדים אלפי תלמידים, יש 90 מקומות חנייה בלבד. לטענתה, התלמידים יתפסו מקומות חנייה נוספים במקומות שלא הוקצו לכך. מסקנת הוועדה היא שלא נעשה שיקול דעת מתאים בנושא זה.

עוד קבעה הוועדה שמתן היתר לשימוש חורג למשך שנה המצריך התאומות רבות, עלול לכבול את ידי רשויות התכנון שיובאו לדון בתוכנית, וגם אם העירייה החליטה להפוך את האיזור למע"ר של אור יהודה, עליה לעשות זאת באמצעות תוכנית.

הוועדה הדגישה, שהיא משוכנעת שמאחר והתוכנית לא תאושר בתוך שנה, השימוש החורג יאושר שוב ושוב עד לקביעת עובדות שיסכלו הליך תכנוני.

לדברי מנכ"ל ובעלים של שלוחת אוניברסיטת דרבי בארץ, אבי ביתן, מדובר בהתנגדות קנטרנית שבאה לנגח את ראש העיר. עוד אומר ביתן, שהשקיע במתחם 6 מיליון שקל, וכי היא הוא אינו צופה בעיות חנייה.

לדברי יו"ר הוועדה המקומית, שלומית דותן, היא לא נתנה אישור לאוניברסיטה, ואם נעשה שימוש חורג, הוא בוצע ללא ידיעת הוועדה וללא הסכמתה. הוועדה הבטיחה לבדוק את הנושא.

לטענת ראש עיריית אור יהודה, יצחק בוכובזה, הוא יבדוק ערים סמוכות שלהן אוניברסיטה כיצד יש לנהוג למקרה שהאוניברסיטה פועלת בשימוש חורג.