חוששות מהחרם הערבי: חברות נפט מארה"ב לא יתמודדו על בז"ן אשדוד

גורמים בענף: רכישת בית זיקוק בישראל יכולה להזיק לעסקיהן * בין המתמודדות - רוסנפט הרוסית

החשש מחרם ערבי, מצד ספקיות נפט ממדינות ערב, גרם לחברות נפט אמריקניות לא להתמודד על קניית בז"ן אשדוד. כך אומרים ל"גלובס" גורמים בכירים במשק האנרגיה.

מספר חברות אמריקניות בחנו את האפשרות להתמודד במכרז, אך בסופו של דבר החליטו לא להתמודד. כך למשל, חברת נפט מטקסס התעניינה במכרז, אך לא הגישה הצעה לשלב המיון המוקדם.

מקורות בענף אמרו ל"גלובס", כי בתחום הנפט יש רגישות גדולה בקרב גורמים אמריקנים, שלא מאפשרת לפעול בישראל באופן גלוי. רכישת בית זיקוק בישראל יכולה להזיק באופן ישיר לעסקים של אותן חברות עם מדינות הנפט הערביות, טענו. לדבריהם, אף אחת מחברות הנפט האמריקניות לא יכולה לקחת את הסיכון של סכסוך עם מדינות ערב. לדברי הגורמים, "למרות שאין חרם פורמלי, האמריקנים חוששים לקחת את הסיכון".

גורם אחר ציין, כי התלות של ארה"ב בנפט הערבי, מגבילה משמעותית את פעילות חברות האנרגיה האמריקניות בישראל.

הרוסים יכולים לקחת את הסיכון כיוון שהתלות בנפט הערבי ערב היא פחות דומיננטית. בין החברות המתמודדות על רכישת בז"ן אשדוד יש חברה זרה אחת מרוסיה - רוסנפט, ואין נוכחות לחברות אמריקניות.

בבז"ן מציינים, כי הערכות המוקדמות היו שהסיכוי שחברות מערביות ישתתפו במכרז בז"ן אשדוד, הוא נמוך בשל חשש לחיכוך עם מדינות ערביות.

לחברות הרוסיות אין חשש מחרם ערבי, בשל העובדה כי רוסיה היא מדינת מפיקת נפט ולכן היא בפוזיציה שונה, אמרו.

בבז"ן מציינים, כי התחרות האמיתית בבז"ן אשדוד היא בעיקר בין חברות הדלק המקומיות.

במסגרת הרוד-שואו שערכה רשות החברות והנהלת בז"ן בניו יורק, הוצגה בז"ן אשדוד בפני חברות אמריקניות שונות.

בשלב המיון המוקדם במכרז לרכישת בית הזיקוק באשדוד יש 6 מתמודדות: דור-אלון, דלק, פז וסונול, חברת האנרגיה הרוסית רוסנפט בשיתוף עם מפ"ל של גק'י בן-זקן, וקבוצת אמפל שבשליטת יוסי מימן.