הצרכנים ישלמו עוד 23 מיליארד ש' עקב הרפורמה בחברת החשמל

כך מעריך פרופ' טישלר מאוניברסיטת ת"א " לדבריו, המונופול יעיל כי רוב ההוצאות הן על דלקים והקמת תחנות - שם היכולת להתייעל קטנה

השינוי המבני בחברת החשמל יביא לעליית מחירים והצרכנים ישלמו תוספת של 23 מיליארד שקל עד 2030. כך מעריך פרופ' אשר טישלר מאוניברסיטת ת"א. לדברי טישלר, ההחלטה על הרפורמה התקבלה מבלי שנערך ניתוח כמותי של משק החשמל, והדו"חות עליהם מתבססת החלטת הממשלה הם דו"חות הסוברים, כי מונופול אינו מייצר חשמל ביעילות.

בעבודה שהכין טישלר הוא מגיע למסקנה ששינוי מיבני במשק החשמל בארץ אינו רצוי, וכי החלטת הממשלה היתה מוטעית. לדבריו, גם ביצוע מושלם של הרפורמה לא יניב תועלת לחברה הישראלית. טישלר אמר את הדברים בכנס "ראשים חושבים" שערכה לה"ב באוניברסיטת ת"א, בנושא הפרטת חברות ממשלתיות ושינויים מיבניים.

עיקר הטענה של טישלר היא שלא נעשתה עבודה כלכלית יסודית שבוחנת את הרפורמה והשפעותיה. לדבריו, לא נבדק מה יהיו מחירי החשמל לאחר המעבר, לא נערך ניתוח של עלות-תועלת לרפורמה, לא הוערכה עלותה ולא נעשתה הערכה של חלופות אחרות. לדבריו, אין כל פירוט למודל כלכלי שבחן כיצד יפעל המשק התחרותי לאחר הרפורמה.

טישלר ערך מחקר בנושא הפרטות חברות ממשלתיות. לדבריו, שוק החשמל שונה מהותית מהפרטות אחרות שנעשו במשק, כיוון שהטכנולוגיה לייצור והולכת חשמל משתנה בקצב איטי. לדבריו, השינויים במחירי החשמל נקבעים על-פי שינויים במחירי הדלקים ולא עקב שינויים טכנולוגיים.

לדבריו, 80% מהוצאות חברת החשמל הן על רכישת דלקים והקמת תחנות כוח ובעלויות אלה כמעט ולא ניתן לצמצם. המרווח שנשאר להתייעלות מהפרטת חברת החשמל הוא בעלויות התפעול והאחזקה המהווים כיום 15%-18% מעלות החשמל, אמר.

טישלר סבור, כי יש לאפשר לחברת החשמל לפעול עד 2012 כמונופול בפיקוח המתנה את התמריצים לחברה ולעובדים באיכות הביצועים. שינוי בהתנהלות משק החשמל בישראל, לדבריו, הוא בלתי נמנע. חברת החשמל לא תוכל להמשיך להתקיים מבחינה פיננסית תחת מדיניות הפיקוח הנוכחית של הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, קבע.

טישלר טוען, כי ייתכן שהמניע של הממשלה לבצע את הרפורמה נובע בין היתר מעלייה בהכנסות הממשלה ממיסים.

הניסיון הבינלאומי מלמד כי אין תוצאות חד-משמעיות לרפורמות במשק החשמל וברוב המכריע לא הביאה הרפורמה לתוצאות הנקובות. במאמרו של טישלר הוא מציין מדינות בהן נכשלה הרפורמה במשק החשמל לחלוטין. כך למשל, קליפורניה, אלברטה וניו זילנד. אפילו באנגליה שבה הרפורמה נחשבה למוצלחת גרמה לפגיעה לעיתים מהותית בצרכני החשמל.

בשום מדינה, טוען טישלר, לא הביא ביזור משק החשמל לירידה משמעותית במחיר החשמל ביחס למחירי המונופול הממשלתי, המפוקח ביעילות.

לדעתו של טישלר, ממשלות בעולם שביצעו רפורמה במשק החשמל לא בדקו בצורה סבירה את המשמעות הכלכלית של מעבר למשק תחרותי או את הקשיים הכרוכים במעבר זה.

שאלות רבות נותרו פתוחות, לדברי טישלר, כך למשל האם במשק בו מתבצעת הרפורמה תהיה קיבולת ייצור לאחר ביצוע השינוי המיבני? מהו המכניזם הרלוונטי לקביעת מספרם של יצרני החשמל? האם צרכני חשמל מסוגלים להגיב לשינויים במחירי חשמל בטווח מיידי? ועוד.

טישלר מבקר את התנהלות הממשלה ואומר, כי חוסר השקיפות וחוסר בידע כלכלי מקצועי, מהווים את אחת הבעיות הבולטות בפיקוח הממשלה על משק החשמל הישראלי. במאמר שפירסם הוא קובע, כי העברת חוק חשמל ב-2003 ללא שום בדיקה כמותית צריכה להדליק אור אדום על תהליך קבלת ההחלטות בעניין.

רשות החברות הממשלתיות מקדמת את הרפורמה בחברת החשמל לפיה במארס 2007 תפוצל חברת החשמל לחברות-בנות לייצור, חלוקה והולכה. בשלב השני של הרפורמה יופרטו החברות למעט חברת ההולכה שתמשיך להיות מונופול.

עמדתו של טישלר מחזקת את עמדת עובדי חברת החשמל שמתנגדים לרפורמה. הנהלת חברת החשמל מתנגדת ליישום הרפורמה ברוח החוק. גם היו"ר שלמה רוטמן והמנכ"ל ד"ר יעקב רזון, סבורים שיש לבצע שינוי מיבני בחברה באופן מדורג ולא כפי שמציע החוק.

יו"ר ועד העובדים בחברה (מיקו) צרפתי, אמר לגלובס: "פרופ' טישלר מפרסם את דעתו על סמך ניתוחים מדעיים ומאמרים אקדמיים. מחקרים אלה מחזקים את עמדת עובדי חברת החשמל שהרפורמה אינה נכונה ותוצאותיה הן הרות אסון למשק הישראלי. הדו"חות של KPMG שתומכים ברפורמה הם דו"חות מוזמנים מחברות ייעוץ. אני שמח שהעבודה של טישלר, סותרת את העבודה עליה מתבססת רשות החברות הממשלתיות לעניין קידום הרפורמה".

בלשכת דובר האוצר סירבו להתייחס.