לקראת הבחירות: אט"ד ומגמה ירוקה בדקו אם הפעילות הסביבתית הנמוכה תאפיין גם את הכנסת הבאה

העמותות שלחו למפלגות שאלון ובו מגוון נושאים העומדים בראש סדר היום החברתי סביבתי * ראש הממשלה בפועל בחר להתעלם מהשאלון

מה חושבות המפלגות על הסוגיות הסביבתיות המרכזיות? כדי לענות על שאלה זו שלחו אדם טבע ודין ומגמה ירוקה שאלון למפלגות השונות, ובו ביקשה את התייחסותן למגוון נושאים העומדים בראש סדר היום החברתי סביבתי. אט"ד ומגמה ירוקה מדגישות, שיו"ר מפלגת קדימה, אהוד אולמרט, בחר להתעלם מהשאלון.

לשאלה האם יש להתיר כנסיה חופשית של כלל הציבור לפארקים ציבוריים, המהווים מקום נופש מרכזי לכלל הציבור, הודיעה מפלגת קדימה שהיא תומכת תמיכה מלאה בהצעת החוק האוסרת גביית תשלום. הליכוד הציע לקבוע שהחלטה בנושא זה תהיה בסמכות העיריות, וכי בכל מקרה תיאסר אפליה בעניין זה בין תושבי אותה רשות לבין מי שאינם תושבים. חד"ש, שבין מועמדיה יו"ר חיים וסביבה, ארגון הגג של הארגונים הירוקים, הודיע שהנושא יעמוד בסדר עדיפות עליון. יתר המפלגות התחייבו לתמוך בהצעת חוק מסוג זו. ההתנגדות היחידה להצעת החוק באה ממפלגת חץ של אברהם פורז.

באשר להצעת חוק לשימור הרי ירושלים, המתנגד לבנייה במערב העיר במסגרת תוכנית ספדי, הודיעה מפלגת העבודה, שתתמוך בהצעת החוק וכי בכל מקרה תעדיף החייאת מרכזים עירוניים על פני בניית ישובים חדשים ושכונות מבודדות. יתר המפלגות, ובהן ח"כ יורי שטרן מישראל ביתינו, יוזם החוק, טענו שיתמכו בהצעה. קדימה לא הגיבה. יצויין, שאולמרט ידוע בתמיכתו בתוכנית ספדי.

שאלה נוספת הייתה "האם תתמכו בקידום הצעת חוק להקמת רשות לאומית לשימור אנרגיה ושימורה בכנסת". הצעת חוק זו באה לתת סמכויות לרשות שירותי חשמל על חשבון סמכויות משרד התשתיות בנושא זה. טענת אט"ד היא שמשרד התשתיות אינו עושה דבר כדי לקדם פרויקטים לעידוד שימוש מושכל באנרגיה, במטרה לחסוך במשאבים ולמנוע את המשך זיהום האוויר.

גם לשאלה זו קדימה לא השיבה. חץ הודיעה שלא תתמוך. ישראל ביתנו, הודיעה שאינה מאמינה בפתרונות בירוקרטים וזאת למרות שבכל העולם נושא זה מקודם באמצעות רשות עצמאית. לדעת אט"ד, גם עמדת מפלגת העבודה, שאינה תומכת במפורש בהקמת רשות שימור אנרגיה, תמוהה. אט"ד מציינת שיתכן ועמדה זו נובעת מלחץ המופעל על המפלגה מצד גופים בעלי כוח.

סוגייה מרכזית נוספת שעלתה היא ביטול הוועדה לתשתיות לאומית, והפיכתה לוועדת משנה של המועצה הארצית. יצויין, שגם בג"ץ המליץ לכנסת לדון מחדש בהסדרי חוק זה. קדימה לא השיבה גם לסוגייה זו ואלו ישראל ביתנו הודיעה שלא תתמוך בהצעת החוק.

באשר להצעת חוק אוויר נקי, הדורש טיפול מקיף, יעיל ואינטגרטיבי בבעיית זיהום האוויר, תמכו כל המפלגות. גם בנושא הרחבת חוק הפיקדון גם למכלים שנפחם מעל 1.5 ליטר, תמכו כל המפלגות, חוץ מש"ס, הידועה בהתנגדותה לחוק זה.

אט"ד מציינת, כי למרות ההתגייסות מאחורי הנושאים הסביבתיים, הכנסות האחרונות התאפיינה בפעילות סביבתית נמוכה בכל נושאי הצעות חוק, הצעות לסדר היום ושאילתות בנושאי סביבה.

עבודת הכנסת בקדנציה האחרונה, בתחום איכות הסביבה, נעשתה בידי מספר מצומצם של חברי כנסת שבחרו להוביל ולקדם הצעות חוק שמטרתן להתמודד עם בעיות סביבתיות כמו זיהום האוויר, זיהום מקורות המים, זיהום קרקע, הקרינה הנפלטת מאנטנות סלולריות וקווי מתח גבוה ועוד.

חברי הכנסת המצטיינים בנושאים אלה היו יורי שטרן (ישראל ביתנו), משה גפני (יהדות התורה) לאה נס (הליכוד), ראלב מג'דאלה (עבודה), איתן כבל (עבודה), מיכאל מלכיאור (עבודה), עמרי שרון (הליכוד), עוזי לנדאו (הליכוד), אילן שלגי (חץ), אילן ליבוביץ וחמי דורון (שינוי).