השוויון עוד רחוק: עד 2008 ישתלבו בשירות המדינה עוד 337 בני מיעוטים

איוש המשרות יהיה דרך מכרזים ייעודיים לכלל בני המיעוטים - יהודים לא יוכלו לגשת אליהם

ארוכה הדרך לשוויון. על-פי החלטת הממשלה מאתמול (א') להעדפה מתקנת לערבים, בסה"כ ב-2006-2008 יוכלו להשתלב בשירות המדינה עוד 337 בני מיעוטים. איוש המשרות יהיה דרך מכרזים המיועדים רק לערבים. המדובר במכרזים פומביים למשרות ייעודיות, לערבים, ויהודים לא יוכלו לגשת אליהם.

החלטת הממשלה מתייחסת לכלל בני המיעוטים, לא רק ערבים מוסלמים, גם לערבים נוצרים, דרוזים, צ'רקסים ובדואים. חוץ מהמשרות המיועדות לערבים בלבד, בני המיעוטים יכולים כמובן להשתתף בכל המכרזים הפתוחים לכלל הציבור.

על-פי נתונים שהועברו היום (ב') ל"גלובס", על-ידי נציבות שירות המדינה, בסוף 2005 הועסקו בשירות המדינה 3,265 בני מיעוטים, מתוך 57,158 עובדי המדינה, שהם כ-5.71%. זהו השיעור הגבוה ביותר בשש השנים האחרונות. ב-2005 התקבלו לשירות המדינה 321 בני מיעוטים שהם 6.4% מסך העובדים שנקלטו לשירות המדינה באותה שנה.

בין השנים 2000-2005 התקבלו לשירות המדינה 557 בני מיעוטים, גידול של 20.6%. מדובר בשיעור הגידול המהיר ביותר בקליטת עובדים חדשים לעומת המגזר היהודי.

על-פי החלטת הממשלה, בשלב ראשון יוקצו 37.5 משרות חדשות בכל שנה עד 2008, שכולן מיועדות לבני מיעוטים בלבד:

* המשרות יאוישו באמצעות מכרזים פומביים לכלל ציבור בני המיעוטים.

* הקצאת המשרות על-ידי הנציבות תהיה בכל משרדי הממשלה, לרמות תפקידים מדרג הביניים ומעלה. לא מדובר עוד רק בתפקידי זוטרים בלבד. עם זאת ארבעת המשרות הבכירות ביותר בכל משרד, פתוחות לכלל הציבור, לרבות לבני המיעוטים.

בשלב השני, שייעשה במקביל לראשון, יוקצו עוד 37.5 משרות לבני מיעוטים באופן הבא:

* כל משרד ממשלתי שיבקש תוספת תקנים מאגף התקציבים, או שיבקש אישור מיוחד מוועדת החריגים לאיוש משרה שמתפנית במשרד, בקשתו תיענה רק בתנאי שהמשרה המבוקשת או משרה אחרת תיועד לבני המיעוטים.

* בצורה זו המשרד הממשלתי יקבל שתי משרות, בשיטה של "אחת פלוס אחת". אחת כנגד המשרה הקיימת ושנייה חדשה. בדרך זו יתווספו עוד 37.5 משרות חדשות כל שנה עד ל-2008.

* משרד שייעד משרה למיעוטים מתוך התקן החדש שקיבל, או שהוא ייעד משרה קיימת או יקבל תוספת תקן, ויקצה את התוספת לבני מיעוטים, יקבל עוד תקן למשרה נוספת.

המשמעות - בכל שנה תוכל נציבות שירות המדינה להקצות 112.5 משרות לבני מיעוטים בשירות המדינה. המדובר בתוספת של עוד 337 בני מיעוטים לשירות הציבורי.

סוכם, כי אגף התקציבים יקצה את התקציב הנדרש הן לתוספת המשרות המיועדות החדשות, והן למכפלת המשרות הנוספות כנגד משרות קיימות שיאוישו על-ידי בני מיעוטים. כן החליטה הממשלה להטיל על נציבות שירות המדינה, להקים צוות משותף מיוחד, שיכלול גם נציגים ממשרד המשפטים ואגף התקציבים באוצר, על-מנת לבחון דרכים נוספות לקידום נציגותם ההולם של בני המגזר הערבי הדרוזי והצ'רקסי הצוות המיוחד יגיש המלצותיו לאישור הממשלה תוך חודשים.