קיים חשש ששפעת העופות שהתגלתה בדרום מכילה את הנגיף H5L1 המסוכן לבני אדם

(עידכון) מדובר בחשש וברשויות מדגישים כי השפעת בכל מקרה אינה עוברת מאדם לאדם

בשני משקים בדרום הארץ, חולית ועין השלושה, נתגלתה תמותה גבוהה של תרנגולי הודו לפיטום. בעקבות זאת, החליטו השירותים הוטרינריים במשרד החקלאות להטיל על המשקים הסגר מוחלט, וכן על תנועת בעלי הכנף, כלי רכב ואנשים אשר באים במגע עם בעלי החיים.

שר הבריאות בריאיון לערוץ 1 אמר כי, כרגע, הזן שאובחן נוגע רק למחלה בעופות ולא בבני אדם. כמו כן, מוסיף השר, כי כל הגורמים שאמורים לטפל במקרה שתתגלה פגיעה בבני אדם מתודרכים

מבדיקה ראשונית של השירותים הוטרינריים במשרד החקלאות עולה חשד שבעלי הכנף חלו בשפעת העופות. בעקבות התמותה הגבוהה הוחלט לערוך בדיקות מקיפות בשני היישובים, זאת בשל העובדה כי שפעת העופות מדביקה בני אדם, ורק לאלה אשר באו במגע עם בעלי החיים הנגועים.

על פי בדיקות ראשוניות של השירותים הוטרינריים עולה כי עד כה כ-1000 בעלי כנף מתו משפעת העופות, בעיקר בעין השלושה וחולית, ועל רקע החשש כי בעלי כנף ממושבים וקיבוצים באזור, הנמצאים כולם בתחום המועצה האזורית אשכול, שבנגב המערבי, נדבקו במחלה, הוחלט לערוך בדיקות נוספות גם ביישובים החקלאיים הסמוכים לאלה שנדבקו.

ממשרד החקלאות נמסר כי שפעת העופות אינה עוברת באכילת בשר העופות.

עוד נמסר, כי אם יתברר כי שפעת העופות אכן היא הגורם לתמותת בעלי החיים בחולית ועין השלושה, אזי תופעל תוכנית ממשלתית שהוכנה מבעוד מועד, הכוללת הסגר מוחלט של הלולים, וכן אלה שבאו במגע עימם. עוד נמסר ממשרד החקלאות, כי בשלב זה אין כל כוונה לחסן את כל העופות בישראל.

הרשות הווטרינרית הביעה את חששה ששפעת העופות מכילה בתוכה את הנגיף H5L1 אשר מסוכן לבני אדם. שר הבריאות אמר כי חששות אלו יתאמתו או יופרכו בבוקר. מהרשות הווטרינרית נמסר כי במידה והחששות יתאמתו הם ירחיבו את ההסגר ל-7 ק"מ סביב החוות.

יחד עם זאת, מדגיש שר הבריאות, ששפעת העופות אינה עוברת מאדם לאדם אלא רק במקרים קיצוניים מעופות לבני אדם, אך, כאמור, עדיין לא הוכח שנגיף ה-H5L1 המסוכן לבני אדם התגלה בעופות.