באילת מבקשים תקנות שיאפשרו "מעבר" של חשמל וגז מירדן ומצרים

החברה הכלכלית באילת מעוניינת להקים תחנת כוח של 50 מגה-וואט שתספק חשמל למלונות ולצרכנים באזור; עשויה לפעול ממקורות אנרגיה מחו"ל

היועץ המשפטי של החברה הכלכלית לאילת, עו"ד גידי פרישטיק, פנה למנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן, בבקשה לפעול להתקנת תקנות שיאפשרו מעבר גבול Cross Border לקווי גז טבעי וקווי חשמל. הפנייה נעשתה גם בשם התאחדות בתי המלון בעיר.

לדברי פרישטיק, עם הניסיון לפתוח את שוק החשמל לגורמים שיתחרו בחברת החשמל, החברה הכלכלית והתאחדות בתי המלון באילת, החלו בהתארגנות כדי לספק חשמל מוזל לקבוצת צרכנים אשר גובשו על-ידן.

במסגרת זו, החברה הכלכלית פרסמה לפני שנה פניות למספר חברות תשתית גדולות, במסגרתו ביקשה הצעות ממי שיכול לספק ל"מועדון צרכנים" שגיבשה 50 מגה-וואט חשמל. בין הצרכנים שהצטרפו למיזם נמצאים רשתות בתי מלון, דוגמת רשת "ישרוטל".

לדברי פרישטיק, כל ניסיון להביא להצלחת המגעים נידון לכישלון, כל עוד לא מוסדרות תקנות מתאימות, אשר יאפשרו "מעבר" של חשמל בין ישראל לירדן, ובין ישראל למצרים, וכן גם בתחום של הובלת גז.

בתחום התקנת תקנות בנושא חשמל, הצורך בתקנות נוגע לאפשרות לפיה ספק מצרי או ירדני יעבירו, בהסכמת השלטונות, קו חשמל ממדינתם לישראל, ולו לשימוש איזורי בלבד, דוגמת איזור אילת או מלונות ים המלח. בנספח הסכם השלום בין ישראל לירדן נקבע בסעיף 7, כי "הצדדים ישתפו פעולת בחיבור רשתות חשמל מקומיות ויפתחו את הנהלים התפעוליים הדרושים לשימוש מיטבי ברשת כאמור".

בהיעדר תקנות שיאפשרו את חציית הגבול וחיבור הרשתות, ישראל אינה מקיימת את חלקה בהסכם, אומר פרישטיק. לדבריו, הוא פנה למשרד התשתיות, בבקשה שיכין הצעה לתקנות, כדי שהשר יעשה שימוש בסמכויותיו עפ"י חוק משק החשמל, ויקבע תקנות או כללים בעניין.

באותו עניין, אומר פרישטיק, קיים צורך להתקנת תקנות או הוצאת צווים בנושא הגז. "דומה כי דווקא בעיתוי הנוכחי, עת מתברר כי מחירי הגז הטבעי ליצרנים פרטיים יעלו משמעותית על אלו של חברת חשמל, רצוי לפתח ערוץ נוסף שיביא לתחרות - אם על-ידי אספקת גז טבעי במחיר תחרותי ואם על-ידי אספקת חשמל שמיוצר מחוץ לגבולות המדינה", אמר פרישטיק.

כיום פועלות בישראל שתי ספקיות גז - קבוצת ים-תטיס שמלאי הגז הטבעי שלה הוא מוגבל ורובו כבר נמכר, ו-EMG זכיינית הגז הטבעי ממצרים, בה שותף איש העסקים, יוסי מימן.

EMG חתמה עם חברת החשמל על חוזה לאספקת 1.7 BCM (מיליארד מטר מעוקב) לפי מחיר של 2.75 דולר למיליון BTU (יחידת מדידה של גז). עקב עליית מחירים בעולם, המחיר שהיא דורשת כיום הוא 4-4.5 דולר למיליון BTU. עלייה מחירים זו הביאה להקפאת התוכניות להקמת תחנות חשמל פרטיות, בשל הקושי להתחרות מול חברת החשמל.

ים-תטיס, בה שותף יצחק תשובה, חתמה על חוזה לאספקת גז טבעי לחברת החשמל לתקופה של 10 שנים, לפי מחיר של 2.47 דולר למיליון BTU. חברת החשמל ביקשה להגדיל את כמות הגז הטבעי והחלה במגעים עם ים-תטיס הדורשת 4 דולר ליחידה.

לדברי שר התשתיות, רוני בראון, לא יהיה ביכולתן של ים-תטיס ו-EMG המצרית לספק את הביקושים.

נוכח הפנייה להקמת תחנת הכוח באילת, נענו ליוזמה מספר חברות מהארץ ומחו"ל, המתכוונות לספק חשמל מוזל ביחס למחירי שגובה חברת החשמל. חלק מחברות אלו קשרו קשרים עסקיים בירדן ומצרים, אשר יכולות לספק גז טבעי במחיר מוזל יחסית.

במסגרת התוכנית לבניית תחנת כוח באילת, בעלות של 50 מיליון דולר, נבדקת האפשרות להשתמש בגז טבעי מחו"ל. למיזם החשמל שותפים עיריית אילת, החברה הכלכלית אילת (חכ"א), חברת 5TAG אשר בבעלותו של אלכס גולדנגורן, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה; וחברת PS אשר בבעלותם של רו"ח ניסן כספי ואלון זנד.

מ"מ יו"ר דירקטוריון החברה הכלכלית אילת, חיים אלעל, מי שמובילה את המיזם, מסר ל"גלובס" כי באחרונה נבחנות מספר הצעות וטכנולוגיות עדיפות להקמת תחנת הכוח.

לדבריו, הקמת הפרויקט תהווה מנוף לפיתוח כלכלי באילת. המיזם הוצג בפני ראש עיריית אילת, מאיר יצחק-הלוי. לדבריו, עיריית אילת תקדם את הפרויקט כדי שהוא יהווה מקדם לשיתופי פעולה אזוריים עם ירדן ומצרים.

בעליה של חברת 5TAG, אלכס גולדנגורן, ציין כי ''הוקמו שלושה צוותי פעולה: צוות בינלאומי אשר אמון על התכנון הכלכלי והמימוני; צוות הנדסי אשר אחראי על המפרט ההנדסי, הדרישות הטכניות ועל שמירה על איכות הסביבה; וצוות שיווקי אשר פועל אל מול גורמי התיירות וצרכני החשמל הגדולים בעיר".