דיון בשפעת העופות בוועדת הכלכלה: היו"ר אמנון כהן תובע פיצוי לנפגעים הישירים והעקיפים, כולל רשתות השיווק

(עדכון) שר החקלאות זאב בוים: המגפה אינה מתפרצת לכל הכיוונים, אלא נמצאת כרגע בשישה מוקדים ידועים ומטופלים

ועדת הכלכלה התרשמה היום (ב') כי הממשלה לא נערכה כראוי ובזמן להתמודד עם שפעת העופות למרות שידעה על המגפה בעוד מועד. היו"ר ח"כ אמנון כהן (ש"ס) סיכם דיון דחוף של הוועדה לבדיקת היערכות המשרדים גם בקריאה לממשלה לתת את הפיצוי המתאים לכל סוגי הנפגעים, לרבות רשתות השיווק.

מזכיר ארגון מגדלי העופות יעקב כהן הזהיר מנזקים בהיקפים חסרי תקדים לנפגעים העקיפים (כגון מדרגות ומשחטות) יותר ממגדלים שהם הנפגעים הישירים מהשמדת העופות. הוא תבע להפסיק את מלחמות היהודים בחיפוש מחדלים ואשמים, ולחזק את השירותים כדי להדביר את המחלה, ולגבש טיפול ייחודי שיציל ענף המגלגל 3.5 מיליארד שקל בשנה.

מנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי אמר כי הפיצוי הישיר למגדלים הוא אוטומטי ונכלל בצווים להשמדת העופות. גם התקציב הדרוש משוריין בקרן לפיצוי נזקי טבע והכסף ישולם מיד. בנוסף הקימה הממשלה ועדת מנכ"לים לפיצוי מעגלים נוספים על נזקים עקיפים. אתמול היא התכנסה לישיבה ראשונה. המפתח לפיצויים יפורסם לאחר איתור הנפגעים. לוח זמנים טרם נקבע.

ישי גם הודיע כי לקראת הפסח לא צפוי מחסור בבשר עוף ובכל מקרה "לא ניתן להעלות מחירים". הוא הדגיש כי משרד החקלאות יוצא מעורו כדי לבלום את המגפה, "אבל זה לא פשוט. זו פעולה חריגה ממה שצפינו. זו מגפה ואנחנו באירוע כמו מלחמה".

מנכ"ל משרד הבריאות אבי ישראלי אמר כי אם המגפה לא תיעצר הוא לא יתפלא אם יידבקו במחלה גם 1-2 אנשים, אבל "כרגע לא מדברים על מגפה בבני אדם". הוא ציין כי לפני כן האוצר ביקש לסגור את שירותי בריאות הציבור במשרד שכעת מתמודדים עם הבעיה בקו הראשון.

מערכת הבחירות השתרבבה לדיון כשח"כ משה כחלון (ליכוד) טען כי שר החקלאות זאב בוים נסע לבלות בחו"ל כשפרצה המגפה. בוים הגיב שהוא לא נסע לבלות אלא ללוות את אשתו לטיפול רפואי בפאריס, אבל עמד בקשר טלפוני עם המשרד וחזר ברגע שהיה יכול. השר מקדימה לא התחשבן עם קודמו, ישראל כץ מהליכוד ואמר כי "מה שהכין השר הקודם לקראת התפרצות המגפה הופעל בהצלחה".

השר הודה כי בשלב הראשון של ההתפרצות בעין-השלושה, הטיפול המיידי לא היה נכון ונעשו טעויות שגרמו "פוטנציאל של נזק". פגרי העופות שנפגעו הוצאו מחוץ ללולים וציפורים שאכלו את בשרם כנראה הפיצו את המחלה בסביבה. הוא טען שהמשרד ידע על כך כעבור יומיים, ומכאן האחור בתהליך ההשמדה והטמנת הפגרים.

בוים אמר כי המגפה לא פורצת לכל הכיוונים אלא מתמקדת ב-6 ישובים, אבל נכון לעכשיו אין לדעת אם תתפשט כי לווירוס יש תקופת דגירה עד להופעת המחלה. בידוד לולים ויישובים נוספים והשמדת העופות נעשה בראשית התמותה "לפי נוהל שנקבע מזמן". הטמנת הפגרים מתבצעת לפי הנחיות המשרד לאיכות הסביבה.

השר מסר שקיים תיאום בין-משרדי מלא במטה משותף בראשות אילן כהן, מנכ"ל משרד ראה"מ הכולל גם את משרד הביטחון והמשטרה, והוא מקיים לפחות שיחת ועידה אחת בשעות הלילה.

את בעיית המחסור הראשוני בכוח-אדם שגרם להטמנה איטית של הפגרים הסביר השר ברתיעת האנשים ממגע עם העופות החולים. הם סרבו להיכנס לולים. הקצב גדל בינתיים לאחר גיוס 8 קבלני כוח-אדם ומאות עובדים זרים בסיוע ציוד חפירה של צה"ל. אתמול בצהרים הפעולות נכנסו להילוך גבוה וההטמנה תסתיים לפני סוף השבוע.

המנכ"ל יוסי ישי מסר על איחוד כוחות הפיקוח שבתוך המשרד והכפלתם במפקחים שגויסו מהחקלאים שפונו מגוש קטיף. מתוגבר גם הסיוע המשטרתי וכבר חוסם דרכי הגישה למוקדי המגפה עד רדיוס של 10 ק"מ, בעיקר נגד הובלת עופות ומוצרי עוף. בכל ישוב הוצב רופא מיוחד. המבצע מנוהל בחמ"ל שהוקם בעין-השלושה.

ההסברה למגדלי העופות בכל רחבי הארץ על התופעה והעזרה הראשונה נעשתה בהפצת דיסקט עם סרט הדרכה. הציבור הרחב מקבל הסברים בתקשורת, כולל בערבית וברוסית.

מנכ"ל הבריאות אבי ישראלי הדגיש את הסיכוי הנמוך להדבקת בני-אדם אלא אם הנגיף יעבור מוטאציה גנטית. הוא ציין כי מאוכלוסיית המיליארדים ב-42 המדינות שנפגעו, נדבקו במחלה פחות מ-200 ומתו 97. תכשיר המניעה "תמי-פלו" ניתן בינתיים לכ-6,000 איש המעורבים הישירים בתופעה. אם תתגלה הדבקת בני-אדם יחוסנו 25% מהאוכלוסיה.

בינתיים גם משפחות הלולנים יכולות להיות שקטות. לדבריו המשרד נערך עד רמת השטח, כולל קופות החולים ובתי החולים עוד לפני שנה וגם נערכו תרגילים. עם זאת, הוא לא מרגיש פאניקה בציבור. בשבת פנו בעניין זה למוקד המרכזי של הקופות רק 20 מתוך אלפי הפונים.

מנהל השירותים הוטרינרים משה חיימוביץ גילה כי המצרים דחו כל קשר עם ישראל כשהמגפה התפרצה בשטחם וביקשו שלא נתערב. עם הרשות הפלסטינית וירדן הוקם קשר קבוע בין הגורמים הרפואיים. הוא מסר כי עד סוף השבוע תופץ לציבור הרחב חוברת הסברה עם הנחיות איך לנהוג בעופות ומוצריהן.

ראש המועצה האזורית אשכול אורי נעמתי טען כי השירותים יכולים להתמודד עם המגפה בממדים הנוכחיים אבל אין כוח אדם לטיפול במוקדים נוספים. הוא גם לא מרוצה מקצב ההטמנה של הפגרים "וכל יום נוסף חושף אותנו להתפרצות נוספת".

ועדת הכלכלה תתכנס לישיבת מעקב אחר התקדמות הטיפול במגפה ותוצאותיה אם הדבר יתאפשר אחרי הבחירות.