חברים בוועדת הכספים "מכים על חטא" על שנעדרו מהישיבה בנושא הפרטת בז"ן

הפרטת בז"ן אושרה ברוב של 2:1 * מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות טוען כי הח"כים בוועדה לא החזירו לו תשובה או שטענו כי הם עסוקים בבחירות

חברים בוועדת הכספים, בהצתה מאוחרת, הכו השבוע "על חטא", בגלל שנעדרו מהישיבה ומנעו דיון רציני בהחלטה על פיצול והפרטת בז"ן.

בישיבה נכחו רק 2 מתוך 19 חברי הוועדה, היו"ר יעקב ליצמן (יהדות התורה) וחיים אורון (מרצ). ברגע האחרון הצטרף ח"כ יצחק כהן (ש"ס) וקולו הכריע לטובת ההפרטה, יחד עם היו"ר.

בדיקת "גלובס" העלתה, כי מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות, אייל גבאי, ועוזריו השקיעו מאחורי הקלעים מאמצים לגייס לדיון כמה שיותר חברים קבועים בוועדה או את ממלאי המקום שלהם, ובשיחות טלפוניות ערב הדיון אף ניסה לשכנע אותם לתמוך בהפרטה. לדבריו, הוא לא מצא אוזן קשבת. רוב הח"כים אליהם פנה או שלא החזירו לו תשובה או שטענו כי הם עסוקים בבחירות, אמר.

לפני ההצבעה ניסתה יועצת המנכ"ל, מיכל פרנק, לחפש במשכן הכנסת חברי ועדה נוספים אך מצאה רק את ח"כ דניאל בנלולו (ליכוד), יו"ר ועדת הכנסת, שניהל אותה שעה דיון בסוגיית הטבות הפרישה לח"כים ולא היה יכול להתפנות. עוד נמצא בבדיקה כי לא היה ביקוש לחומר הרקע בהעבירה רשות החברות לעיון הח"כים.

אורון טען נגד היחס הלא הוגן של האוצר שרואה בוועדה "מכשול לא חשוב שצריך לעבור אותו".

ההתנגדות העקרונית לבקשה, עלתה מפי היועצת הכלכלית של הוועדה, סמדר אלחנני. היא טענה נגד הממשלה שמעמידה את הוועדה לפני עובדה מוגמרת, בכך שרשות החברות הממשלתיות הקדימה לפתוח את חדרי המידע של בז"ן, ובכך קבעה למעשה את דרך ההפרטה בלי לחכות לאישור הוועדה.

לטענתה, פותחים חדרי מידע רק למכירה פרטית של המניות למשקיע או לקבוצת משקיעים. לדבריה, להנפקת המניות בבורסה או לחלוקתן בין אזרחי המדינה אין צורך בחדרי מידע.

היא אמרה, כי הדרך הראויה היתה להציע לוועדה מספר דרכי הפרטה, וכי היה ראוי להמתין לנימוקי בג"ץ, בהחלטתו לדחות את העתירה שהוגשה נגד ההפרטה, לפני שהוועדה אישרה את הצעת הממשלה.

אלחנני לא הספיקה להעלות נימוקים נוספים בשל הזמן שהוקצב לה בהעדרם של רוב חברי הוועדה.

לדעתה, עצם ההפרטה והפרדת בתי הזיקוק של חיפה ואשדוד לא יתרמו לתחרות במשק הדלק.

רשות החברות אמרה כי חדרי המידע נפתחו כתוצאה מהחלטת הממשלה שדיברה מראש על מכירת בז"ן למשקיעים. לטענתה, היא הבהירה מראש לכל המועמדים את העובדה שכל התהליך טעון אישור ועדת הכספים. אם הוועדה היתה מחליטה על דרך הפרטה אחרת, לא היתה לרשות ברירה, אלא לעכב את ההליכים ולחזור לממשלה.

מנכ"ל הרשות, אייל גבאי, התייחס במיוחד לביקורת על עיתוי הדיון. הוא אמר כי העניין נשקל באוצר והוחלט להקדים את הדיון למרות שמדובר בערב הבחירות.

אורון טוען, כי לא היה מקום לקיים את הדיון בפורום הדל. "זהו ביזיון לכנסת להביא נושא כזה בהיקף כזה לאישור בהרכב כזה", אמר אורון.

היו"ר ליצמן התנער מאחריות להיעדרות הח"כים. הוא הזכיר, כי גם בנושאים חשובים יותר לא היו בדיון יותר משלושה ח"כים. ליצמן הצדיק את קבלת ההחלטה בכך שההפרטה קיבלה את הסכמת כל הגורמים.