קרן המטבע הבינלאומית: למרות הצמיחה הכלכלית בישראל העוני בישראל העמיק

בנושא האינפלציה נכתב כי מסתמן צורך במדיניות מוניטרית שמרנית יותר אך אין צורך למהר עם העלאות הריבית

היום התקיים דיון על ידי בכירי הקרן המטבע הבינלאומית על הדו"ח שפורסם על ידי ה-IMF, קרן המטבע הבינלאומית, על מצב כלכלת ישראל. מהדו"ח עולה כי התל"ג בישראל גדל בכ-5.2% ב-2005 והונע ע"י גידול בייצוא ובצריכה הפרטית, מדיניות זהירה ושיפור במצב הביטחוני.

חברי מועצת המנהלים ציינו כי למרות ההתאוששות הכלכלית העוני העמיק. הם בירכו על ההתקדמות ברפורמות המבניות, ובכלל זה הצעדים שננקטו לייעול המגזר הציבורי. אך הודגש, עם זאת, כי כל מהלך לצמצום העוני צריך להיעשות במסגרת המעטפת הפיסקלית הנוכחית ולקבוע יעדים ראויים אשר יבטיחו תמריצים הולמים לעבודה ויעלו בקנה אחד עם מדיניות מעודדת צמיחה.

בנוסף, הדגישו חברי מועצת המנהלים כי הקיצוצים בחלק מהטבות הרווחה תרמו למצוקה חברתית, ולכן חשוב להבטיח רשת ביטחון אשר תגן על ילדים, קשישים ונכים.

האינפלציה גבוהה מעט. חבר המנהלים אומרים כי מסתמן צורך במדיניות מוניטרית שמרנית יותר, אך מסייגים שאין צורך למהר בהעלאת הריבית.

קרן המטבע הבינלאומית העריכה את תחזית הצמיחה ל-2006 ב-4.2% ותחזית האינפלציה הנרשמה בדו"ח עומדת על 2.3%. חשוב להדגיש, שקרן המטבע ביקרה לפני מספר חודשים ואז נוצרה הבנה שהדו"ח המסכם יפורסם רק באפריל לאחר הבחירות, הקדמת הפירסום, ארבעה חמישה ימים לפני הבחירות, יכולה לעורר תמיהה.

חברי מועצת המנהלים של קרן המטבע הביעו את הסכמתם להערכות הכלכליות בדו"ח שנכתב על ידיהם לפני כחודש וחצי. הם בירכו על השיפור המתמשך בכלכלת ישראל: ביצועי הייצוא והצמיחה הכלכלית היו חזקים, שיעור האבטלה ירד, האינפלציה נשארה בשליטה ושער החליפין שמר על יציבות כללית.

הסביבה הכלכלית הגלובלית החיובית והשיפור במצב הביטחוני היו בין הגורמים החשובים שתרמו לתוצאה זו, אולם המדיניות האחראית המשיכה למלא תפקיד חיוני. ובפרט, המשמעת התקציבית והמדיניות המוניטרית, הסתגלנית במידה הראויה, היוו את הבסיס לביצועים החזקים של המשק.

חברי מועצת המנהלים ציינו עוד כי על אף התחזית המקרו-כלכלית החיובית לעתיד, יש מקום לעידוד הצמיחה ולהקטנת הפגיעויות, במיוחד לזעזועים בחו"ל. הם הדגישו את הצורך להמשיך ולמקד את המדיניות בחיזוק המצב הפיסקלי, כדי להביא להקטנת החוב הציבורי ולהבטיח את יציבות המגזר הפיננסי לאור סיכוני האשראי הגבוהים יחסית ולאור התפתחותו המהירה של שוק ההון.

המנהלים בירכו על השיפור בביצועים הפיסקליים וציינו כי הגבלת הגידול בהוצאות הציבוריות הריאליות לאחוז אחד בשנה היא אסטרטגיה ששירתה היטב את ישראל ויש להתמיד בה. הם מעודדים את הרשויות לנצל את ההזדמנות שמספקת הצמיחה החזקה והתוצאה הפיסקלית החיובית של 2005 כדי להביא לידי הורדת הגירעון לרמה נמוכה בהרבה מתקרת 3 אחוזים מהתמ"ג, ובדרך זו להשיג ירידה משמעותית בחוב הציבורי הגדול.

משמעת פיסקלית כזאת תתמוך בריבית ריאלית נמוכה יותר ותוביל לגידול בהשקעה הפרטית, להפחתת מסים עתידית ולהגברת הצמיחה בטווח הזמן הבינוני.

מנהלי הקרן הוסיפו על כוונת הרשויות להתנות את יישום התכנית הרב-שנתית להפחתת מסים שאושרה ב-2005 בהמשך ירידתו של יחס החוב לתמ"ג. רוב חברי מועצת המנהלים הדגישו את החשיבות של האצת צמצום החוב על ידי הימנעות מקיצוצי מסים בלתי מתוכננים נוספים.

בהתאם לכך, יש לאפשר את פעולתם המלאה של המייצבים האוטומטיים במקרה שההכנסות תהיינה גבוהות מהתחזיות. בהמשך למאמצי המשמעת הפיסקלית, קראו חברי מועצת המנהלים לרשויות לאמץ מסגרת תקציבית רב-שנתית ותכנית הוצאות מפורטת על מנת לשפר את אמינות המדיניות ולוודא כי התקציבים העתידיים ייטיבו לשקף קדימויות לטווח הארוך. כמו כן, אחדים מחברי מועצת המנהלים ביקשו מהרשויות לבחון את הכללים הפיסקליים כדי להבטיח קונסולידציה נוספת בשנים הקרובות.

מועצת המנהלים שיבחה את בנק ישראל על הצלחתו בשמירה על אינפלציה נמוכה. לאור התחזית שרמת האינפלציה תשוב בסוף השנה לאמצע טווח היעד של בנק ישראל, התחושה היא כי רמתה הנוכחית של ריבית בנק ישראל נאותה.

חברי מועצת המנהלים הזהירו, עם זאת, כי על בנק ישראל לעקוב מקרוב אחר השפעת מחירי הנפט ותנודות שער החליפין, ויתכן שיידרש להעלות את הריבית עם הזמן, ככל שפער התוצר יקטן ולחצי הביקוש יגדלו. חשוב לציין, כי הדו"ח המסכם לשנת 2005 נכתב לפני כחודש ומחצה, כלומר הדו"ח נכתב לפני פירסום המדד האחרון שעלה הרבה מעבר לציפיות - 0.6%.

חברי מועצת המנהלים סבורים כי האסטרטגיה של קביעת יעדי אינפלציה, ולצדה משטר שער החליפין הנייד, שירתו את המדינה היטב.

חברי מועצת המנהלים ציינו כי על אף התחזקות המערכת הבנקאית, הבאה לידי ביטוי בשיפור במדדים העיקריים, היקף ההלוואות הבעייתיות נותר גבוה, והתפתחותו המהירה של שוק ההון הציבה אתגרים חדשים בפני רשויות הפיקוח והרגולציה.

למרות ברכתם על הצעדים שכבר ננקטו להקטנת חשיפת הבנקים לסיכוני אשראי והגדלת הדרישה להפרשות, הדגישו חברי מועצת המנהלים כי המשך המעקב מצד גורמי הפיקוח הכרחי לשמירה על היציבות הפיננסית. הושם דגש גם על הצורך להקדיש תשומת לב מיוחדת לחלוקת האחריות הפיקוחית במטרה למנוע ארביטראז' רגולטורי (regulatory arbitrage).

חברי מועצת המנהלים מוצאים מקום להרחבת הפיקוח באמצעות שיתוף פעולה של רשויות הפיקוח ותיאום עם גופים מקבילים בחו"ל, במיוחד בתחום המאבק בהלבנת הון.