שביתה כללית בצרפת בניסיון לאלץ את הממשלה לבטל את חוק התעסוקה החדש

הממשלה: החוק יוריד את שיעורי האבטלה בקרב הצעירים מתחת לרף הנוכחי של 23%; האיגודים: החוק ייצור דור של "עובדים המושלכים לזבל"

איגודי העובדים בצרפת פתחו היום (ג') בשביתה כללית בת יממה בניסיון לאלץ את ראש הממשלה השמרני, דומיניק דה וילפאן, שלא ליישם את חוק התעסוקה החדש המקל על פיטורי עובדים צעירים מתחת לגיל 26.

עיכובים נרשמו בזמני ההגעה של אוטובוסים ורכבות, ונמלי התעופה במדינה סבלו אף הם משיבושים. כמה מעובדי הדואר, המורים ועובדי המדינה, הצטרפו לשביתה, ומאות אלפי העובדים השובתים אף צפויים להשתתף בהצהרות מחאה.

השביתה, בתגובה לחוק התעסוקה החדש, מהווה אתגר של ממש בפני דה וילפאן, מועמד פוטנציאלי לנשיאות צרפת, בבחירות שייערכו בשנה הבאה.

דה וילפאן מקווה, שהחוק יוריד את שיעורי האבטלה בקרב הצעירים מתחת לרף הנוכחי של 23%, אך ראשי האיגודים והסטודנטים טוענים שהחוק ייצור דור של "עובדים המושלכים לזבל", בגלל שהוא מקל על מעסיקים לפטר עובדים צעירים בפרק הזמן של שנתיים ניסיון.

עובדי התחבורה היו הראשונים לשבות, תוך שהם מפסיקים את העבודה בכמה מקווי הרכבת התחתית והרכבת הבין עירונית החל מאמש.

חלק גדול מהרכבות עדיין פועל, בכלל זה קו היורוסטאר לבריסל וללונדון, אך כמה מהנוסעים בתחבורה הציבורית הביעו תסכול.

"זה ממש מעצבן, כל העיכובים האלה", אמר עובד צעיר בתחנת סאן לאזר בפאריז. "בגלל זה אני אאחר שעה לעבודה".

עם זאת, סקרי דעת קהל מראים שכשני שלישים מהציבור בצרפת מתנגדים לחוק החדש והאיגודים הודיעו כי 135 עצרות מחאה מתוכננות ברחבי צרפת נגד החוק.

המשטרה הודיעה, כי תיערך בהתאם בגלל חשש לאלימות, כפי שקרה במחאות בשבוע שעבר נגד החוק.

הפגנות רחוב המוניות זוכות כיום לתשומת לב מיוחדת בצרפת, לאחר שההפגנות ב-1995 נגד הכוונה לבצע רפורמות במערכת הפנסיה, הביאו לדעת רבים למפלת השמרנים בבחירות הבזק שבאו שנתיים לאחר מכן. דה וילפאן, אגב, היה זה שהציע לשמרנים להקדים את הבחירות.

החששות מפני התקוממות רחבה יותר נבעו מאירועים בפאריז בשבוע שעבר שכללו ביזה, עימותים עם כוח משטרה מיוחד לטיפול במהומות, והשתחלות של גורמים אלימים להפגנות הסטודנטים.

דה וילפאן התעלם מהאיגודים והצליח להעביר את החוק החדש בפרלמנט למרות הסתייגויות מצד שריו וכמה חברים במפלגת השלטון (UMP).

דה וילפאן, שסירב לבטל את החוק, מקווה שהוא יעודד מעסיקים לגייס עובדים מתחת לגיל 26, בכך שיעניק למעסיקים יותר גמישות בהשוואה למצב כיום.

על פי הצעת החוק, המעסיקים יוכלו לפטר עובדים בשנתיים הראשונות לעבודת הסטודנט מבלי לנמק או לתת לעובד הודעה מראש.

דה וילפאן, 52, שר חוץ לשעבר, שמעולם לא נבחר לתפקיד ציבורי, הזמין את האיגודים והסטודנטים להיוועד עמו מחר לשיחות, אך לפי שעה אין זה ברור אם המוזמנים ייענו להזמנה.

מנהיג המפלגה הסוציאליסטית שבאופוזיציה, פרנסואה הולנד, אמר אתמול שההזמנה תהיה חסרת טעם אם דה וילפאן איננו מוכן לבטל את החוק.

הנשיא שיראק, שמינה את וילפאן במאי האחרון, תומך בעמדת וילפאן בנושא החוק, אך מעשיו של ראש הממשלה גרמו למידה מסוימת של דאגה בקרב מפלגתו. חברי המפלגה מכירים בצורך להוריד את שיעור האבטלה הכללי במשק אל מתחת ל-9.6%.

שר הפנים, ניקולה סרקוזי, העומד בראש מפלגת השלטון, ומתכוון להתמודד על הבחירות לנשיאות צרפת 2007, אמר אתמול שהדיאלוג עם העובדים חיוני, וכי יש לחתור למציאת פשרה בין הצדדים.