זה דווקא פשוט

הדעה הכמעט כללית היא שלא יהיה פשוט להרכיב קואליציה בגלל שקדימה לא מספיק גדולה. המחשבה שקיומה של מפלגה מרכזית גדולה מקל על הקמת ממשלה, האם היא נכונה?

הדעה הכמעט כללית היא שלא יהיה פשוט להרכיב קואליציה בגלל שקדימה לא מספיק גדולה. המחשבה שקיומה של מפלגה מרכזית גדולה מקל על הקמת ממשלה, האם היא נכונה? נניח שקדימה היתה זוכה, למשל, ב-38 מנדטים. עדיין היו חסרים לה 23 מנדטים לצורך הרוב של 61. ואם רוצים ממשלה יציבה פחות או יותר, אז צריך לפחות 70 מנדטים? כלומר, עוד 32.

כלומר, מה שקובע בסופו של יום זה לא גודלה של המפלגה המרכזית בקואליציה, אלא מאזן הכוחות. אם נחזור לדוגמא של קדימה עם 38 מנדטים, הרי שאם מפלגות אחרות, שהן נוחות כשותפות, היו מקבלות פחות ממפלגות "קשות", אז מה עשינו? מה יש לנו ממפלגה מרכזית גדולה, כאשר היא אף פעם לא מספיק גדולה כדי שלא להזדקק לכמה שותפים?

לכן חשוב הרבה יותר כמה קיבלו המפלגות שהן שותפות פוטנציאליות נוחות. אם בודקים את ההיבט הזה, מסתבר שבעצם יש לנו מפלגה מרכזית גדולה של 48 מנדטים, מפלגת קדימה-עבודה. שותפות בין שתי מפלגות אלה היא טבעית, כמעט מובנת מאליה. כל מה שצריך עכשיו זה 13 מנדטים בשביל רוב של 61. במילים אחרות: כשמדברים על הקושי או הקלות של הקמת הממשלה, לא צריך להתחיל את ספירת המנדטים ממה שקיבלה קדימה, אלא מהצרוף קדימה-עבודה.

נמשיך: שבעה מנדטים של הגמלאים יש? הם באים לממשלה לא בשביל התנחלויות או התנתקויות, אלא כדי לחבר את האוצר למציאות הקשה של הגמלאים. לספק אותם לא צריך להיות קשה. אלא אם כן, וזו בהחלט אפשרות, שההצלחה תעלה לראשיהם של רפי איתן וחבריו, והם ירצו להיות גם מדינאים.

אז יש לנו כבר 55 מנדטים. נראה שאפשר להוסיף את הארבעה של מרצ, ולו מן הטעם שאין סיבה שלא. אנחנו מגיעים ל-59. כדי להגיע לרוב צריך לבחור בין ש"ס לליברמן. מי שנזכר בימי ש"ס העליזים בממשלה, בוודאי יעדיף שתמשיך בחוץ. מה גם שדעותיו העכשוויות של ליברמן מכשירות אותו בהחלט לישיבה עם קדימה והעבודה, וגם עם מרצ.

והליכוד כבר אמרנו? כן, כן, הליכוד. אחרי הבומבה שקיבלו, ייתכן מאוד שהם יהיו מוכנים עכשיו ללכת בעקבות עמיתיהם שרון ואולמרט והאחרים אל המרכז. בקיצור ולסיכום: יהיו דיונים והתמקחויות ומשברים, כל אחד ינסה לקבל מה שיותר, אבל מכיוון שאין הבדלים של ממש, המלאכה לא צריכה להיות מסובכת או ארוכה במיוחד.

חצי דמוקרטיה

מישהו עשה חשבון שמחצית מחברי הכנסת החדשים, 60 במספר, נבחרו על-ידי ארבעה אנשים: 28 (קדימה) על-ידי שרון; 13 (ש"ס) על-ידי הרב עובדיה יוסף; 12 על-ידי ליברמן; 7 (גמלאים) מינויים של רפי איתן. שווה מחשבה, לא?