שוק הדירות במנהטן מצטנן די מהר: התייקר רק ב-7%, לעומת 20% בעבר

ברבעון הראשון, ומלאי הנכסים בשוק בשיא * מחיר דירת 4 חדרי שינה: 7.2 מיליון דולר

מחיר הדירות במנהטן עלו ברבעון הראשון של השנה בקצב האיטי ביותר מזה שלוש שנים, שסיפק הוכחה לכך שהעלייה בריבית המשכנתאות ציננה סוף סוף את שוק הנדל"ן שהיה הלוהט ביותר בארה"ב.

המחיר הממוצע של דירת קונדו או קואופ במנהטן עלה ב-7.1% לעומת סוף מארס 2005, ל-1.3 מיליון דולר, על-פי הנתונים שפרסמו חברת שמאות הנכסים מילר סמיואל וסוכנות התיווך פרודנשל דגלאס אלימן. מכירות הדירות ברבעון ירדו ב-1.1% וכמות הדירות הבלתי מכורות עלתה ב-60% לשיא של 6,904 דירות במנהטן.

"יש בעלי דירות שנכנסו לפאניקה, והוציאו לשוק את הדירות מחשש שהשוק משנה את הכיוון שלו", אומר נשיא חברת מילר סמיואל. להערכתו, לקונים דירות "יש כעת הרבה יותר מרחב להתמקח".

על-פי הערכה, כ-80% מבעלי הדירות או קונים בכוח בניו יורק נשענים על משכנתאות בריבית משתנה, יותר מכפליים השיעור הממוצע הארצי בארה"ב, והשוק הניו יורקי חשוף יותר לפגיעת עליית הריבית.

התייקרות הדירות במנהטן ברבעון הראשון היתה כשליש בלבד משיעור ההתייקרות של 20% שנרשם ברבעון הרביעי של 2005. בשנתיים האחרונות, ההתייקרות השנתית הממוצעת היתה 19%. המחיר הממוצע רשם שיא של 1.32 מיליון דולר ברבעון השני של 2005.

מכירות הדירות ירדו זה שלושה רבעונים רצופים, אומר ג'ונתן מילר, נשיא חברת מילר סמיואל. מכירות הבתים והדירות בכל ארה"ב ירדו מאז הרבעון השני של 2005, בו הן רשמו שיא של 7.19 מיליון יחידות בקצב שנתי.

הריבית הממוצעת על משכנתא ל-30 שנים עם ריבית שמתעדכנת מידי שנה עלתה ברבעון הראשון ב-1.2 נקודות אחוז ל-5.3% בהשוואה לרבעון הראשון של 2005. הריבית הקבועה לטווח ארוך עלתה בפחות מחצי נקודת אחוז ל-6.2%.

דירה בת ארבעה חדרי שינה ממוצעת במנהטן נמכרה ברבעון הראשון ב-7.2 מיליון דולר, עלייה של 7.7% ביחס לרבעון המקביל. לעומת זאת, מחיר דירה בת שלושה חדשרי שינה צנח ב-13% ל-3.3 מיליון דולר בממוצע. מחיר דירת שני חררי שינה עלה ב-5.8% ל-1.5 מיליון דולר. דירת חדר שינה אחד ממוצעת נמכרה ב-700 אלף דולר, עליה של 18%, ודירת סטודיו התייקרה ב-26% ל-423,659 דולר.

"המחירים אמנם גבוהים, אבל עדיין עדיף לקנות מאשר לשכור", אומר טים רוברט, 46, מוזיקאי ומלחין שרכש באחרונה דירה במנהטן, אחרי שלושה חודשי חיפוש. הסכום שהוא הציע התקבל מיד, בלי התמקחות.

העלייה העיקרית במחירים נרשמה באיסט סייד, האזור הפופלארי בקרב בכירי וול סטריט שמקבלים את רוב שכרם בבונוסים של סוף שנה. ה"דיסקאונט" - ההפרש בין מחירי המכירה המבוקשים והמחירים שמושגים בפועל, היה ברבעון הנוכחי 2.8% בממוצע, לעומת 1.3% ברבעון המקביל לפני שנה. זמן המכירה הממוצע של נכס עלה ביותר מחודש, ל-138 יום.

העסקה הבולטת של הרבעון, שקבעה שיא היסטורי של מחיר במנהטן, היתה רכישת אחוזת "דיוק סבאנס" על השדירה החמישית במנהטן ב-40 מיליון דולר על ידי טמיר יוסף, מיליארדר יהודי-גרוזיני, ששהה בישראל בתחילת שנות ה-70, היגר לניו יורק, והחל את דרכו כנהג מונית ובעל חנות אלקטרוניקה בניו יורק.