דודי ויסמן: קביעת בית המשפט היא נורת אזהרה אדומה למוסד הממונה על ההגבלים שהתגלה במלוא חולשתו

ויסמן תוקף את החלטת הממונה לשעבר, דרור שטרום: "יש מקום ורצוי לבדוק את "מפעילי הקשרים" למיניהם שהשפיעו על ההחלטה" * "הייתה התגייסות לשמר את מעמדה המונפוליסטי של פז בשוק"

"אנו מברכים על ההחלטה ורואים בה את הדבר הנכון למשק האנרגיה", כך הגיב היום דודי ויסמן, יו"ר קבוצת אלון בתגובה להחלטת בית משפט לאשר את מיזוג דור-אלון וסונול.

"התחלנו את מהלך המיזוג בקבלת הסכמה מראש, הסכמה ברורה שאינה משתמעת לשתי פנים, מדרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר. אינני רוצה להרחיב על המהלכים שקדמו לחזרתו מהסכמתו, למרות שיש מקום ורצוי לבדוק את "מפעילי הקשרים" למיניהם, אך גם בחזרתו מההסכמה ובהודעתו בדבר התנגדותו למיזוג, ציין הממונה שינויים עתידיים במשק האנרגיה והוא מונה את פיצול והפרטת בתי הזיקוק ואפשרות הקמתן של תחנות תדלוק זעירות כתנאים שהתגשמותם מחייבת את אישור המיזוג. שני התנאים למעשה מתגשמים", הוסיף ויסמן.

ויסמן ממשיך ואומר, כי "די בהתרחשויות אלה בצירוף "שחרור" 25 תחנות באזורים אותם קבע הממונה בעצמו, בכדי לאשר את המיזוג המחויב, בוודאי לאור השינויים במשק האנרגיה כפי שפורטו בהחלטת הממונה".

ויסמן המשיך לבקר את החלטת שטרום, "גם במהלך הדיון הביע בית המשפט פליאה על אי נכונות הממונה "להתיישב" ולהגיע להסדר לטובת משק האנרגיה והתחרות. אני רוצה להזכיר לכולנו, כי על פי החוק כל שיש להוכיח הוא שאין פגיעה קשה בתחרות שאיננה ניתנת לריפוי באמצעות תנאים שנקבעים למיזוג ולא חלה החובה להוכיח הגברת התחרות כתוצאה מהמיזוג, מה שבוודאי נכון במקרה זה".

ויסמן גם תוקף את מתחרתו בענף, פז, והמקושרים אליה, "נהוג בעולם כולו, כי אין למנוע מיזוגים שהינם חלק אינטגרלי מצמיחתן של חברות אלה ובמקרים קיצוניים. נראה כי במקרה שלנו ההתגייסות היתה לשמר את פז כמספר אחת תוך מתן הגנה לפז ושמירת מעמדה כחברה המובילה ומניעת זכותם של מתחרים בשוק כלכלי חופשי לצמוח ולהדיח את פז ממעמדה המונופוליסטי המתנגד לכל תחרות חופשית. אין חמור מכך".

"כניסתם של שני מתחרים חדשים לתחום השיווק, בז"ן אשדוד ובז"ן חיפה, מהווה תשתית לדאופול שללא המיזוג ויצירת גושים גדולים בעלי יכולת כלכלית וגודל ליבוא דלקים, יבוא אשר יהווה נקודת ייחוס למחירי הדלקים של בז"ן אשר הפיקוח עליהם יפסק מיד לאחר ההפרטה חוששני שתגרם עליה חדה במחירי הדלקים על חשבון הצרכנים".

"ברצוננו להודות לבית המשפט ולשופטים על הלילות כימים באינטנסיביות שהשקיעו בתיק כנגד כל נסיונות "ההשהייה" של משרד הממונה על ההגבלים. הקביעה איננה רק למקרה הספציפי, אלא נורת אזהרה אדומה למוסד הממונה על ההגבלים שהתגלה במלוא חולשתו, ללא כל הליך חשיבה לגבי "משק האנרגיה לאן?" בעקבות השינויים הצפויים בו, בימים בו העולם הכלכלי לרבות האנרגיה, הופכים לעולם גלובלי", ממשיך ויסמן.

"יש לפעול שתנתן לחברות ישראליות אפשרות צמיחה והתפתחות גם בתוך ישראל, תוך קביעת כללים תומכי תחרות. ולגבי בז"ן אשדוד, אמנם ישנם בתי זיקוק למכירה, באגן הים התיכון, שבוודאי מהווים תחליף הולם לבז"ן אשדוד, אך הקביעה כי דור-אלון סונול איננה יכולה להשתתף, בגלל גודלה, ברכישת בז"ן מחייבת את הממונה על ההגבלים למנוע גם את השתתפות פז", מסכם ויסמן.