גוברים הסיכויים: בארה"ב ימשיכו לאסור השימוש בשתלי סיליקון

"שתלי הסיליקון מפרישים שרידים לא מבוטלים של פלטיניום, המגיעים בין היתר אל דרכי השתן, השיער וחלב האם"

מחקר קטן שפורסם בסוף השבוע בארה"ב, שוב מחזיר לסדר היום הציבורי באמריקה את המחלוקת סביב ניתוחים להשתלת סיליקון בקרב נשים.

בעוד שהחשש בעבר נבע מהפרשה של סיליקון אל תוך השד, מן המחקר הנוכחי עולה כי שתלי הסיליקון מפרישים שרידים לא מבוטלים של פלטיניום, המגיעים בין היתר אל דרכי השתן, השיער וחלב האם.

השימוש בסיליקון לשתלים נאסר בארה"ב מאז 1992, אך סוג חדש של סיליקון העלה לאחרונה את האפשרות לביטול האיסור. כעת, עם פרסום המחקר, נראה כי האמריקניות ימשיכו להסתפק בהשתלת מי מלח.

המחקר, שהתפרסם ביום שבת במגזין peer-reviewed journal Analytical Chemistry, נעשה בקרב 16 נשים שעברו השתלת סיליקון ונושאות את השתלים כבר 14 שנים בממוצע, בהשוואה לחמש נשים נוספות שלא עברו כל השתלה.

את המחקר יזמו המרכז לרפואה סביבתית בארה"ב ומכון EperTox שבטקסס.

ממצאי המחקר מצביעים על אחוזים גבוהים ביותר של פלטיניום בקרב מושתלות הסיליקון, שהתגלו בציפורניים, בשיער, בשתן ובחלב האם.

רמת הפלטיניום בחלב האם הייתה פי 100 יותר מאצל נשים שלא עברו השתלה, ואילו רמת הפלטיניום בשתן גבוהה פי 1,700.

עורכי המחקר ציינו כי רמה זו של פלטיניום עשויה לפגוע בבריאות. מינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) כבר הודיע כי יערוך בדיקה מעמיקה של ממצאי המחקר, כך עולה מדיווח של סוכנות רויטרס.

ה- FDA עומד כעת בפני מצב מביך, בו הוא אמור להכריע האם לאשר סוג חדש של סיליקון למילוי שתלים, ובכך לבטל את האיסור על השתלת סיליקון.

אחת העמותות שתמכה במימון המחקר פרסמה עצומה הקוראת ל- FDA לדחות את הכרעתו בעניין. "המחקר הוכיח כי הפלטיניום שמופרש עשוי לגרום נזק", נאמר בעצומה. "הדבר חשוב לנשים שבגופן שתלי סיליקון, ובמיוחד לאמהות ששוקלות להניק את ילדיהן".

שתי החברות שמייצרות את השתלים, Mentor ו- Inamed, הביעו ביטחון בכך שיזכו לאישור ה- FDA. למרות זאת, ישנה אי וודאות בדבר ההשלכות של המחקר, במיוחד לאור ההד הציבורי שנוצר מחדש.

מאז האיסור על שימוש בשתלי סיליקון, עברו האמריקנים לשתלים הממולאים במי מלח. גם בשתלים אלה היו נזילות, אך הנזק אסתטי בלבד. בישראל, אגב, השימוש בסיליקון מותר.