פשרה בין ישקר למרכז ההשקעות על חישוב הבסיס להטבות המס לחברה

הבסיס לחישוב מחזור להבי ישקר לצורך ההטבות יהיה הממוצע של השנים 1997-1999

סטף ואיתן ורטהיימר, בעלי ישקר, קיבלו ערב פסח "מתנה" ממרכז ההשקעות בתמ"ת: ועדת הערר אישרה הסכם פשרה שגיבשה בהתייעצות עם רשות המיסים, בנוגע לחברת ישקר.

הפשרה אושרה לאחר מספר חודשי מו"מ בין מרכז ההשקעות לישקר, לאחר שהחברה ערערה לבית המשפט העליון על החלטה קודמת של מרכז ההשקעות בנושא.

ישקר הסכימה לוותר על דרישתה לקביעת שנת 1999 כשנת בסיס לתוכנית 660. בתוכנית זו קיבלה ישקר אישור למסלול חלופי של פטור והטבות במס חברות, להשקעה של 120 מיליון שקל בהרחבת מפעלה לייצור להבים.

במחלוקת העיקרית, לגבי שנת הבסיס ממנה תחושב הטבת המס לישקר, נקבע בפשרה, כי מחזור הבסיס ייקבע כממוצע של שלוש שנים (1997-1999). מרכז ההשקעות קבע במקור את השנים 1997-1998, ואילו ישקר דרשה לקבוע כבסיס את הכנסות 1999 לבדה.

לדברי גורם בכיר במרכז ההשקעות, בקשתה של ישקר נבעה מכך שהמחזור ב-1999 היה נמוך במיוחד. ככל שהמחזור שנקבע כבסיס נמוך יותר, החברה משלמת פחות מס בעתיד. כן נקבע, שישקר תסיר את כל תביעותיה המשפטיות כלפי משרד התמ"ת.

מנכ"ל ישקר, יעקב הרפז, אמר בתגובה: "כל צד הסכים בפשרה למה שמתאים לו. מה שהושג זה לא כל מה שרצינו, אבל פשרה טובה היא כזאת ששני הצדדים לא מרוצים ממנה. בכל מקרה, החלטנו להתעסק עם ייצור ועשייה במקום עם בתי משפט".

מנהל מרכז ההשקעות, חזי צאיג, אמר: "אני לא חושב שצריך להגיע עם זה לבית משפט, לאחר ששופטי בית המשפט העליון החזירו את הדיון לוועדת הערר. לא הלכנו את כל הדרך בכיוון דרישותיה של ישקר. זו פשרה שאנחנו חיים איתה במקרים רבים עם חברות אחרות, כך שלא הלכנו בצעד מרחיק לכת כלפי ישקר".

במארס אשתקד דחה בג"ץ את עתירתה של ישקר והחזיר את הדיון להחלטת שרי האוצר והתמ"ת על הערר שהגישה. הערר נגע לתוכנית השקעות להרחבת ישקר שבתפן, שקיבלה החברה ב-2004. באישור נקבע, כי שנת ההפעלה תהיה 2000. ישקר טענה, האמור, כי יש לבסס את ההטבות על מחזור 1999.

לטענת ישקר, בהחלטת מרכז ההשקעות נשללו ממנה הטבות מס בהיקף עשרות מיליוני שקלים בשנה לתקופה של עשר שנים. בעתירה דרשה ישקר לחייב את מרכז ההשקעות לאשר לה הקלות מס בהיקף 100 מיליון שקל - כמעט כל היקף ההשקעה.

בדצמבר אשתקד אישר מרכז ההשקעות לישקר מסלול פטור ממס לתוכנית השקעות נוספת, על השקעה בהיקף כולל של 37 מיליון דולר. אישור זה ניתן רק ימים ספורים לאחר שהחברה עתרה לבית המשפט בפרשה שעתה הגיעה לפשרה.

שוויה של ישקר מוערך ב-2.5 מיליארד דולר, והונה הכולל של משפחת ורטהיימר, שאחזקותיה העיקריות הן ישקר וטכנולוגיית להבים, מוערך ביותר מ-3 מיליארד דולר.

בקבלת הסכם הפשרה ציינה ועדת הערר, כי "הביאה בחשבון את פעילותה רבת השנים של ישקר, ש-99% מתוצרתה לייצוא והינה מהיצרנים המובילים בעולם".

כן ציינה שישקר, בעלת מכירות של 950 מיליון שקל אשתקד, מעסיקה באופן ישיר 1,800 עובדים ועוד כמה מאות עובדים בעקיפין, והמפעל עומד בסימן של התרחבות וגידול לאורך השנים.