אחת ההנפקות המוצלחות בבורסה של ת"א בשנת 2005 היתה זו של חברת התשתיות מלרג, שבשליטת יוסף מלמד ומיכאל הירשברג. החברה עוסקת בפרויקטים של תשתיות והנדסה אזרחית, ומתמחה בביצוע פרויקטים תחבורתיים בעורקי תנועה ראשיים ובעלי נפחי תנועה גדולים. למרות שמדובר בחברה קטנה יחסית במונחים של הבורסה המקומית, מלרג הצליחה להפוך תוך זמן לא רב לאחת החברות החביבות על המשקיעים המוסדיים המקומיים מבין מניות היתר. הנתונים מראים, שמאז ההנפקה, ברבעון הרביעי של 2005, טיפסה מניית החברה בשיעור של כ-140%.
מה הסיבה לכך? מלבד העובדה שהפרמטרים הפיננסיים של החברה מלמדים על היותה חברת אטרקטיבית, עפ"י אמות המידה המקובלות, נראה שהעניין הגדול סביבה מוסבר בהיותה אחת מחברות התשתית היחידות בבורסה. התחום עצמו עלה בשנה האחרונה לכותרות על רקע תקציבי ענק של מיליארדי שקלים שמפנה הממשלה לפרויקטים שונים, וגרר התעניינות גם מצד המשקיעים בבורסה, שזיהו את הפוטנציאל הטמון בענף.
מלרג עצמה ניזונה ישירות מהפרויקטים הגדולים בתחום, דוגמת פרויקטי הרכבת הקלה וסלילת כבישים חדשים, ובכלל, עצם היותה חלק מהענף המשגשג, מהווה עבורה נקודת פתיחה מצוינת. מה עוד, שהחברה מתמחה בנישה מאוד ייחודית בענף, שדורשת ידע הנדסי וניהולי ברמה גבוהה, וכך היא מצאה את עצמה כאחת המניות הקטנות הפופולאריות בבורסה.
מלרג עצמה מציגה את נתוניה הכספיים במונחי פרו-פורמה, מכיוון שהנפיקה רק בסוף 2005. הנתונים עצמם מעידים על שיפור ניכר בשורה העליונה והתחתונה, מה שאפשר למלרג מספיק מרחב תמרון על מנת להתחיל להתרחב גם לחו"ל בחודשים האחרונים.
מעידים על תחרות עזה
מהדו"חות עולה, כי הכנסות החברה בשנת 2005 הסתכמו בכ- 188 מליון שקל, ומשקפים גידול בשיעור של כ-43% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לדברי החברה, הגידול בהכנסות החברה נובע מעלייה בפעילות ומהתקדמות בביצוע פרויקטים עיקריים אותם היא מבצעת.
בין הפרויקטים הללו נמנים כיום: עבודות פיתוח, סלילה והרחבת נתיבי איילון דרום, כולל מחלף דב הוז ומחלף יוספטל בגבול חולון-בת-ים, סלילת נתיב רביעי בנתיבי אילון , עבודות על קטע הרכבת למודיעין , תשתיות באזור התעשיה מעוין שורק בראשל"צ, ביצוע עבודות סלילה, תשתיות ופיתוח סביבתי בשכונת התקווה בת"א, עבודות פיתוח והעתקת תשתיות ממסדרון הרכבת הקלה בבת-ים, שיקום והרחבה של הפארק העירוני בבת-ים, שיקום אזור גני התערוכה הישנים בת"א והרחבת מחלף חולון ומחלף לה-גארדיה על נתיבי איילון.
הרווח הגולמי בשנת 2005 הסתכם בכ-42 מיליון שקל, ומשקף גידול של כ-35% לעומת 2004. שיעור הרווח הגולמי בשנת 2005 היה כ-22% לעומת 24% בשנת 2004. השחיקה ברווחיות הגולמית מוסברת בעלייה במחירי חומרי הגלם בעולם ושחיקת מחירים ברוב סעיפי הביצוע מול הלקוחות.
הרווח התפעולי השנתי הסתכם בכ-30 מיליון שקל, גידול של כ-% 33 לעומת רווח תפעולי של כ-22 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. שיעור הרווח התפעולי היה 16% מסך ההכנסות, בהשוואה לכ-% 17 בתקופה מקבילה אשתקד. בשורה התחתונה החברה סיימה את 2005 עם רווח נקי של כ-21 מיליון שקל, המשקף גידול של כ-51% לעומת 2004.
ממאזן החברה עולה, כי ההון העצמי בשנת 2005 עמד על כ-62 מיליון שקל ומימן כ-30% מסך הנכסים. ההתחייבויות ארוכות הטווח של החברה הנן בסך של כ-73 מיליון שקל, ומורכבות מרובן מאג"ח להמרה שהנפיקה החברה במסגרת הגיוס האחרון בבורסה. בקופת החברה מונחים מזומנים בהיקף של כ-66 מיליון שקל, זאת לאחר שהתזרים השוטף בשנת 2005 עמד על כ-600 אלף שקל, לעומת תזרים מזומנים שלילי בהיקף של כ-5 מיליון שקל שנרשם בשנת 2004.
עם פרסום הדו"חות החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בסך של כ-4 מיליון שקל, לאחר שקיבלה לאחרונה החלטה לחלק מדי שנה כ-40% מהרווחים השנתיים הנקיים שתצבור.
נתון נוסף שבולט בדו"חות הוא העובדה, שמלרג כמעט שאינה מחזיקה ברכוש קבוע המיועד לפעילותה השוטפת, כשממאזן החברה עולה, כי עלות הרכוש הקבוע שבידיה מסתכמת בכ-2.5 מיליון שקל בלבד.
מלרג מסבירה בדו"ח, כי היא אינה מחזיקה בציוד מכני הנדסי לפעילותה ונוהגת להתקשר עם קבלני משנה לביצוע העבודות והפרויקטים אותם היא מבצעת. לדבריה, עובדה זו מאפשרת לה לצמצם את העלויות הקבועות וכן גמישות מרבית בניצול המשאבים העומדים לרשותה בהתאם לצרכים השוטפים.
לגבי מצב הענף, מדווחת מלרג, כי בשוק עבודות התשתית שוררת תחרות עזה, אך עקב המיתון הכבד ששרר במשק בשנים האחרונות, מספר הקבלנים הפועלים בענף עומד על עשרות בודדות, לדבריה. מלרג מציינת, כי אינה יכולה להעריך את נתח השוק שלה, אך להערכתה היא מהווה פקטור מרכזי בשוק, במיוחד באזור המרכז.
מהדו"ח עולה עוד, כי צבר ההזמנות של הקבוצה עומד על כ-385 מליון שקל: הזמנות בהיקף כספי של כ-280 מיליון שקל מיועדות לשנת 2006, הזמנות בהיקף של כ-90 מיליון שקל מיועדות לשנת 2007, והיתרה לשנת 2008. עם פרסום הדו"ח ציינו יוסי מלמד ומיכאל הירשברג, המכהנים גם כמנכ"לים משותפים בחברה, כי הם צופים להמשך צמיחה בעסקיה גם בשנים הבאות, זאת לאור התקציבים הגבוהים שיוקצו לתחום התשתיות בשנים הקרובות.
ממשיכים להתרחב לחו"ל
לאחר שדיווחה על רכישת קרקע בפולין בסוף 2005, כאות ראשון להתרחבות מעבר לגבולות הארץ, מתחילת 2006 התקשרה מלרג בשני עסקאות שונות גם בפרויקטים בצפון אמריקה.
בין היתר, החברה דיווחה על רכישת זכויות במקרקעין בקווינס, ניו-יורק, ארה"ב, להקמת פרויקט מגורים, כשבנוסף התחייב המוכר, כי מלרג הספק את הייעוץ המקצועי להקמת תשתיות פרויקט הדירות. חלקה של מלרג בקרקע נרכש תמורת כ-2.2 מיליון דולר.
במסגרת עיסקה אחרת החברה מתכננת לרכוש בניין מגורים בן 5 קומות בטורונטו, קנדה, במטרה לשפצו במתכונת של דירות לופט. תמורת הבניין עצמו שילמה החברה כ-3.5 מיליון דולר, כשהיקף השיפוצים צפוי להסתכם בכ-2 מיליון דולר נוספים. עם השלמת הפרויקט תהיה החברה זכאית למחצית מהרווחים שייווצרו בגינו.
בשוק הישראלי, נחשבת מלרג לאחת החברות הגדולות המבצעות את פרויקטי התשתית במרכז הארץ. לדברי החברה היא מתמקדת באזור זה בשל מורכבות הפרויקטים, בין השאר על רקע נפחי תנועה גדולים, ריבוי מערכות תת קרקעיות מורכבות, אשר מקנה לחברה יתרון יחסי על פני המתחרות. בנוסף, החברה משתתפת גם בפרויקטים יחודיים, בהקמת תשתיות למסילות רכבת וכן בהקמת תשתיות בשכונות מגורים, כולל כל התשתיות התת-קרקעיות ופיתוח השטח. החברה נסחרת כיום לפי שווי של כ-256 מיליון שקל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.